Pagina 1 van 1

Richting aanwijzer relais universeel verschil?

Geplaatst: di 13 jan, 2009 12:02
door Hanzzl69
Zit er verschil in die dingen?

Ik probeer er een (type dat burton verkoopt) te vervangen door een andere van de Brezan maar de knipperlichten blijven het niet doen.
Beide 12volt en drie polig. Alleen die van Burton heeft een lipje om hem mee vast te schroeven aan de auto. Hoe essentieel is dat?

Ikke niet begrijp. De RAW-schakelaar krijgt geen stroom, moet aan het relais liggen, dat krijgt wel stroom.

Geplaatst: di 13 jan, 2009 12:55
door leo top
Ik ben ook eens zo aan het knoeien geweest, en heb uit arremoede toch maar een origineel (gebruikt) 2cv relais gekocht, toen was het probleem verholpen!!
Volgens mij wijkt de 2cv schakeling af van het universeel gebruikte, modernere systeem.

Geplaatst: di 13 jan, 2009 18:13
door Hanzzl69
leo top schreef:Volgens mij wijkt de 2cv schakeling af van het universeel gebruikte, modernere systeem.
Dat gevoel kreeg ik ook al, dat zou balen zijn.
Maar wat zou dat verschil dan zijn? Drie polig is drie polig, zou ik zeggen.

Misschien heb ik in de schuur nog het oude originele relais liggen, heb ik vervangen omdat die zo sloom werd.

Geplaatst: di 13 jan, 2009 18:22
door Lelijke Eend
Juiste draadje moet op het juiste pooltje zitten. Of denk ik nou te simpel ?

Geplaatst: di 13 jan, 2009 18:26
door Hanzzl69
Nee, goed bedacht!
Wees gerust, dat zit wel goed... toch? Ik heb ze net zo op de nieuwe gezet als ze van de oude afkwamen.

Geplaatst: di 13 jan, 2009 20:00
door AZL57
sommige nieuwe hebben 2 min polen, verbind het ophang pootje eens met de massa. Ik heb een Peugeot relais van een sloopauto onderweg in frankrijk moeten gebruiken en had ook dit probleempje.

Geplaatst: wo 14 jan, 2009 11:15
door Hanzzl69
Het nieuwe relais heeft geen ophangpootje.
De oude wel en dat is volgens mij inderdaad gelijk massa. Oud valt trouwens wel mee, beide zijn van die moderne zwarte doosjes.

Het relais dat ik verdenk stuk te zijn maakt een ratelend geluid als ik een spanningsmeter op de pool zet tegenover de plus. Is dat een indicatie dat het ding kapot is misschien?

Geplaatst: wo 14 jan, 2009 12:28
door dyane_maniac
er zijn twee verschillende "universele" knipperlicht relais in de handel meen ik. ik heb ook eens zo'n ding proberen aan te sluiten. deze heb ik weer terug gebracht en een originele gebruikt.

Geplaatst: vr 16 jan, 2009 13:31
door Hanzzl69
Nou ja zeg, het was dus niet het relais!
Ik heb een andere besteld bij
Burton, Type Guilera uit Spanje.Zelfde als ik had. Die aangesloten .... niks, geen knipperlichten aan.

Grrrr ....
Dashbord dan toch maar open geschroefd. Had immers geen stroom van relais naar schakelaar.
En terwijl ik dat aan het doen ben ... klik ... klik ... klik!
Verdomd, ze doen het toch!
:P

Blijkt dat de kabel naar de schakelaar toe ergens in de diepe holen van het dashbord sluiting maakt. Waar precies heb ik niet kunnen ontdekken. daarvoor moet het hele geval los van de auto. En dat is een klus die ik niet aandurf, bang dat ik het nooit meer goed terug krijg.
Heb dus het draad naar de schakelaar wat vrij getrokken en daarmee is de sluiting over en doet alles het weer.

Fijn, kan ik de 240 weer laten staan. :lol:

Geplaatst: vr 16 jan, 2009 21:42
door dyane_maniac
als de sluitig ergens achter de teller zit kun je de accubak losmaken. dan kun je bij de kabelboom achter de teller. potentiele sluiting is niet fijn!

Geplaatst: vr 16 jan, 2009 21:52
door Hanzzl69
Oh, dat wist ik niet. Goeie tip! :D