Pagina 1 van 5

sludge.....sludge weg

Geplaatst: wo 24 dec, 2008 20:14
door deuchevootje
Hey allemaal,

Ten eerste, mijn eendje verbruikt de laatste tijd nogal veel olie. Moet elke week er wel een 50-100cc bijgooien. Kan dit liggen aan het koude weer of aan iets anders?

En verder rij ik vrij kleine stukjes, hierdoor zit er nogal wat sludge aan de dop van de vulpijp. Vanmorgen startte ik mijn wagentje en reed hem achteruit de garage uit....door een nogal zeer dichte "mist"....dit bleek dus een wolk verbrande olie te zijn uit de uitlaat. Ff het oliepijl checken...te laag dus, even bijvullen. De sludge was dus ineens verdwenen. Kan dit de enorme oliewolk veroorzaakt hebben waardoor ik achteruit reed?

Geplaatst: do 25 dec, 2008 00:21
door backfire
Ja die korte stukjes zijn niet gezond, in de winter zal je inderdaad wat eerder last hebben van een blauwe wolk bij het starten, dat is nu eenmaal boxer eigen. Elke week bijvullen duit toch wel op een motor met de nodige km´s. Sludge duit op vocht bij de olie en dat komt door de korte ritjes. Je moet gewoon eens een lekker lange rit maken van paar honderd km´s. Maar ik denk wel dat je alvast wat geld apart moet leggen voor nieuw setje cilinders met zuigers, is niet zo duur, alleen zuigerveren is ook maar zozo.

Re: sludge.....sludge weg

Geplaatst: do 25 dec, 2008 00:24
door Lelijke Eend
Hoeveel kilometer rijd je per week ?

Geplaatst: vr 26 dec, 2008 21:49
door TB
50-100cc lijkt heel wat, maar ligt er maar net aan hoeveel km je rijdt. Ik kan me voorstellen dat wanneer je korte stukjes rijdt en de motor niet lekker warm is dat dan het olieverbruik toe kan nemen.

Maar als je blokje voor de rest goed loopt en kracht genoeg heeft dan is er niet meteen reden voor paniek.

Sludge kan te maken hebben met korte stukjes en dus vocht in de olie. Maar de kwaliteit olie maakt ook uit. Techno olie van de Action is bijvoorbeeld van veel mindere kwaliteit dan kroon olie, total, shell, duckhams, castrol etc.

Geplaatst: vr 26 dec, 2008 22:12
door deuchevootje
Ik rij de laatste tijd niet veel meer. 200-250km per week....was voorheen veel meer. Olie ziet er nog mooi schoon uit, nogal logisch als je regelmatig moet bijvullen denk ik.
Over een maadje komt er toch een nieuwe auto voor dagelijks gebruik en dan gaat de eend afgmeld worden en wordt die uit elkaar gehaald. Motor en chassis/carrosserie worden dan gereviseerd.

We zullen zien, de voortgang kunnen jullie tegen die tijd weel bewonderen in een ander topic ;)

Groetjes
Danny

Geplaatst: za 27 dec, 2008 10:46
door TB
deuchevootje schreef:Ik rij de laatste tijd niet veel meer. 200-250km per week....was voorheen veel meer. Olie ziet er nog mooi schoon uit, nogal logisch als je regelmatig moet bijvullen denk ik.
Over een maadje komt er toch een nieuwe auto voor dagelijks gebruik en dan gaat de eend afgmeld worden en wordt die uit elkaar gehaald. Motor en chassis/carrosserie worden dan gereviseerd.

We zullen zien, de voortgang kunnen jullie tegen die tijd weel bewonderen in een ander topic ;)

Groetjes
Danny
Ok dan, ik ben benieuwd hoe het blokje eraan toe is wanneer je het gesplitst hebt.

