Pagina 1 van 1
Startmotor problemen
Geplaatst: za 22 nov, 2008 11:45
door Faelinis
Als ik de eend wil starten met een koude motor dan gaat m'n start motor niet goed rond, alsof ik een lege accu heb, trage slagen, en soms gewoon helemaal niet, start motor al vervangen voor een ander exemplaar en het probleem blijft hetzelfde, hij gaat moeilijk rond en klinkt alsof ik een lege accu heb.... accu getest en die geeft bij zware belasting nog dik 12 volt, en de dynamo leverd gewoon netjes 14/15 volt...
iemand goeie ideeen?
Groet Rob
Geplaatst: za 22 nov, 2008 12:58
door backfire
Ik kan een aantal opties opnoemen.
1. ander exemplaar of nieuw? als bij beide de lagers versleten zijn of de koolborstels slecht dan schiet je daar niets mee op, dus 1st controlleren.
2. als het een nieuwe is, is het een poolse after market versie? Wisselen voor een franse
3. massa kabel naar de accu toe in goede staat, geen draadbreuken, oxidatie?
4. De plus kabel naar de startmotor wel goed, idem punt 3.
5. De verbinding tussen startrelais en de motor zelf, daar zit ook een kabel tussen, is deze goed of maakt deze een goed contact.
Als de accu tijdens starten gewoon 12v afgeeft dan is dat wel goed.
Geplaatst: za 22 nov, 2008 13:20
door Punky
Wat is er mis met de poolse dan?
Geplaatst: za 22 nov, 2008 13:49
door BW
als je nog dik 12 volt hebt bij het starten heb je toch een lage weerstand over het startcircuit? dus zijn alle elektrische verbindingen/ koolborstels toch goed? het lijkt mij eerder kopersluiting ofzo. of ben ik hier mis?
mvg
BW
Geplaatst: za 22 nov, 2008 14:35
door backfire
@punky, vraag maar aan wouter87
Die dingen zijn onder de maat, dat merk je pas als niet alles 100% is.
Geplaatst: za 22 nov, 2008 14:40
door wouter87
inderdeed!!!!!!!!! (crap)
Geplaatst: za 22 nov, 2008 17:43
door André Post
Maak alle verbindingen naar de startmotor, dat zijn de plus en de min,
goed schoon, desnoods een beetje opschuren.
Bij mij maakte dat best veel uit, al was dat 6 volt en daardoor grotere stroom.
Je kan na een start poging misschien wel voelen welke aansluiting(en) warm word.
Geplaatst: zo 23 nov, 2008 18:41
door Faelinis
Nee... originele fransche startmotor (getest buiten de eend)en die draait op volle toeren... Nieuwe +kabel en alle verbindingen zijn schoon... alleen het schijnt dus niks uit te maken... zit er soms ergens nog een soort relais wat ik ben vergeten? word een beetje wanhopig ervan want ik gebruik 'm dagelijks.... en het OV is nou ook niet echt een doorslaand succes!
Geplaatst: zo 23 nov, 2008 18:42
door Faelinis
ow.. en ja, bij het starten zakt ie netjes naar de net boven de 12 volt... dus dat zit dan wel goed...
Geplaatst: zo 23 nov, 2008 19:26
door backfire
Had je al gekeken of er speling op de lagers zit?
Kun je de motor wel ronddraaien met de slinger?
Geplaatst: zo 23 nov, 2008 20:24
door Kulio
Meet de spanning even tijdens het starten op de startmotor i.p.v. op de Accu. Is er een verschil? Zo nee check koolborstels van startmotor.
Geplaatst: ma 24 nov, 2008 13:37
door Faelinis
Motor draait rond, ook soepel met de slinger... en de spanning heb ik gecheckt, 14/15 volt als ie loopt (als ie het eens doet) en bij het starten zakt ie naar 12.nogwat.... net een andere 2handse startmotor eringezet, alleen daar kwam de startas niet uit z'n schulp, dus dat was plan B...
Plan C is dat ie vanavond opgesleept word en dan linea-recta naar de garage, mogen ze daar er koppijn over krijgen!
Als ik de oplossing weet dan post ik 'm hier weer, iedereen bedankt voor de tips (heb ze allemaal nagelopen en zover mogelijk ook uitgevoerd)
Geplaatst: ma 24 nov, 2008 19:15
door backfire
het is jammer dat je je startmotor niet bekeken hebt op speling, want zo te horen is zelfs startmotor 3 niet je van het. PS als de startmotor niet uit zijn schulp komt en alles moet goed zijn volgens jou, dan is het toch echt of een slechte accu of slechte bekabeling.