Pagina 1 van 2

waar is de snelheid?

Geplaatst: do 20 nov, 2008 15:08
door mc
Hoi

Na vele jaren heb ik weer een eend (special uit 1985) . Het viel me op dat ie niet de snelste is; het lukt maar net de 105 te halen. Ik kan me herinneren van eerdere eenden dat dat beter moet kunnen (115 of zo geeft me net iets meer lucht op de snelweg).

wanneer ik volgas geeft gaat ie mooi brommen maar niet sneller, met iets minder gas lijkt ie juist iets fijner (en even snel) te lopen.

Er zitten nieuwe kabels, bougies, bobine en ontsteking in en de kleppen zijn gesteld. Dat alles geeft geen soelaas. Ook spelen met benzine (95/95/excellium) veranderd niets.

Heb ik nu een rooskleurig geheugen ( kan :) ) of is er iets met de tweede trap van de carb of zo??

dus: kan het beter en zo ja waar kan ik verder gaan zoeken?

Mark

Geplaatst: do 20 nov, 2008 15:38
door Jesse
Heb je de snelheidsmeter al nagekeken? :)
Maar geen idee, ik had ook een eend die veel harder liep dan de andere die ik nu heb. Ligt misschien ook aan het blok, hoe ermee gereden is.

Geplaatst: do 20 nov, 2008 15:50
door TB
Als t motortje goed loopt dan zou ik me geen zorgen maken. Mijn AK400 loopt nu ook maar 90 km/h. Terwijl ie een maand geleden nog 110 km/h haalde. Misschien tegenwind?

Dat brommen en niet versnellen herken ik trouwens wel.

Geplaatst: do 20 nov, 2008 15:57
door AZL57
Als hij bromt en niet versneld moet je volgens mij het het onstekings-tijdstip iets aanpassen. Heb ik ook gehad.

Geplaatst: do 20 nov, 2008 15:57
door Ramon
haha dat is een eend!!!

als je top maar ongeveer 110 is zou ik me nergens zorgen over maken!?!

anders zou ik zeggen laat er eens een pro naar kijken.

kan van alles zijn

pedaal

Geplaatst: do 20 nov, 2008 21:26
door petervdl2cv
controleer het volgende eens: laat iemand het gaspedaal volledig intrappen, en voel dan aan de carburator of de gasklep volledig opent. Als je deze klep manueel nog verder kan openen, plooi je het gaspedaal wat naar boven zodat bij volledig intrappen de gasklep ook mooi opent.
Succes!
Peter

Geplaatst: do 20 nov, 2008 22:55
door André Post
Je kan dan ook de kabel afstellen.
Vaak is ook de aanslag versleten zodat de klep juist te ver opent.
Veel eenden zijn trouwens standaard te arm afgesteld, een bezoekje Burton vermogenstest dag geeft hierover uitsluitsel.

Geplaatst: vr 21 nov, 2008 00:38
door Cilinderkop
Als je motortje bromt als je het gaspedaal intrapt en er gebeurt weinig dan krijgt hij meestal te weinig benzine.
Vaak word een carburatuur gewisseld zonder te kijken of de sproeier bezetting wel bij het motortje past.
Ook kan je vlotter te laag staan,of je acceleratiepompje werkt niet.
En als alles in orde blijkt te zijn kan je altijd nog een iets grotere sproeier monteren , dat merk je gelijk ( ook bij de benzine pomp).

Geplaatst: vr 21 nov, 2008 00:51
door Cilinderkop
Tank nou voortaan octaan 98 als je geen S6 motor hebt,of je motor moet versleten zijn dan maakt het niet meer uit.

Geplaatst: vr 21 nov, 2008 10:39
door leo top
Cilinderkop schreef:Tank nou voortaan octaan 98 als je geen S6 motor hebt.
dit was ook mijn eerste gedachte.

Geplaatst: vr 21 nov, 2008 13:52
door Hanzzl69
leo top schreef:
Cilinderkop schreef:Tank nou voortaan octaan 98 als je geen S6 motor hebt.
dit was ook mijn eerste gedachte.
En de mijne. Ik heb absoluut geen probleem de 115 te halen.

Geplaatst: zo 23 nov, 2008 20:15
door mc
bedankt voor de reakties...

ps ik heb 98 ook al geprobeerd, was een typefoutje.

als het weer iets beter wordt zal ik eens goed naar de carb en de gaskabel kijken

Geplaatst: zo 23 nov, 2008 20:20
door Kulio
Check eens de echte snelheid met een Tomtom en rapporteer dan weer hier.

Geplaatst: ma 24 nov, 2008 11:43
door mc
de snelheid klopt wel hoor,

heb gewoon de ingeinge gebruikt !

(passagier met een horloge en km paaltjes)

Geplaatst: vr 28 nov, 2008 17:06
door Flip
Cilinderkop schreef:Tank nou voortaan octaan 98 als je geen S6 motor hebt,of je motor moet versleten zijn dan maakt het niet meer uit.
Zeker dat dit beter is?

In mijn ogen rijdt en moderne auto beter op 98.
Waarom: Hoger octaangehalte, dus er is meer voorontsteking mogelijk
= meer power

Een originele 2CV heeft geen elektronisch regelbare ontsteking, dus uiteindelijk ga je enkel je bobijn zwaarder belasten...(hoger vonk vooraleer je ontsteking hebt)

Indien ik verkeerd ben, hoor ik het heel graag, want heb zelf lang achter dit fenomeen gedacht...

Greetz :)

Flup