Pagina 1 van 2
handrem op de achter wielen.
Geplaatst: zo 18 jan, 2009 15:29
door custom blauw
hallo,
heeft iemand wel eens het probleem gehad dat de handrem op de voor wielen zit? ik heb dit weekend de handrem op de achter wielen gezet. het idee kwam vorige week in me op, toen ik in de sneeuw een parkeer plaats op kwam rijden. het is niet veel aan als je de achter wielen niet kan blokkeren. het is echt een aanrader. het is een hydraulische handrem. voordeel je hoeft hem maar iets aan te trekken +- 2 cm en hij is vol geblokeerd. nou dat is bij de handrem op de voorwielen niet echt het geval. en geen problemen met het afstellen. het is ook veel makkelijker te monteren. ik heb een 2cv uit '59 met visa moter. het is dan niet heel gemakkelijk om de handrem te monteren. aan gezien dat bij zo'n oud type anders werkt. nu kan ik hem gewoon goed dwars zetten in de bochten

nou hopen dat de achter as het een beetje kan verdragen.
gr jochem
Geplaatst: zo 18 jan, 2009 17:28
door Willem2
Ik heb er nog geen problemen mee gehad, dat de handrem op de voorwielen zit. Het werkt toch prima?
Ik weet niet hoe de eend tegen het "dwars de bochten doorgaan" bestand is.
Dat het leuk is, neem ik gelijk van je aan
Geplaatst: zo 18 jan, 2009 20:53
door Lelijke Eend
Hoe heb je dat ingebouwd ?
Overigens, een hydraulische handrem lijkt mij alleen leuk om mee te spelen. Niet om langere tijd te gebruiken. Het systeem lekt altijd een fractie waardoor op den duur de druk weg is waardoor je handrem het niet meer doet. Daarbij vraag ik me af in hoeverre je remcilinders achter er tegen bestand zijn om zo lang druk te weerstaan.
Geplaatst: zo 18 jan, 2009 23:02
door Spookeend
ben ook wel nieuwsgierig eigenlijk. Dat is eigenlijk een van de weinige dingen die ik mis aan een visa, nou de visa had het, en ik heb het VEEEEEEL misbruikt, hahahaha
En hoe de remcylinders zich houden? je hoeft m toch niet te gebruiken als handrem, ik gebruik de mijne ook bijna nooit, altijd in de versnelling. Ok, starten op een helling, dan wel, maar dat is dan kort. Er zijn toch vast wel auto's met handrem die via de remcylinders geregeld wordt? of is het allemaal kabel werk zoals bij de eend, BX en ZX (etc)
De werking kan ik alleen maar raden, een bestel heeft een remkracht verdeler, als je daar iets tussen zou maken kun je ook de achter wielen vast zetten. Dus als je de remleiding naar achter onderbreekt dmv een klep, geregeld door een hendel, dan ben je dr toch?
Greatnix Spookeend
Geplaatst: zo 18 jan, 2009 23:16
door joe_catchou
james bond duck here we come
hahahaha
wel de vering wat vaster zetten dan als je het gaat misbruiken .
want vliegend gewicht, overhellend gewicht(dit van de kast met de vering die uitrekt),en wat meer grip op de banden toevallig .
en hop gaat ie , zoals je hem op zijn zij kiepert met het achteruit rijden en omslaand stuur .
Geplaatst: ma 19 jan, 2009 09:34
door Gerard2cv
Ga vooral die handrem niet misbruiken om te remmen.want blokkerende
achterremmen draait de auto om,Probeer maar met een modelauto waar
van je een plakbandje om de achterwielen doet en van een schuine plank
laat glijden,Als je de gebblokkeerde wielen voor heb gaat hij recht de plank af, en als je hem omdraait zal je zien dat hij zich omdraait en met
de afgeplakte wielen aan de voorkant glijdt.De reden van ABS
Geplaatst: ma 19 jan, 2009 15:31
door Casonline
Ik weet het niet zeker hoor, maar is het niet zo dat voor de APK de handrem op de aangedreven willen moet aangrijpen??? Dacht ooit zoiets gelezen te hebben, vraag me niet waar.

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 15:37
door Spookeend
Casonline schreef:Ik weet het niet zeker hoor, maar is het niet zo dat voor de APK de handrem op de aangedreven willen moet aangrijpen??? Dacht ooit zoiets gelezen te hebben, vraag me niet waar.

Ik mag hopen van niet, want heeeeeel veel auto's hebben de handrem op de achterwielen en de aandrijving op de voorwielen.
Geplaatst: ma 19 jan, 2009 16:02
door Gerard2cv
Nee,dat is geen keuringseis.De handrem mag of op de voorwielen als op de
achterwielen en zelfs op de tussenas zitten,als hij maar de vertraging van
1,5m2 haalt en bij de schijfremmen van een eend op een helling van 5%
blijven staan
Geplaatst: ma 19 jan, 2009 16:10
door Casonline
Owkee gerard zal het idd wel weten
en ik geloof het ook wel...
Maar ben toch ff gaan zoeken (kon het niet laten)
Toch wel grappig dat dan op deze site dan staat dat de rem op de beide
voorwielen moet aangrijpen.
http://www.waggel.nl/000000945c0e21819/ ... /index.php
(ff zoeken op handrem)
Geplaatst: ma 19 jan, 2009 16:17
door Niels
en mij is gevraagd een stukje te leveren over de apk keuring helemaal gebasseerd op de 2CV,.......
heel simpel.... een 2cv heeft normaal geen handrem op de achterwielen, dus hoef je dat ook niet te benoemen....
Geplaatst: ma 19 jan, 2009 16:33
door Casonline
Geplaatst: ma 19 jan, 2009 16:46
door Gerard2cv
Het leuke is dat je voor een club een stukje maakt over de APK van een
eend en dat dan iemand de handrem naar achter plaatst,Je eigen tekst
een beetje tegen je wordt gebruikt.Maar een eend heeft de handrem toch
voor zitten en als iemand hem naar achter plaatst,heb de APK daar geen
probleem mee,alleen zou ik het nooit doen,met van dielange kabels die
vastvriezen
Geplaatst: ma 19 jan, 2009 17:48
door Martijn, Arnhem
Spookeend schreef:
En hoe de remcylinders zich houden? je hoeft m toch niet te gebruiken als handrem, ik gebruik de mijne ook bijna nooit, altijd in de versnelling.
Greatnix Spookeend
Nadat ik kortsluiting heb gehad in mijn startmotor zet ik NOOIT de wagen geparkeerd in een versnelling. Vanwege kortsluiting ging de wagen vanzelf starten, geregeld de accu helemaal leeg gehad zonder dat ik wist hoe het kwam. Uiteindelijk kwam iemand me waarschuwen dat m'n auto aan het starten was. Uiteindelijk werd het steeds erger en begon ie te starten zodra je een deur dichtgooide. Gelukkig nooit in de versnelling gehad. Er zal maar een kind voorstaan.
Sowieso is het beter je handrem te gebruiken omdat het goed is het ding in beweging te houden (net zoals je hele Eend trouwens), anders gaat het maar vast zitten.
Martijn Arnhem
Geplaatst: ma 19 jan, 2009 18:15
door backfire
Ik ben benieuwd of de regel van die 1,5m2 nog wordt aangepast, want pas nog een een VW passat moeten rijden en daar zit een aan ut schakelaar in voor de handrem. Deze werkt niet eens als je rijdt.