Pagina 1 van 2

Bobine

Geplaatst: vr 21 nov, 2008 22:01
door Deux_Chevauxtje
Hallo

Ik zie bij verschillende onderwerpen dat de bobine aan slijtage onderhevig
is dwz funcioneert niet meer vooral als deze warm wordt en dan de motor
sponstaan stil valt Nou vraag ik me af wat kan hier de oorzaak van zijn
Normaal kan er in de bobine binnen in toch niets stuk gaan Het zijn toch
2 spoelen een met veel windingen de ander met weinig windingen doel
hiervan is om een hogere stroom op te wekken Of zit hier nog iets in
wat de stroom onder breekt Want waarom werkt ie als de bobine koud is wel en als ie warm wordt niet OORZAAK ???

Geplaatst: vr 21 nov, 2008 22:53
door fraggie
draadbreuk? koude staat =kontakt warm=breuk?

intern zit er trouwens ook een kern (week ijzer als ik het mij goed herinner)

kan zijn dat die gebroken is..

legio mogelijkheden

Geplaatst: za 22 nov, 2008 09:36
door Gerard2cv
Het is veel eenvoudiger,de tijd dat de punten gesloten staan (contacthoek)
stoom er stroom door de bobine,dus als je de punten op 0,45mm afsteld
ben je van het probleem af

Geplaatst: za 22 nov, 2008 11:08
door Jheronimus
Zoals Gerard al aangeeft Wordt i warm door de stroom die er door de spoelen loopt.
Het gevolg is verhoogde weerstand bij hogere temperatuur waardoor in de secundaire spoel een te grote weerstand kan ontstaan om nog een vonk te genereren.

Geplaatst: za 22 nov, 2008 23:22
door AZL57
En je kan een bobine mollen door een bougie stekker eraf te halen tijdens het lopen. Omdat een eenden bobine dubbel werkt (staat in een kring met 2 bougies) kan hij zijn spanning niet kwijt en kan dan inwendig doorslaan daar gaat ie ook kapot van.

Geplaatst: zo 23 nov, 2008 11:28
door Gerard2cv
Deze opmerking klinkt bij mij als de stoppen slaan eruit als ik een stekker
uit het stopcontact haal.De bougiekabel bezit genoeg weerstand om de ander zijde normaal te laten vonken,sorry hoor

Geplaatst: zo 23 nov, 2008 13:31
door AZL57
Jawel hij vonkt maar voor het inwendige lijkt het me niet goed.

Geplaatst: zo 23 nov, 2008 15:48
door Deux_Chevauxtje
Bedankt voor jullie reacties

Geplaatst: zo 4 jan, 2009 19:26
door Eendeke
Nog even wat... Ik heb net een bobine gehaald uit de garage. Nu, als ik schut klotst die. Net of er water in zit. Is dat normaal?? Ik vind het nogal raar :?
Groetjes!

Geplaatst: zo 4 jan, 2009 20:22
door Joos
Dat is niet normaal,
als hij klotst is hij stuk.

In een bobine zitten spoelen in een oliebad, normaal zit de bobine vol olie en hoor je dus niks klotsen , als hij klotst is een deel van de olie weggelekt.

Geplaatst: zo 4 jan, 2009 20:24
door Joos
AZL57 schreef:Jawel hij vonkt maar voor het inwendige lijkt het me niet goed.
Wat is het verschil tussen tijdens het draaien een bobinekabel uittrekken en tijdens het draaien het contact uitzetten?

Geplaatst: zo 4 jan, 2009 21:36
door Eendeke
Nou, dan gooi ik hem wel weg :D Straks gaat er nog iets mis!
Bedankt!

Geplaatst: ma 5 jan, 2009 07:33
door Gerard2cv
Joos,het verschil is 12V uitzetten of 18oooV onderbreken,wat in de bobine
dus een enorme schokgolf te weeg brengt en daardoor een zwakkere draad
kan laten doorslaan

Geplaatst: ma 5 jan, 2009 10:22
door Joos
De plus en min kabel van het primaire gedeelte van de bobine hebben toch niks met de hoogspanning van het secundaire gedeelte te maken?

De kabel van je bobine trekken heeft toch hetzelfde effect als je contact uitzetten: je haalt er de spanning af.

Geplaatst: ma 5 jan, 2009 10:49
door dyane_maniac
joos schreef:De plus en min kabel van het primaire gedeelte van de bobine hebben toch niks met de hoogspanning van het secundaire gedeelte te maken?

De kabel van je bobine trekken heeft toch hetzelfde effect als je contact uitzetten: je haalt er de spanning af.
ik denk ook dat bedoelt wordt dat je nooit je bougie kabel los mag trekken. die dunne aansluiting gebruik ik altijd als ik met de motor bezig ben en die uit moet.

[grappig, op eendmeel is dezelfde discussie gaande]