Pagina 1 van 2
versnellingsbak verhoudingen...
Geplaatst: wo 17 dec, 2008 22:02
door loekm
Hallo allemaal!
Mijn eerste post hier op dit erg fraaie forum. Toen ik op zoek was naar informatie over de versnellingsbak van een eend kwam ik, tot mijn grote verbazing, mezelf hier tegen op de site van 2cv.nl (in het verhaal van klimmen met een eend ben ik degene die heeft geholpen met het verwisselen van de versnellingsbak). Erg grappig allemaal. Maar terzake...
De ervaring (uit het verhaal) met de techniek van een eend heeft me op de gedachte gebracht om die techniek toe te passen in een schoolproject. De leerlingen van de VMBO-school waar ik werk bouwen een woestijnbuggy om van aandrijving op bezine naar aandrijving op elektromotoren in combinatie met zonnepanelen en accu's. Uiteindelijk nemen wij met ons team het dan op tegen 4 andere scholen in een soort mini "solar challenge". Om het vermogen van de elektromotoren (maar liefst 1 kW) over te kunnen brengen op de wielen willen we een versnellingsbak en koppeling van een eend gaan gebruiken. We hebben inmiddels al een bak en een koppeling op de kop getikt.
En nu komt de vraag: wat zijn de versnellingsbak verhoudingen van onze bak? ik heb het document hier op de site al bekeken mar ben er niet echt uitgekomen en verder niet echt iets gevonden.
Het nummer dat ik op de bak heb kunnen vinden: AM-331-11 verder staat er nog 7-2 op en dat de bak uit 1979 stamt...
Hopelijk kan iemand ons helpen met de precieze tandwielverhoudingen, dan kunnen we verder rekenen aan onze overbrengingsverhoudingen.
Alvast bedankt voor de moeite en ik zal zeker nog meer goeie informatie van dit forum kunnen plukken!
groeten,
Loek Mevissen
Re: versnellingsbakverhoudingen...
Geplaatst: wo 17 dec, 2008 23:04
door Ronald
loekm schreef:Hopelijk kan iemand ons helpen met de precieze tandwielverhoudingen, dan kunnen we verder rekenen aan onze overbrengingsverhoudingen.
Welkom Loek.
Leuk project trouwens!!
Ben je ook al op de hoogte van de site van Jeroen Cats?
http://www.cats-citroen.net/home.html
Daar staat ook een pagina tussen hoe je de verschillende versnellingsbakken t.o.v. elkaar kunt herkennen. In 'modify engines & boxes' dacht ik
Geplaatst: do 18 dec, 2008 09:11
door rusty
Dag Loek,
ik wil de pret niet bederven, maar hoeveel koppel levert die motor? als dit (veel) meer is dan van een eend, ben ik bang dat je versnellingsbak geen lang leven beschoren is!
(en 1kW ?? is iets meer dan 1.34 pk... lijkt me niet echt genoeg om een buggy door woestijnzand te sturen)
verder is het sterke punt van een electromotor toch dat ie eigenlijk geen versnellingsbak nodig heeft? want verlies je niet teveel vermogen door de verliezen doe optreden in de bak?
er zijn veel verschillende bakken gebruikt in een 2cv, en alle aanverwanten, uit 79, is ie met trommelremmen, dan is het waarschijnlijk een 2cv 6 bak met die overbreningen. heeft ie een korte of lange priseas? maar om het echt zeker te weten moet je de bovendeksel eraf halen en het aantal tanden tellen van het voorste tandwiel bovenin de bak daaraan kan je aflezen of het een eenden of dyanebak is.
suc6 met het project
greetzzzzzzzzzzzzz
Rusty
Geplaatst: do 18 dec, 2008 09:50
door loekm
Een goedemorgen heren,
Alvast bedankt voor de reacties, er zit zeker bruikbare info bij, ik ga zeker even dat dekseltje eraf halen en dan tellen maar.
Het koppel van die motoren is ruimschoots lager dan dat van een eend, bij 2000 toeren bereikt het een maximum van 6NM en we hebben twee van die motoren die we aan elkaar gaan reigen aan die versnellingsbak.
Normaal gesproken is het voordeel van een eletromotor inderdaad dat je geen versnellingsbak nodig hebt. Maar in dit geval is het toch wel fijn. De buggy die wij gebruiken is een stuk zwaarder dan de rolstoel waar de motoren uitgekomen zijn. En dan kunnen die motoren wel dat aanloopkoppel leveren maar dat gaat samen met serieuze stroomsterktes (max 120 ampere) en je ziet hem al aankomen dat gaat verbranden als het te lang duurt. De controller die de motoren aanstuurt kan heel kort wel 120A leveren maar dat gaat echt om secondenwerk en dan moeten die motoren dus een beetje op toeren komen, dus vandaar die versnellingsbak.
Verder rijden we niet echt door het zand met onze buggy, er is een race met pitstops (accu's wisselen banden wisselen en coureur) en verder moeten we een behendigheidsproef rijden (slalommen en achteruit inparkeren enzo).
Kortom voor deze toepassingen en onder deze omstandigheden dachten wij dat een versnellingsbak prima zou zijn...
