Pagina 1 van 1

Voltage accu etc.

Geplaatst: wo 24 dec, 2008 18:22
door stef1987
Het voltage bij mijn eend is (wanneer de motor loopt en accu vol is) 14,9 volt. Wanneer ik mijn achteruitverwarming aan zet wordt deze spanning hoger.

Ik gebruik een elektrische spanningsregelaar. Hoe kan ik dit hoge voltage verklaren (14,9 volt)? P.s. mijn accu is vrij nieuw.

Groet,
Steven

Geplaatst: wo 24 dec, 2008 18:30
door backfire
14,9 is niks mis mee, goede laadspanning, tot 15,2 hoef je je geen zorgen te maken. Ik snap alleen niet dat de spanning hoger wordt bij het aanzetten van de achterruitverwarming. Weet je zeker dat het hoger wordt of zakt deze na een tijdje weer terug naar die 14,9?

Geplaatst: wo 24 dec, 2008 18:33
door stef1987
Wanneer de verwarming aangaat (of andere grootverbruikers) dan gaat hij zeker naar de 15,2 toe, of zelf er (net) overheen.

Aangezien ik enkele malen de spanningsregelaar heb gewisseld (van elektronische naar orgineel en andersom) denk ik dat de dynamo zelf de boosdoener zou kunnen zijn.

Kan dit het geval zijn? Ik zie namelijk graag mijn spanning op 14,2 volt.

Geplaatst: wo 24 dec, 2008 18:38
door backfire
Je Dynamo is goed, je spanningsregelaar moet daarvoor zorgen. Zonder spanningsregelaar en gelijkrichter kan de spanning met juiste toerental makkelijk tot 70V oplopen, misschien wat meer, misschien wat minder. Ik vermoed eerder dat je een slechte aansluiting hebt van aarde / voedingsspanning. Normaal is het zo dat als je grootverbruikers aanzet je net juist een dip moet krijgen in je spanning.

Geplaatst: wo 24 dec, 2008 18:41
door stef1987
Mijn voltage gaat (heel even) naar benede, en vervolgens weer omhoog.
Ik loop morgen mijn connectors wel even met contactspray na.

In ieder geval alzovast bedankt voor je snelle reactie!!

Nog een fijne (geen witte) kerstavond. :D

Geplaatst: vr 26 dec, 2008 15:08
door stef1987
Ik heb vandaag even mijn spanningen doorgemeten met ongeveer een motortoerental van 2500 toeren/min.

Alles uit -> 14,55 volt
Dimlicht aan -> 14,92 volt
Achteruitverwarming aan -> 15,53 volt
Achteruitverw. + dimlicht aan -> 15,91 volt

Tijdens het gebruiken van de achteruitverwarming duurde het wel even tot het voltage stabiel bleef.

Hoeveel kan elektronische ontsteking eigenlijk aan kwa spanning?

Geplaatst: vr 26 dec, 2008 16:06
door Tom Duckpower
De site van 123ignitionb zegt 4-18volt

http://123ignition.nl/pdf/2cv_manual.pdf
Pagina 8

Geplaatst: vr 26 dec, 2008 21:52
door TB
Ik vind 14.55 met alles uit wel vrij hoog. Volgens mij is tussen 12 en 13 volt wel gebruikelijk.

Geplaatst: za 27 dec, 2008 00:20
door backfire
nee hoor, normale laadspanning is altijd hoger dan 13,8 volt en zal zo rond de 14,2 zijn. Dit omdat bij zware belasting (starten, verlichting) voltage behoorlijk inzakt. Tussen 12 en 13 volt is erg laag.

Geplaatst: za 27 dec, 2008 10:48
door TB
Ow ja, ff niet goed gelezen. Ik las alles uit als: motor niet draaiend.

Maar er is getest met een toerental van 2500 tpm. Dus wel motor draaiend, maar geen stroomverbruikers aan.

Duidelijk!

Geplaatst: do 5 mar, 2009 13:48
door Leen
Door de hogere stroom die er loopt ontstaat er een spanningsval over de bekabeling Meet met ingeschakelde verbruikers maar eens de spanning tussen de min aansluiting van de accu en de min aansluiting van de regelaar. De spanningsregelaar zal regelen naar 14.4 volt tussen zijn min en plusaansluiting. De spanning op de accu is deze spanning plus de spanningsval over de massa.

Ergo, controleer de massa verbingen van je spanningsregelaar tot aan de mijn van je accu!
(aansluiting op de bak, kabeltje naar de koets en daarna van de koets naar de spanningsregelaar. (In de kabbelboom zit ergens een knooppunt ;-))

grt,
leen