Pagina 1 van 3

ruitenwisser interval

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 18:24
door Martijn, Arnhem
Ik heb ooit in mijn Mercedes 206 een mogelijkheid gehad om de ruitenwissers aan te zetten d.m.v. een knop die traploos regelbaar was. De ruitenwissers kon ik dus een zo grote interval geven als ik zelf wilde.

Ik wil die erg graag weer installeren maar kan het ding echt nergens vinden.

Weet iemand een adres of mogelijkheid.

Martijn Arnhem

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 18:48
door Peer
het is een van de dingen die ik ook op mijn 2cv mis.. Heb ook wel eens gedacht om op die plastickap die over de ruitenwissermotor gaat om daar een knop op te maken om de ruitenwissen aan en uit te zetten...

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 19:06
door backfire
ik heb dat bij mijn club eigenlijk nog nooit gemist, knop zit zo dicht bij, even aanraken en de wisser gaat op en neer. Variabele interval zal ik maar zeggen.

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 20:00
door HarryS
Velleman heeft zo'n ding. Deze heeft jaren goed gefunctioneerd met een drie polige ruitenwissermotor. Sinds kort heb ik een vierpolige, maar weet nog niet hoe het ding aangesloten moet worden. Iemans tips? Dit is'm trouwens:http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=231

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 20:01
door Martijn, Arnhem
Ik heb gewoon het rottige meegemaakt dat ik zo'n mooi knopje heb kunnen gebruiken. Nu mis ik 'm heel erg.

Het was een vrij grote knop die je uit moest trekken om 'm aan te zetten (geloof ik). Om de interval te regelen moest je vervolgens aan de knop draaien. Des te verder je draaide des te langer de interval, of korter dat weet ik niet meer. Als je de knop de volgende keer weer aanzette deed ie 't altijd op de snelheid waarop ie gedraaid stond.

Martijn Arnhem

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 20:06
door Martijn, Arnhem
De handleiding op die site doet het helaas niet op mijn pjoeter.

Martijn Arnhem

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 20:12
door HarryS
De aan en uit knop was de originele, waar de ruitenwissers mee aan gingen. Deze was zo geschakeld datíe de spanning op het bouwpakketje zette. Het relais op het printplaatje verving de schakelaar. Een van de instelpotmeters op het printje ging met drie draadjes naar een potmetertje op het dashbord. Functioneerde dus bijna als toen bij jou.

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 20:33
door AZL57
Hella leverde er ook een variabele. Ik weet alleen niet of die nog in hun assortiment zit. Ik heb hem ook in mijn eend. Is perfect.

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 20:47
door joe_catchou
dacht in de ford mondeo ook zo iets zat slopeeuuuuu
overzetten ???

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 21:33
door petervdl2cv
Als het je kan helpen: op mijn intervalschakelaar (zie foto, boven versnellingspook) staat Hella 002 741-00. En ook "Nicht Werfen" maar dat lijkt me logisch ;-) Dateert wel van 1976 zo te zien...

Wat ook handig is is de wisschakelaar verplaatsen naar de ruitenwissermotorafschermkap zoals op de foto, je kan hem blindelings met 1 vinger bedienen zonder zelfs maar je stuur los te laten.
groeten,
Peter
Afbeelding

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 21:43
door flash
of als je een beetje kan solderen zoiets? http://www.finimuis.nl/htm/0077.htm

Geplaatst: di 20 jan, 2009 00:49
door AZL57
Dat nicht werfen, heeft met het ingebouwde relais te maken. Die vind dat niet zo lekker. Die van mij deed op gegeven moment vreemd. Soms wel soms niet. Bij uitbouw bleek dat de solderingen van de relais pootjes uit de printplaat waren losgegaan. Soldeerboutje er tegen en hij doet nu al weer een jaar of 10 probleemloos ;-)

Geplaatst: di 20 jan, 2009 08:41
door Spookeend
ik heb het ook ingebouwd. Zon hella ding, op 1 stand gezet en weggemoffeld onder dash. Knopje met drie standen, uit/interval/continu.

Maaruh, ik heb er meerdere gesloopt. Het is het eenvoudigst te maken met een 2 polige ruitenwisser motor, dus een oud type. Die nieuwe hebben een andere schakeling, en daar door brand die van hella op den duur uit. Hoe en wat precies weet ik niet, maar volgens mij gat die schakeling op den duur massa zoeken op de motor en die is er op dat moment niet. Heeft te maken met terug loop schakeling in de ruitenwisser motor. (dat je ruitenwissers altijd in de ruststand terugkeren nadat je je schakelaar op uit zet)

Greatnix Spookeend

Geplaatst: vr 23 jan, 2009 15:19
door Martijn, Arnhem
petervdl2cv schreef:Als het je kan helpen: op mijn intervalschakelaar (zie foto, boven versnellingspook) staat Hella 002 741-00. En ook "Nicht Werfen" maar dat lijkt me logisch ;-) Dateert wel van 1976 zo te zien...
groeten,Peter
Precies de knop die ik bedoel. ik vrees alleen dat ie niet meer verkocht wordt. Heb bij Hella geïnformeerd maar wacht nog op antwoord.

Iemand anders eentje over...?

Martijn Arnhem

Geplaatst: vr 23 jan, 2009 15:56
door Martijn, Arnhem
Snelle reactie van Hella per mail zeg. De schakelaar Hella 002 741-00 is niet meer leverbaar (te oud).

Wel leverbaar is 5wa 001 871-041 wat een 4-polige stekker is. De knop heeft exact hetzelfde uiterlijk en is ook traploos verstelbaar.

Heb ik iets aan een 4-polige stekker, weet nl. vrij weinig van electronica.

Martijn Arnhem