Pagina 1 van 2

Wil niet meer starten

Geplaatst: vr 2 jan, 2009 22:32
door Gerardo
Zo'n 3 weken geleden begon de ellende.

Moeite met starten maar het lukte. 2 dagen daarna heb ik nog een x kunnen starten door snel de sleutel "terug te draaien'. De dag daarop enkel wuuu wuu wu....lampjes dashboard, lichten en benzinemeter waren nog ok. Na 2 weken weer geprobeerd maar enkel nog wuu. Ik dacht het weer zit ook niet mee dus misschien is de accu wel te zwak. Vervolgens een andere accu er ingezet maar het geluid blijft hetzelfde.

2 buurmannen naar buiten gehaald...even duwen, starten en lopen als een zonnetje. Zo'n half uur rondjes gereden eend uit maar niet weer starten.

De tip om warme kruiken onder de motorkap te leggen werkte ook niet. Draadjes zitten keuring aan het contactslot vast. Vandaag een andere startmotor erin maar nog steeds wuu........

Wat zou het kunnen zijn....help

Geplaatst: vr 2 jan, 2009 22:59
door TB
Misschien je contactrol. Deze zit onderaan het contactslot. Daar sluit je de draadjes op aan. Deze kun je er voorzichtig afhalen met bv. een klein schroevendraaiertje. Kijk eens of deze geoxideerd is van binnen.

Ik had hier laatst ook een eend die niet starten wilde, bleek de contactrol te zijn. Was helemaal groen van binnen...

Geplaatst: vr 2 jan, 2009 23:06
door Punky
Maak ook alle verbindingenspunten van de + en de massa eens goed schoon. Met name het massapunt op de versnellingsbak.

Contactrol kan ook de boosdoener zijn zoals gezegd.

Geplaatst: za 3 jan, 2009 00:58
door Gerardo
Het contactslot is er vorig jaar nog nieuw ingezet maar ik ga morgen zeker even hier naar kijken en laten weten of ie vuil is of wat dan ook.

En ik was al bang dat iemand over accu, stroom en/of massa zou beginnen.
Ik weet niet wat massa inhoud of wat het is, kweet alleen dat ik een groen draadje bijgevoegd zie bij de min pool. De polen en de klemmen zien er wel behoorlijk zwart/vet uit.

O ja en het gekke is dat op moment van starten staat mijn radio uit maar op moment dat ik de sleutel weer terug draai gaat ie spontaan aan......waarschijnlijk niets mee te maken....hoop ik?

Geplaatst: za 3 jan, 2009 09:41
door Punky
Over de massa. Maak alle punten eens los en schoon die naar de accu gaan (de 2 dikke kabels dus + en -). De dikke - kabel van de accu gaat naar een bout op de versnellingsbak, dat is het massapunt. Even loshalen en schoonmaken en weer monteren.

Piece of cake.

Heb je destijds het contactslot met rol vervangen of alleen het contactslot. De rol is het ronde stuk plastich wat onder het contactslot zit waar de 3 kabels insteken. Deze zit vast met een veerring, die je er aan de zijkant uit kunt wippen met een schroevendraaier. Als je die destijds vervangen hebt en je hebt je oude slot en rol nog dan zou je je oude rol eens kunnen monteren.

Geplaatst: za 3 jan, 2009 11:15
door backfire
mmh, klinkt inderdaad als contactrol in combinatie met slechte massa kabel. Zoals Punky aangeeft en anders voor 10 euro nieuwe massa kabel kopen, ook die dingen slijten, voornamelijk net na de aanhechting van de klem. En alles schoonmaken, accupolen met schuursponsje, daarna lekker invetten met vaseline.

Geplaatst: za 3 jan, 2009 11:59
door Tom Duckpower
backfire schreef:daarna lekker invetten met vaseline.
wel de zuurvrije variant... :wink:

Geplaatst: za 3 jan, 2009 14:19
door Eendeke
Die van mij doet het nu ook niet meer :cry: Hij start niet meer, en ik denk dat het wel de accu is :? Hij geeft maar een kleine "wuuu" en dan niets meer.
Heb hem vorige week nog rijdend weggezet (in een koude schuur, dat wel)
Zal hem eerst maar eens op de lader zetten...Groetjes!

Geplaatst: za 3 jan, 2009 17:41
door TB
Zou zomaar kunnen met deze kou. Echt de tijd voor de accu om de geest te geven.

Geplaatst: za 3 jan, 2009 20:33
door Gerardo
Ik heb waarschijnlijk het probleem te pakken....hoop ik.....ik had nog een oud contactslot liggen en zag inderdaad hoe ik de rol kan verwijderen. Maar dacht toen van laat ik eens met beide accu's langs K.Fit gaan om te testen, scheelt weer een hoop gedoe in de kou (heb volgens mij de griep van vrouw en kind als weekend kadootje gekregen).

En inderdaad beiden zo dood als een pier mmmmmm andere accu stond een maand in een droge maar wel ijskoude schuur en ook niet meer de jongste.

Als ik me morgen een beetje goed voel ga ik de nieuwe accu proberen...tis
mij al weer te lang geleden dat ik in de eend heb gereden.

Hopelijk morgen goed bericht

Geplaatst: za 3 jan, 2009 21:54
door Eendeke
Hihi, volgens mij hebben we hetzelfde probleem. Mijn accu heeft ook al een jaar plat gestaan, gestart met kabels vele keren en paar keer geladen. Nu is ie echt dood volgens mij. (de vrieskou was de boosdoender)

Geplaatst: zo 4 jan, 2009 00:07
door Hanzzl69
Om je moed te geven ....
Drie weken in warm buitenland geweest. Vrijdagmiddag terug gekomen. Berichten van mogelijke elfstedentocht bleken niet eens zo onwaar met die vrieskou ... :cry:
Auto nodig voor boodschappen want niks te vreten in huis.
Eendgevoel kriebelde te veel, dus die werd het. Na een beetje aandringen .... STARTEN!!! :lol: :lol:
Lekker gegeten die avond.

Geplaatst: wo 7 jan, 2009 10:28
door Gerardo
Nou heb inderdaad de griep te pakken, wat een gelul is dat joh, dus de nieuwe accu staat nog steeds ongeduldig in de gang te wachten voor gebruik. Ik hoop zondag de accu te plaatsen dan ben ik waarschijnlijk wel weer boven Jan.

Geplaatst: do 8 jan, 2009 12:26
door wouter87
ik hoop dat ik jullie raad ook kan gebruiken.
zondag eendje rijdend weg gezet. maandag niets meer. de startmotor draait rond. de eend doet één keer net alsof hij aanslaat daarna niets meer. alles gecontroleerd vonk bobine benzine ontsteking wat kan het nog zijn????

Geplaatst: do 8 jan, 2009 12:44
door AZL57
spanning wordt door starten te laag en geeft een zwakke vonk. Een koude accu levert minder spanning. Probeer eens met aanslingeren of aan duwen.