Pagina 1 van 2

[Complete (de-)montage] Aandachtspunten?

Geplaatst: wo 19 nov, 2008 13:09
door Deuche Fester
Uiteindelijk heb ik gisteren mijn blok helemaal uit elkaar gehaald, en begonnen met het reinigen van de binnenzijde met remmenreiniger (ik begreep dat dit niet erg was, als er dan wel vervolgens "gespoeld" wordt)> Ook heb ik naderhand de metalen delen weer goed in te vetten (zoals de cylindertjes waar de stoterstagen tegenaan zitten).

Wel gaaf hoor, om het zo helemaal open te zien. Krijg je best waardering voor de kracht die dit kleine blokje weet te produceren!

Foto

Nu ben ik uiteraard van plan de boel weer in elkaar te zetten de komende tijd. Maar ik ga ervanuit dat er het een en ander bij komt kijken en je niet zomaar de boel in elkaar schroeft.

Ik wil graag van de kenners weten waar ik op moet letten, en wat ik het beste kan doen om de boel weer in elkaar te krijgen.

Geplaatst: wo 19 nov, 2008 14:24
door Bartje
Het is moeilijk om precies aan te geven waar ik op let bij zo'n klus, maar hier een paar aandachtspunten:

- gebruik natuurlijk een hele nieuwe pakking set en nieuwe keeringen en werk schoon.
- zorg voor een dun/fijn laagje vloeibare pakking tussen de karterhelften. Het is alleen nodig om oneffenheden op te vullen en daarmee olie lekkage te voorkomen dus wees er spaarzaam mee, met veel pakking wordt het ook weer zo'n zooitje en kun je olie kanalen verstoppen.
- let op slijtage draaiende delen (hoe goed of slecht iets eruit ziet is al een goed indicatie) verder kun je aan de lagers voelen en bekijken. Wat nog goed is/lijkt en wat niet meer is een kwesti van inschatten als je het ziet en vind ik lastig te zeggen in een bericht op het forum. Als het blok nog of weer in elkaar zit kun je kijken/voelen of de krukas gemonteerd speling heeft of vrijwel spelingsvrij is.
- Ik heb even naar je fotos gekeken en zag dat je zuigers redelijke blowby sproren hebben (zwarte sporen op de zijkant).
Ik heb geen echte specialist maar misschien is dit een teken dat je zuigerveren of je zuigers en cilinders versleten zijn. Kijk sowieso of er vraat sporen op de cilinder wand zitten. Zijn die aanwezig dan is dat een ongezond teken, je motor zal het mogelijk nog wel blijven doen, maar goed is het zeker niet...

Hopelijk heb je hier wat aan!

Groetjes en succes, Bart

Geplaatst: wo 19 nov, 2008 15:41
door Deuche Fester
Bedankt Bart voor de tips. Even wat ik zowiezo van plan ben te vervangen:

- Zuigerveren
- Brilrubbers
- Pakkingen en keerringen
- Koppeling-set

Als vloeibare pakking heb ik Loctite gehaald. Is dit wel geschikt eigenlijk?

Ik zal ook de zuigers en cilinders even nakijken op vraatsporen, thanks voor het advies.

Na het schoonmaken van de carterhelften, neem ik aan dat ik de boel moet spoelen. Is daar nog een procedure voor? En moet ik bepaalde delen nog speciaal insmeren of invetten voor de boel weer in elkaar geschroefd wordt?

Geplaatst: wo 19 nov, 2008 16:26
door TB
Je moet de draaiende delen in de olie smeren voordat je het monteert. Dus krukas/ nokkenas etc.

Je zou er ook voor kunnen kiezen een splinternieuw setje zuigers en cilinders te monteren. Kosten de hoofdprijs niet.

Geplaatst: wo 19 nov, 2008 18:36
door Peter v G
Als er geen groeven in de zuigers en cilinders zitten, waarom zou je dan een nieuwe set erop zetten?

