Pagina 1 van 2

Onverklaarbare stekker (kortsluiting)

Geplaatst: vr 30 jan, 2009 10:39
door EDDI
Hallo,

Ik heb een middelgroot tot groot probleem. In mijn eend is een kortsluiting opgetreden en heeft een klein brandje tot gervolg gehad. Dit is wat ik to nu toe heb kunnen ontdekken.

1. De kilometertellerkabel (hierna KTK) is heet geworden. Iets heeft dus sluiting gemaakt met mijn KTK.
2.De KTK heeft op zijn beurt alles meegesmolten dat in de buurt van de KTK loopt.

Nu heb ik de accu en de accubak eruit gehaald en daar kom ik het volgende tegen (zie fotoos)

Afbeelding
Afbeelding

De stekker hier op de foto lag omgekeerd tegen de kabel aan gesmolten, Hij lag dus al los. Of dit een oorzaak of een gevolg is maakt in dit stadium nog niet uit. Heeft iemand enig idee waar deze stekker voor dient/ diende? Alles deed het overigens, voor de brand.

Wat nou de oorzaak kan zijn, moet ik nog uitvinden. Zeker is dat ik het een en ander moet vervangen.

Alvast bedankt voor reacties?

Erik

Geplaatst: vr 30 jan, 2009 11:15
door Deuche Fester
Het lijkt op een stekker waarmee je een autoradio aansluit. Aangezien deze niet standaard in de eend zit, heeft iemand die zelf eraan moeten zetten.

Geplaatst: vr 30 jan, 2009 11:32
door Tom Duckpower
ISO-stekker voor een autoradio ziet er anders uit:
Afbeelding

De stekker in die in de eend zit is volgens mij van de paniekverlichting/gevarenlichten/kijk-ik-sta-verkeerd-verlichting.

Geplaatst: vr 30 jan, 2009 11:44
door Punky
Dat is inderdaad de stekker voor de alarmverlichting. Bij de meeste eenden niet aangesloten, maar zit wel in de draadboom verwerkt.

Geplaatst: vr 30 jan, 2009 15:42
door Gerard2cv
Sluitingen als deze kan alleen als er een srtoomkabel tegen massa komt
In die alarm stekker zit een constante + en de ktk is een massa.Als die 2
al enige tijd tegen elkaar hebben liggen trillen kan dit dus zijn gebeurt
Ik zou hier zeker de kabel die van de startnotor komt en de draadbundel
ingaat blootleggen en controleren tot hoever het is verbrandt en die
kabels vernieuwen

Geplaatst: vr 30 jan, 2009 19:46
door Deuche Fester
Excuses voor de verwarring. Goed dat je er nu wel achter bent wat het is :)

Geplaatst: za 31 jan, 2009 08:06
door Gerard2cv
Dit waren vroeger mijn hobby reparaties :lol:

Geplaatst: za 31 jan, 2009 10:50
door EDDI
Ik ga vandaag weer dapper aan het werk. De heel kabelboom gaat eruit en wordt gecheckt!
Bedankt voor jullie hulp en reacties

Groetjes,

Erik

Geplaatst: za 31 jan, 2009 14:52
door joe_catchou
you'r not alone check out kabelboom topic ;-)

Geplaatst: zo 15 feb, 2009 12:47
door EDDI
Nieuws!
In de afgelopen weken heb ik de kabelboom uit de eend gesloopt, alles losgehaald, alle doorgebrande draadjes vervangen en weer ingetaped. Nu heb ik heb de kabelboom teruggezet en weer zover aangesloten datie kon starten.

Dat is gelukt, dat is heel mooi, is het nit dat de motor gewoon bleef lopen, hoewel het contact volledig losgetrokken was en de gele zekering doorgebrand was. Op een of ander manier.

Bij de tweede poging heb ik de motor wel af kunnen zetten door het contact te verbreken. Maar omdat ik tijdelijk een combinatie van schakelaars gebruik om te starten kwam ik erachter dat hij ook de startmotor laat draaien als het contact niet gemaakt is.

Dit was meer een mededeling dan een vraag, maar als iemand wat te binnen schiet dan hoor ik het graag.

Erik

Geplaatst: zo 15 feb, 2009 14:36
door AZL57
In de stekker van de alarmlichten die de kortsluiting heeft veroorzaakt zit een doorverbinings plaatje als hij niet gebruikt wordt. Zit dat er weer in?

Geplaatst: zo 15 feb, 2009 14:38
door EDDI
de stekker ziet er nog zo uit als op de eerste afbeelding. Het kan zijn dat dat niet helemaal meer in orde is. kan dat iets betekenen

Erik

Geplaatst: zo 15 feb, 2009 16:39
door dyane_maniac
daar zit waarschijnlijk het probleem. die stekker is zoals gezegd om een alarmlichtschakelaar op aan te sluiten. als deze schakelaar geinstalleerd is, moet je het stroomdiefje loshalen anders krijg je het probleem zoals je beschrijft. nu ziet die stekker van jou er niet heel fris meer uit dus wellicht dat die dusdanig sluiting maakt dat het kontact aan blijft staan.

je andere vraag dat je startmotor kan bedienen zonder dat het contact er opstaat: ik heb dat opgelost door de stroom die naar de startmotor gaat NA het contact te pakken. dus bij geen contact ook geen stroom naar de startknop.

Geplaatst: zo 15 feb, 2009 17:18
door EDDI
Super! Nu zijn we dicht bij het vermoedelijke probleem. Enig idee waar ik vervanging voor een dergelijke stekker kan krijgen. Of wellicht kan iemand mij vertellen op welke draadje het stroomdiefje origineel gezeten heeft an kan ik deze alsnog doorverbinden.

Bij voorbaat dank

Erik

Geplaatst: zo 15 feb, 2009 19:12
door Punky
Wat is het stroomdiefje? Het dooverbindingsplaatje? :roll: