Pagina 1 van 4

Stroomlek?

Geplaatst: wo 31 dec, 2008 19:32
door Willem2
Ik heb afgelopen week maar eens een nieuwe accu gekocht, de oude deed het echt niet meer met deze temperaturen.
Maar nu blijkt dat hij na een nachtje buiten staan nog steeds niet echt van harte wil starten, hij gaat wel rond, maar erg traag. Alsof de accu bijna leeg is.
Opladen gaat volgens mij goed, 14,8 volt op de accupolen bij ongeveer 2000 toeren. En het verschil tussen stationair en half gas zie je ook goed, lampen gaan feller branden en ruitenwissers gaan sneller.

Dus het lijkt erop dat ie 's nachts ontlaadt, ik snap alleen niet hoe, alles staat uit.

Heeft iemand een idee? Of weet iemand hoe ik kan meten of er idd stroom wordt verbruikt?

Geplaatst: wo 31 dec, 2008 20:01
door Jeroen-citroen
Radio met geheugen misschien ? Hoewel dat niet zo erg moet zijn dat je accu na een nacht zwak is maar het controleren waard :wink:

Geplaatst: wo 31 dec, 2008 21:16
door jeroentje
Heeft iemand een idee? Of weet iemand hoe ik kan meten of er idd stroom wordt verbruikt?
Het amperage meten tijdens stilstand.

Geplaatst: do 1 jan, 2009 02:18
door backfire
waarschijnlijk de lagers van je startmotor versleten, kosten ongeveer 7 euro voor een setje. Geeft hetzelfde effect als een lege accu.

Geplaatst: do 1 jan, 2009 10:56
door Willem2
@ jeroentje

Ik heb alleen een simpele multimeter en van stroom nog minder verstand dan van verzekeren. Hoe meet ik het amperage?

@backfire:

Het is alleen na een nacht (of een dag) stilstaan. Als de lagers van de startmotor versleten zouden zijn dan neem ik aan dat dat altijd is.
Als ik nu bijv even boodschappen ben gaan doen, dan start ie prima.
Dus het lijkt me niet dat dat het euvel is, maar misschien maak ik een denkfout.

Geplaatst: do 1 jan, 2009 11:05
door jeroentje
Willem2 schreef:@ jeroentje

Ik heb alleen een simpele multimeter en van stroom nog minder verstand dan van verzekeren. Hoe meet ik het amperage?
Met die simpele multimeter. :lol: Je haalt de minkabel los van de accu. Dan zet je in serie de meter ertussen op de amperage stand, het zwarte meetsnoertje gaat in de com en de rode als eerste in de connector met A erop. Meet je dan niks of erg weinig doe je het meetsnoertje in de mA connector. Wel op gelijk stroom zetten.

Geplaatst: do 1 jan, 2009 12:10
door backfire
Hoi Willem, laat ik voorop zeggen dat ik hoop dat het gewoon lekstroom is, dit is redelijk rap te traceren zoals Jeroen aangeeft.

Echter maakt ik vroeger ook dezelfde denkfout, want ook bij mij starte de eend daarna makkelijk, totdat het weer ochtend was en weer hetzelfde probleem. Overigens was dit alleen bij vorst, op het moment dat het weer wat warmer werd was het probleem ook weg. Ik heb toen ook een nieuwe accu gekocht en zelfs een Varta met extra startcapaciteit (in plaats van 360A heeft deze 540A). Uiteindelijk de startmotor losgemaakt en toen zag ik dat de lagers versleten waren. Na een nachtje vorst waren de lagers iets losser en kantelde de motor iets in zijn lagers, waardoor het net leek alsof de accu leeg was. Overigens geeft je wel meteen de gelegenheid om de startmotor schoon te maken, likje verf te geven en de koolborstels te controlleren, dan gaat hij weer jaaaaaaaaren mee.

PS nog even opmerking met betrekking tot het meten van de lekstroom, niet meten als je gaat starten om te kijken hoeveel stroom hij trekt, je simpele multimeter smelt gegarandeerd. Dus alleen meten met contact uit en verder zoals Jeroen aangeeft.

Suc6 en sterkte.