Groeten,
Loek Mevissen
Geplaatst: do 18 dec, 2008 18:00
door backfire
Goed plan, voordeel is ook dat als de eindreductie te hoog is je gewoon in versnelling lager kunt rijden. Ook beetje afhankelijk van de wielmaat natuurlijk. Of ga je ook chassis en ophanging van de eend gebruiken?
Re: versnellingsbakverhoudingen...
Geplaatst: do 18 dec, 2008 19:05
door willem dijkstra
loekm schreef:Hallo allemaal!
Het nummer dat ik op de bak heb kunnen vinden: AM-331-11 verder staat er nog 7-2 op en dat de bak uit 1979 stamt...
Hopelijk kan iemand ons helpen met de precieze tandwielverhoudingen, dan kunnen we verder rekenen aan onze overbrengingsverhoudingen.
groeten,
Loek Mevissen
Hoi Loek,
Leuk en vooral knap dat je onze jeugd iets bij probeert te brengen van techniek. De concurrentie met msn en i-pod zal wel groot zijn.
In mijn technische data boek van de 2cv kom ik niet zoveel verder met jou nummers.
Het zou handig zijn als je het type auto kent waar ie uit komt.
AM staat voor AMI 8 bij de automodellen, dat zou kunnen want in '79 werden de laatste AMI's gemaakt. Type AM3
totale reduktie: versnellingsbakverhouding
In 1 22,275 ------------ 5,748
In 2 11,372 ------------ 2,934
In 3 7,451 ------------ 1,923
In 4 5,231 ------------ 1,350
AR 22,275
Verhouding tellerkabel 4/16, pignon kroonwiel 8/31 (3,875)
Suc6 Willem
kijk, weer meer info!
Geplaatst: do 18 dec, 2008 22:55
door loekm
Dag Heren,
Nogmaals bedankt voor de informatie, we zijn alweer wat verder. Morgen tellen we de tanden in de bak zelf, maar de kans dat de bak uit een ami8 komt schat ik nu het grootst.
We gaan alleen de bak en de koppeling van de 2cv/ami8 en in een later stadium misschien de cardanassen. maar dat is voor later zorg, eerst maar eens de motoren en de bak koppelen dan komt de rest vanzelf.
Als we daadwerkelijk aan het bouwen gaan (na de kerstvakantie) zal ik eens wat foto's plaatsen kunnen jullie zien hoe we de bak inbouwen.
Nogmaals bedankt voor de info!
Groeten,
Loek Mevissen
Geplaatst: di 3 mar, 2009 09:50
door Erikjan
al wat verder??
Geplaatst: di 3 mar, 2009 13:17
door AZL57
Een eendenbak is tamelijk stabiel, kijk maar eens bij Africar die hadden terreinauto's t/m 1,5 ton gebouwd voorzien van eendenbak.
Geplaatst: wo 4 mar, 2009 18:49
door loekm
Goedemiddag,
We zijn inderdaad al wat verder gekomen, Er is behoorlijk wat "denkwerk" en productietijd in gaan zitten, maar morgen worden de motoren bevestigt op de bak en kunnenwe proefdraaien met de bak en de koppeling... spannend, ik zal binnenkort even wat foto's plaatsen van de constructie.
Groeten,
Loek Mevissen
Geplaatst: za 14 mar, 2009 09:34
door loekm
Een(d) Goedemorgen,
Ik had beloofd nog wat foto's te plaatsen van de constructie die de electromotoren koppelt aan de versnellingsbak. Bij deze dus...
We hebben afgelopen week alles netjes gemonteerd en afgesteld, en nu loopt het als een zonnetje. De motoren maken maximaal 4200 toeren en bij dat toerental draait de koppeling 2100 toeren. Uiteindelijk moet dat onze skelter naar een topsnelheid van tussen de 35 en 40 km/uur brengen. Schakelen en koppelen gaat prima met de losse bak.
Nu alles nog in de skelter "hangen" en een versnellingspook maken, assen eronder, wielen erop en testrijden maar....
Groeten, en een prettig weekend!
Loek Mevissen
http://picasaweb.google.nl/loekm2/Solar ... 1183338786
http://picasaweb.google.nl/loekm2/Solar ... 0252557554
http://picasaweb.google.nl/loekm2/Solar ... 9371798002
http://picasaweb.google.nl/loekm2/Solar ... 8998790722
Geplaatst: za 14 mar, 2009 09:55
door Tom Duckpower
Ziet er gaaf uit!
Ben vooral onder de indruk van de bezemsteel als versnellingspook
Heb wel even links van de foto's gemaakt. Picasa is erg lastig om foto's direct zichtbaar te krijgen op forums.
Geplaatst: za 14 mar, 2009 12:01
door TB
Dat ziet er veelbelovend uit!
Geplaatst: za 14 mar, 2009 12:07
door Gerard2cv
Loek,het kan aan mij liggen,maar is die toevoerdraad naar de electromotoren zo dun.Ik weet niet hoeveel ampere ze opnemen?
Geplaatst: za 14 mar, 2009 12:07
door backfire
Mooi werk, hoe heb je afstellen van de belt opgelost? En hoeveel vermogen leveren deze motoren, zo te zien zijn ze zo rond de 350 Watt. Trouwens misschien domme vraag, maar waarom heb je koppelingsplaat nodig bij elektromotoren?