wat vervangen bij bakrevisie?

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

wat vervangen bij bakrevisie?

Bericht door Job » ma 5 jan, 2004 21:26

hallo,
ik ben bezig met mijn versnellingsbak te reviseren (het probleem was dat hij regelmatig vast zat). maar wat moet ik nu eigenlijk allemaal vervangen? :?: Ik heb de tandwielen nagekeken maar die waren prima in orde. het naaldlager (plat) was wel wat ingevreten in de plaatjes/ringen waar het naaldlager tussen loopt. dan heb je nog 2 grote lagers. die zien er nog goed uit en lopen ook nog goed. iemand raade me wel aan om de Synchronisatie veertjes te vervangen (voor betere schakeling) maar wat zouden jullie nog meer vervangen?

alvast bedankt
ps: de pakkingen worden zoiezo vervangen :lol: :!: :wink:

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 5 jan, 2004 21:41

Misschien is het een beetje een kromme vergelijking, maar toch:

De lagers van onze (bijna) antieke wasmachine zijn ongeveer een jaar terug vervangen (de wasmachine gaf een hoop herrie als ie centrifugeerde, teveel herrie). Toen ik ze even met de hand ronddraaide, vond ik zelf dat die lagers nog wel soepel liepen, maar ze waren dus toch versleten.

Met andere woorden: ook al lijken lagers goed, ze kunnen dan best versleten zijn.
Afblijven.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » di 6 jan, 2004 17:39

niet zo'n domme vergelijking,
centrifugeren is toch op/vanaf 3000 tpm,
en dat haalt een eendenmotor (en bak ook) vaak, dusss...
maar misschien liep de bak nog mooi?
1977 Mehari

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » di 6 jan, 2004 17:48

Soepel lopen hoeft niet zoveel te zeggen. Het gaat om de speling die erop zit. De toleranties verschillen naarmate het gebruik van het lager. (die in een versnellingsbak moet langer mee gaan dan een lagertje in een skate-boardwieltje) Nu heb ik geen verstand van versnellingsbakken van de eend, dus ik weet niet hoe de toleranties voor tandwielen en lagers zijn. Misschien dat hier ergens op t forum daar een draadje over loopt? Of dat iemand weet waar dat allemaal te vinden is?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 8 jun, 2004 17:30

Het vastlopen van een bak is meestal de ring die op de synchro 2-3 zit die los loopt
kijk daar goed naar.de schoefdraad moet aan de voorzijde van de synchro net zichtbaar zijn.

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » di 8 jun, 2004 17:56

de bak zit al 3 maanden in elkaar maar ik kan hem nog niet testen omdat ik met de restauratie bezig ben. hij zal zeker nog tot oktober moeten wachten vrees is. maar de motor liep goed met de versnellingsbak eraan. nou ...... had wel nog 2 probleempjes 1e keer wa mij olieleiding verrot (plas(je) olie onder de motor) en de 2e keer was het heeele lichte lekkage van de versnellingsbak olie onder het achterste deksel (weer wat vloeibare pakking tussen gedaan en het is dicht).
trouwens mag ik een carterstopring 2 keer gebruiken? kan je er o0k wat anders voor in de plaats doen dan zo'n koperen ring?

doei

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » di 8 jun, 2004 22:05

Bij mn F&*d heb ik t es gedaan met givegtape. die witte zooi die ook in de installatietechniek gebruikt wordt om waterleidingen enzo mee af te sluiten.

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » di 8 jun, 2004 22:38

BlueDuck schreef:Bij mn F&*d heb ik t es gedaan met givegtape. die witte zooi die ook in de installatietechniek gebruikt wordt om waterleidingen enzo mee af te sluiten.
en zat het dicht?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 9 jun, 2004 07:29

Een nieuwe ring is natuurlijk het beste.maar bij gebrek eraan is nieuwe olie belangrijker
dan een nieuwe ring,dus in dat geval gewoon de oude gebruiken en niet harder aandraaien want je draait staal in aluminium,dus zal je het carterhuis beschadigen.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 9 jun, 2004 13:30

BlueDuck schreef:Bij mn F&*d heb ik t es gedaan met givegtape. die witte zooi die ook in de installatietechniek gebruikt wordt om waterleidingen enzo mee af te sluiten.
Teflontape?
daar zit mn motorcarter ook mee dicht... (bout had plots érg veel speling!)
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 9 jun, 2004 14:11

Rocco,dat was toch niet het achterste onderboutje,want daar hoort dan een borstboutje
in om de 2 helften van het blok mee te centreren.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 9 jun, 2004 15:11

het was de aftapplug
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 9 jun, 2004 15:27

Er bestaan overmaat pluggen in.Je moet er dan wel de nieuwe draad in tappen

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » wo 9 jun, 2004 15:29

Job schreef:
BlueDuck schreef:Bij mn F&*d heb ik t es gedaan met givegtape. die witte zooi die ook in de installatietechniek gebruikt wordt om waterleidingen enzo mee af te sluiten.
en zat het dicht?
ja, maar die auto heb ik 2 maanden later verkocht, dus of t nu nog dicht zit weet ik niet.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 9 jun, 2004 16:59

Gerard Maas schreef:Er bestaan overmaat pluggen in.Je moet er dan wel de nieuwe draad in tappen
zolang het werkt houd ik het zo...
1977 Mehari

Gesloten