Geplaatst: do 1 jan, 2009 12:10
door Gerard2cv
Willem.weet jij of ze de accu goed doorgeladen hebben voor hij in je auto
ging.Als ze de accu niet goed doorladen zal hij nooit meer het maximale
amperage halen waar de accu voor bedoeld was.Dus 45AH zal nog maar
40AH ong.zijn en daar heb je niet voor betaald.Ze moeten hem dus zeker
een kwartiier goed doorladen

Geplaatst: do 1 jan, 2009 14:41
door jeroentje
backfire schreef: PS nog even opmerking met betrekking tot het meten van de lekstroom, niet meten als je gaat starten om te kijken hoeveel stroom hij trekt, je simpele multimeter smelt gegarandeerd. Dus alleen meten met contact uit en verder zoals Jeroen aangeeft.

Suc6 en sterkte.
Was ik idd vergeten te melden. :oops:

Geplaatst: do 1 jan, 2009 22:58
door Willem2
@jeroentje: bedankt, ik ga het proberen. Moet alleen effe wachten tot maandag. De meter ligt op m'n werk.

@gerard: ik heb 'm zo meegekregen, ik heb nog gevraagd of ik iets speciaals moest doen, maar nee, ik kon 'm er gewoon zo inzetten. Ik begrijp dat dit dus niet helemaal correct is...

Geplaatst: vr 2 jan, 2009 08:40
door Gerard2cv
Willem,let op met meten,mA is maar heel weinig,als de meter gelijk
doorslaat,stoppen en een klein lampje nemen (branden is lekkage,niet
branden is terug naar de garage en een nieuwe voor garantie en wel opgeladen

Geplaatst: vr 2 jan, 2009 10:57
door dyane_maniac
mijn acadiane startte een tijd terug ook slecht bij koud weer en/of langere tijd stilstand. terwijl mijn auto's altijd goed onderhouden worden en accu, kabels, bougi's ed niet al te oud waren. het bleek een overgangsweerstand in het contactslot te zijn. of eigenlijk de aansluitstekkertjes. check deze ook of deze nog goed contact maken en niet gecorroderd zijn.

kenmerkend voor dit probleem was dat de motor enig sjoege gaf als je de sleutel los liet (stopte met starten) danm was er weer stroom voor de ontsteking.

maar check eerst/ ook de eerdergenoemde zaken. rotte startmotor of lekstroom is niet ondenkbeeldig (of een combi'tje van niet compleet opgeladen accu, koude olie, etc)

hoeveel km rij je ? want als je niet veel km's rijdt kan het zijn dat de accu niet volledig oplaadt. zoals gerard al schreef, even goed opladen en kan dit als mogelijke oorzaak van je lijstje schrappen (tenzij je echt een slechte accu verkocht is)
Willem2 schreef:
@backfire:

Het is alleen na een nacht (of een dag) stilstaan. Als de lagers van de startmotor versleten zouden zijn dan neem ik aan dat dat altijd is.
Als ik nu bijv even boodschappen ben gaan doen, dan start ie prima.
Dus het lijkt me niet dat dat het euvel is, maar misschien maak ik een denkfout.
ik denk dat dat te verklaren is doordat het motortje dan wel enigszins warm is en sneller aanslaat? of draait de startmotor echt gelijk vanaf het begin sloom rond?

Geplaatst: vr 2 jan, 2009 11:09
door Willem2
Ik heb iig de stekker van de radio eruit gehaald, het lijkt me stug dat deze 's nachts zoveel verbruikt dat de auto 's ochtends niet meer start, maar dan kan ik die wegstrepen.
Accu is van Bosch dus het lijkt me niet dat die slecht is, maar het kan natuurlijk altijd een productiefout zijn.
Dus maandag kan ik het een en ander doormeten en dan weet ik meer.

Ik heb nog een andere startmotor liggen, daar ga ik dan maar vast andere lagers in zetten. Kan ik die gewoon kopen bij een willekeurige eendenboer?

Geplaatst: vr 2 jan, 2009 11:16
door backfire
Nee die busjes kun je beter bij een lagerboer halen, het zijn bijna standaard maten, alleen de lengte is iets anders. De vervangers zijn wat langer, dus dat is geen probleem.

Kwam deze tegen, misschien staat het er tussen, maar je hebt ook meteen een idee van de prijzen.

http://www.detechnoshop.nl/frameset800.html

Geplaatst: vr 2 jan, 2009 11:52
door dyane_maniac
Willem2 schreef:Ik heb nog een andere startmotor liggen, daar ga ik dan maar vast andere lagers in zetten. Kan ik die gewoon kopen bij een willekeurige eendenboer?
wellicht een idee om juist die startmotor te monteren om te kijken of dit een verbetering is? zoja, zou ik die (tijdelijk) gebruiken en de huidige reviseren.