Geplaatst: ma 29 dec, 2008 15:27
door Niels
ik had ook sludge, ook op langere afstanden, nu ben ik gisteren van Coevorden naar Koningslust gereden, en ben vergeten mijn winterkapje eraf te halen.... weg sludge... normaal liet ik hem eraf op de snelweg, maar dan bleef ik sludge houden.... ik gooi er 20W50 oldtimer olie in (staat een 2cv op de can, dus moet goed zijn was de redenatie ;) )

Geplaatst: ma 29 dec, 2008 16:56
door Gerard2cv
Niels,Hieruit blijkt weer dat het instuctieboekje het heus wel juist heeft
en het hoesje onder de 15gr voorschrijft,ook al moet je dan voor het interieur de verwarming soms lager zetten.Echt een watergekoelde motor
gaat bij 100gr koken maar een eend krijg het pas bij 160gr naar zijn zin

Geplaatst: ma 29 dec, 2008 17:54
door Martijn, Arnhem
@Gerard,
Waar kun je die 160 graden het best meten ?

Martijn Arnhem

Geplaatst: di 30 dec, 2008 00:28
door backfire
nergens, das gewoon de temp van de cilinders, met een laser temp meter en dat tussen de ribben meten.

Geplaatst: di 30 dec, 2008 07:09
door Gerard2cv
Nee,dit zijn theoretische waarden voor de olietemperatuur en ooit gemeten met in de oliedruksensor een temperatuurzender te monteren
Ik heb ooit een GS gehad,waarmee ik non-stop van Dubrovnic naar huis
ben gereden.Buitentemperatuur 30gr.topsnelheid 160km/h en toen ging
na een tijdje het termolampje branden dat hij te heet werd.150km/h was
wel mogelijk.En als je het verschil ziet in zuigerspeling tussen een luchtgekoelde en een watergekoelde is haast een factor 10 groter
vandaar mijn redenering

Geplaatst: di 30 dec, 2008 11:33
door Martijn, Arnhem
Aha, kijk, dit vind ik nou eens interessant te horen. Ik denk steeds dat het winterkapje eraf moet als ik de verwarming lager moet zetten omdat ik het te heet vind worden. Eigenlijk hoort er dus bloedhete lucht uit de verwarming te komen.

Ik heb nu juist vóór de koude 15/40 in de motor gedaan. Ik begrijp ondertussen dat ik de 20/50 er gewoon in had kunnen laten zitten.

Martijn Arnhem

Geplaatst: di 30 dec, 2008 12:04
door Charleston 88
Gerard spreekt in zijn tekst over een faktor 10 in de speling tussen zuiger/cilinder bij water- resp luchtgekoelde motoren. Daarover een vraag. Bij welke motoren is de speling groter? en waarom is dat.
Wat is de juiste speling bij een 2cv6. De vraagbaak vermeld minder dan 0,1 mm.

Geplaatst: di 30 dec, 2008 12:15
door Gerard2cv
Martijn,het wordt natuurlijk raar als je de lichaamstemperatuur van 37
gr.gaat vergelijken met een uitlaattemperatuur,want alles boven 37gr
zal je als warm voelen.Wij reden dit voorjaar in een camper in Amerika
en toen stonden er borden langs de weg dat je de airco uit moest zetten
omdat de hellingen te steil waren om de motor koel te houden.maar daar
zal een eend nooit last van hebben en houdt die 15 gr voor het hoesje maar
rustig aan,ook in de zomer als je hoog in de bergen zit

Geplaatst: di 30 dec, 2008 13:43
door backfire
Charleston 88 schreef:Gerard spreekt in zijn tekst over een faktor 10 in de speling tussen zuiger/cilinder bij water- resp luchtgekoelde motoren. Daarover een vraag. Bij welke motoren is de speling groter? en waarom is dat.
Wat is de juiste speling bij een 2cv6. De vraagbaak vermeld minder dan 0,1 mm.
je bedoelt andersom:

Paar voorbeelden, gemiddelde speling bij moderne motoren ligt tussen 0,03 en 0,05 mm waarbij 0,12 de slijtage stand is.

Bij bijvoorbeeld een triumph motor uit 1970 met verhoogde compressie is de standaardspeling (dus nieuw) 0,12mm anders kan hij vastlopen

Een norton race manx (1950) heeft een standaardspeling van 0,25, echter deze moet eerst een half uur warm draaien. Dit komt omdat de zuiger een legering is met koper, iets wat men tegenwoordig natuurlijk niet meer gebruikt.