Pagina 1 van 1

rem olie vervangen

Geplaatst: zo 23 nov, 2008 21:19
door Deux_Chevauxtje
Hallo beste eenden sleutelaars

Aangestoken door mijn vrouw die sinds een 3/4 jaar een eend heeft
heb ik sinds vorige week een 2de eend deze is in redelijke staat.

Nu lees ik dat het verstandig is om de remolie elke 1 a 2 jaar te vervangen.

Hoe krijg ik de oude olie eruit / afgetapt uit het hele circuit ?

Geplaatst: ma 24 nov, 2008 12:04
door the Nosepicker
Door de ontluchtingsnippels aan het eind van de remleidingen los te draaien en met je rem te pompen. Reservoir bijvullen met schone remvloeistof en doorpompen tot er schone olie uit komt.
Wel de "ontluchtingsregels" in acht nemen.
Gebruik de zoekfunctie eens, zoektermen: remvloeistof of ontluchten.
En check of je dot4 of LHM moet hebben, trommelremmen vóór: dot 4, schijfremmen voor: LHM (groen).

Geplaatst: ma 24 nov, 2008 17:30
door Hanzelman
Duidelijk verhaal,niks aan toe te voegen :wink:

Geplaatst: ma 24 nov, 2008 22:14
door joe_catchou
pompen pompen en nog eens pompen voor en achter

Geplaatst: di 25 nov, 2008 12:14
door TB
Hoop alleen wel dat de ontluchtingsnippels gangbaar zijn.

Met het ontluchten dien je bij de verste nippel vanaf de hoofdremcilinder te beginnen. Dus rechtsachter, dan linksachter en dan voor (ik ga ervan uit dat je schijven voor hebt). Voor zit maar 1 ontluchtingsnippel, op de linker. Voor staan de remklauwen met elkaar in verbinding.

Op deze manier kun je ook je oude vloeistof eruit trappen. Dan bijvullen en ontluchten maar (wel ff niveau in de gaten houden).

Geplaatst: di 25 nov, 2008 14:50
door supercees
TB schreef:Hoop alleen wel dat de ontluchtingsnippels gangbaar zijn.
mocht de nippel niet te verdraaien zijn: brander op het gedeelte waar de nippel ingedraaid is, flink heet maken (niet roodgloeiend uiteraard) , dan draai je de nippel zo los.

Remnippels

Geplaatst: di 25 nov, 2008 16:52
door Pistachke
hoi forumleden,

Iedereen kent wel het probleem van ofwel extreem vastzittende ontluchtingsnippels of ontluchtingsnippels waarvan de zeskant beschadigd (lees : afgerond door een sleutelende voorganger :roll: ) is.

Ik werk bij een firma in speciale gereedschappen en we hebben een zeer goede remleidingssleutel ontwikkeld voor dit probleem. Ook bij gebruik van deze sleutel kan ook geen beschadiging optreden aan de zeskant. We hebben de "last chance wrench" (sleutel van de laatste kans) nu beschikbaar in de afmetingen 10 - 11 - 12 - 13 mm en ik heb pas de kans gekregen om de 7 en 8mm uitvoering uitgebreid op m'n eend te testen.
Werkt fantastisch, geen wegglijden meer op afgeronde zeskant en een uitstekende grip. Hoe harder je de sleutel aantrekt, hoe strakker hij rond de zeskant komt zitten. Deze gaan binnenkort in produktie, dus als er mensen zijn die interesse moesten hebben in dit stukje gereedschap...laat maar een gil. Een kleine preview op onze site www.coplan-europe.com

Geplaatst: di 25 nov, 2008 18:07
door backfire
Ik heb eenzelfde stuk gereedschap en doet hetzelfde, de naam daarvan is heel toepasselijk JAWS. Nou moet ik wel zeggen dat die van jullie er knap uitziet, goed bedacht.

Geplaatst: di 25 nov, 2008 18:38
door TB
Lijkt me een handig iets. Maar ik vraag me toch af wat de prijs van dit moois is.

Geplaatst: vr 28 nov, 2008 21:10
door Deux_Chevauxtje
TB schreef:Hoop alleen wel dat de ontluchtingsnippels gangbaar zijn.

Met het ontluchten dien je bij de verste nippel vanaf de hoofdremcilinder te beginnen. Dus rechtsachter, dan linksachter en dan voor (ik ga ervan uit dat je schijven voor hebt). Voor zit maar 1 ontluchtingsnippel, op de linker. Voor staan de remklauwen met elkaar in verbinding.

Op deze manier kun je ook je oude vloeistof eruit trappen. Dan bijvullen en ontluchten maar (wel ff niveau in de gaten houden).
Bedankt

Het is prima gegaan. De ontluchtingsnippels waren goed gangbaar.

Geplaatst: za 29 nov, 2008 15:57
door TB
Toppie 8)