Pagina 1 van 4
raar olielek
Geplaatst: wo 14 jan, 2009 17:11
door thomaaas
Hallo iedereen, tijdje geleden dat ik iets gepost heb.
Mijn eend lekt al een tijdje olie, en dat is overal in mijn motorruimte terug te vinden. Ik heb van de week het blok schoongemaakt en sindsdien zo'n 30 km gereden, om ff te kijken waar het zit. Daarvoor heb ik al een goede oliekoeler en olievulpijp gemonteerd, en mijn olieleidingen zijn ongeveer een half jaar oud. Deze zijn bij de koppen ook droog.
Nu heb ik dus gekeken waar ik olie vandaan zie koment, en dit is bijna nergens, behalve op een paar puntjes waar ik een heel klein beetje olie zag zitten, namelijk:
-op de schotels om de brilrubbers heen
-op de carterbout die boven de oliedruksensor zit
-er loopt een oliespoor uit de linkerkant van de gleuf van het koppelingshuis (die gleuf zit ter hoogt van het vliegwiel).
Wat denken jullie ervan?
mvg Thomaas
Geplaatst: wo 14 jan, 2009 17:49
door dyane_maniac
achterste keerring? waarna het op het vliegwiel komt en door de middelpuntvliedende kracht overal naar toe wordt geslingerd?
Geplaatst: wo 14 jan, 2009 18:10
door thomaaas
Ja zat ik ook al aan te denken, maar het vliegwiel is aan de motorkant mooi schoon. En het lekt al een half jaar ongeveer, dus als het de versnellingsbak zou zijn geweest (waar ook olie onder hing), dan zou die ondertussen allang leeg geweest zijn (er lag op het eind echt veel onder, toen ben ik gestopt met rijden. Eerst waren het steeds een paar druppeltjes).
Zijn er meer manieren om het achterste keerringte controleren, zonder je motor eruit te hoeven halen?
Geplaatst: wo 14 jan, 2009 18:31
door Ramon
is het niet je voorste krukaskeering?
even ven er af en dan goed kijken tijdens draaien van de moter
Geplaatst: wo 14 jan, 2009 19:12
door thomaaas
Ramon waar moet ik op letten tijdens het draaien dan? Als de motor uit staat zie ik daar geen lekkagesporen nmlk, ik ging er dus van uit dat het daar niet aan lag, al zitten er wel kleine scheurtjes in.
Geplaatst: wo 14 jan, 2009 20:23
door TB
Hoe is de druk in het carter? Zou ook zomaar een niet goed werkende vulpijp kunnen zijn. Hoe is het olieverbruik?
Ik had laatst een splinternieuwe vulpijp en die was dus niet goed.
Geplaatst: do 15 jan, 2009 17:01
door thomaaas
Ja maar dat heb ik wel getest natuurlijk, wel goed dat je t opmerkt maar dat hoort eigenlijk wel beetje bij de standaardproblemen die je naloopt als je een lek hebt toch?
Olieverbruik is nogal lastig te meten omdat ie dus ook lekt, maar van eindhoven via hoord naar huis was ik ong. een liter kwijtgeraakt (dit was een rit van ong. 300 km). de volgende dag lag er op de oprit ook een behoorlijke plas, en toen heb ik er 2 liter ingegooid, hij zit nu alleen wel vol tot het maximum.
Geplaatst: do 15 jan, 2009 17:16
door TB
Als de druk in het carter te groot is, kan de olie eruit worden geperst. Als je m dan stil zet dan vallen de druppels naar beneden toe. 1 liter op 300 km vind ik toch heel wat als er verder nergens olie eruit spuit.
Pluimt ie op de snelweg? Ik heb met een slechte 'nieuwe' vulpijp de hele schipholtunnel blauw gezet. Omdat de olie overal langs werd geperst. Nu nergens meer last van. Heb er trouwens een oude originele op gezet die wel ok is.
Maar goed, je zegt dat je de vulpijp hebt getest. De problemen lijken alleen wel erg veel op de verschijnselen die ik had bij m'n 2cv.
Geplaatst: do 15 jan, 2009 21:07
door thomaaas
neee, pluimt totaal niet. Het spuit idd nergens, maar die olie ligt echt overal (komt tussen de driehoekjes door, zit voor tegen de bobine aan, op mn remchijven, vooral links, schutbord, luchtfilter, carburateur). Het lijkt bijna wel of ik met een open olievulpijp rijdt.
Of ie die liter op die 300km was weet ik niet helemaal zeker, heel goed had ik het nog niet gecontroleerd voor ik wegging.
maar waar zal ik op letten bij de voorste keerring dan? en hoe kan ik zien of het uit de achterste keerring komt?
Geplaatst: do 15 jan, 2009 22:43
door Ramon
als je hem nou eens lekker leeg houd dus net iets onder minimum, dat hielp bij mij ook altijd te vol gooide hij alles eruit,
hoeveel olie ligt er in je luchtfilter?
Geplaatst: do 15 jan, 2009 22:44
door AZL57
langs je kopbouten kan ie ook lekken. Dan komt dit in de koeltunnels en wordt overal rondgeblazen.
Geplaatst: do 15 jan, 2009 22:55
door thomaaas
Kopbouten? Waarmee de koppen vastzitten? wat moet ik hieraan doen, de ringen vervangen?
Het oliepijl werd vanzelf minder, de laatse keer tot halverwege het minimum, daarom heb ik er ook minder in gedaan.
Onderin het luchtfilter ligt een klein laagje olie.
Geplaatst: do 15 jan, 2009 23:04
door TB
Nog iets: hoe zijn je stoterbuisjes? Ik had er eens eentje die was door corrosie lek. Zaten kleine haarscheurtjes in.
Kopbouten zou ook kunnen. Al komt dat haast niet voor volgens mij.
Geplaatst: do 15 jan, 2009 23:08
door thomaaas
Ja leek mij ook niet dat t de kopbouten zouden zijn.
Stoterbusjes zat ik ook al aan te denken, maar dan moet ik het halve blok demonteren, en als ik het niet zeker weet heb k daar niet zo'n zin in eigenlijk
vind 't alleen zo raar dat ie eerst op n rit van 100 km echt veel lekt en nu echt bijna niet gewoon.
Geplaatst: do 15 jan, 2009 23:17
door Roel van de wal
Ik heb onlangs ergens iets gelezen over te lage onderdruk. Ik weet niet meer waar, maar het ging om een 2cv/dyane motor.
Gevlog daarvan was ook olielekkage meen ik.
Weet iemand anders hier ook vanaf?
Roel