Geplaatst: wo 19 nov, 2008 19:07
door Bartje
Het merk loctite heeft verschillende producten, of dat wat jij hebt een vloeibare pakking is of als zodanig geschikt is moet je even nakijken. In zijn algemeenheid is loctite meestal een borg middel i.p.v. een pakking. Aangezien locktite vrij duur is en het gewone vloeibare pakking minder duur is loont het zich waarschijnlijk sowieso om dat even bij een automaterialenzaak te halen.
Als er geen groeven in de zuigers en cilinders zitten, waarom zou je dan een nieuwe set erop zetten?
Omdat je dan vers, met nieuw begint en er langer/meer kilometers tegen kan. En ze zijn idd niet duur, al is de kwaliteit van wat ik heb horen zeggen ook niet altijd jedat.
Is je budget wat beperkter dan kun je ze idd ook gewoon blijven gebruiken en zien hoe lang het goed gaat. Ik heb dat zelf afgelopen weekend ook gedaan, al heb ik voor montage wel de cilinderwand gehoont.

Geplaatst: do 20 nov, 2008 00:19
door Deuche Fester
Ik denk dat de cilinders nog wel goed zijn. De nieuwe zuigerveren zijn intussen gearriveerd, evenals de koppeling en pakkingset. Ik weet niet of de zuigerveren readyfit zijn, ik kan op het doosje alleen zien dat het van het merk Perfect Circle is.

Overigens, de zuigers kan ik ook gewoon met remmenreiniger schoonmaken?

Geplaatst: do 20 nov, 2008 09:51
door Punky
Naar mijn weten zijn ze readyfit (aldus de eendenboer waar ik ze destijds gehaald heb).
Ze zitten in de Mehari en draaien al gelange tijd zonder problemen.

Geplaatst: do 20 nov, 2008 10:02
door Bartje
Ik denk dat remmenreiniger geen kwaad kan voor zuigers. Maar de kool aanslag op de kop van de zuiger krijg je er denk ik niet mee weg. Dat heb ik afgelopen weekend zelf gedaan (dus alleen de kop van de zuiger!) met een niet al te stugge roterende staal borstel op de boormachine. Als je een borstel op een slijptol zou gebruiken is dat denk ik te agressief voor de aluminium zuigers. Een borstel op de slijptol werkte wel goed om de koolaanslag van de kleppen af te krijgen.

Groeten, Bart

Geplaatst: do 20 nov, 2008 12:00
door Ramon
bespaar je de moeite en monteer gelijk een neiuwe set zuigers en cilinders. dit loont zich zeker terug, de auto is voor jou zelf dus daarom gelijk goed aanpakken.

voor 90 euro heb je een set zuigers en cilinders.

maar het beste is
perfect circle: als je scherp weet in te kopen niet duurder als 150 euro

een bigbore is ook leuk, maar dat is weer wat gevoeliger.

ik zou idd het draaiende gedeelte checken op lager slijtage etc, dit is meestal nog oke,

koppen, zuiger en cilinder vervangen/reviseren

voor spruitstuk even de gaten iets opruimen/boren dan ben je niet zo aan het worstelen met de m7 inlaat boutjes. gebruik altijd de burton uitlaat pakkingen. inlaat gewoon de standaard die in de pakkingset zitten.

de rest heeft bart al vermeld


succes

Geplaatst: do 20 nov, 2008 13:17
door björn
het is voor mij ook de eerste keer dat ik dit doe
hoe zit het met spelling op de drijfstangen en kruk ass en waar enz?

Geplaatst: do 20 nov, 2008 13:20
door Gerard2cv
Thadez,zorg er wel voor dat je dezelfde brilrubbers gebruikt als er op zitten
en trek de koppen pas vast als het spruitstuk en de verwarmingspotten
gemonteerd zijn en de zuigerveren in de bovenste 180gr van de zuiger hun opening hebben

Geplaatst: do 20 nov, 2008 13:27
door Ramon
voelen bjorn dat kan je volgens mij wel!!

maar het blok had toch ook geen rare geluiden???

Geplaatst: do 20 nov, 2008 14:17
door Gerard2cv
Bjorn,je pak de drijfstang in je ene hand en slaat met de andere op de kop
van de drijfstang,als je dan een tik hoort kan je hem weggooien

Geplaatst: do 20 nov, 2008 14:50
door TB
Inderdaad gerard, zo doe ik dat ook altijd. Is een hele mooie indicatie.