Help! Kloppend, rammelend geluid in nieuwe motor
-
- Regelmatige poster
Help! Kloppend, rammelend geluid in nieuwe motor
Vandaag heb ik, eindelijk na maanden, de motor die ik gereviseerd heb met nieuwe en schoongemaakte onderdelen weer in de eend gezet en voor het eerst gestart.
- Nieuwe zuigers en cilinders van Perfect Circle met compressie 9.0:1
- Aangepaste nokkenas van Kent Cams (hogere nokken)
- 123 Ignition
- Originele krukas, onderblok, cilinderkoppen en kleppen
- Nieuwe koppeling (drukgroep en koppelingsplaat)
Het starten ging goed, en gedurende 20 minuten hebben we de motor rond de 2000 toeren laten maken om in te lopen. Daarna een paar keer opnieuw gestart en toen begonnen we een rammelend, kloppend geluid te horen dat met de toeren mee gaat. Na het opnieuw stellen van de kleppen nogmaals geprobeerd... zelfde effect.
Video's met geluid alhier:
Video 1: Eerste start (uitlaat lekt nog bij wat klemmen)
http://www.youtube.com/watch?v=Wv7nUfLmy6k
Video 2: Motor loopt op 2000-2500 rpm en terug naar stationair
http://www.youtube.com/watch?v=NaU7wKVMG8I
Video 3: Motor starten en het kloppende geluid
http://www.youtube.com/watch?v=Tq7tw-eJxfY
Wie kan me meer vertellen over dit gebeuren? zijn het de zuigers die tegen cilinderkoppen aanlopen? IS het speling op de krukas (wel gechecked vooraf maar niks kunnen bespeuren)... Of toch iets met de kleppen?
- Nieuwe zuigers en cilinders van Perfect Circle met compressie 9.0:1
- Aangepaste nokkenas van Kent Cams (hogere nokken)
- 123 Ignition
- Originele krukas, onderblok, cilinderkoppen en kleppen
- Nieuwe koppeling (drukgroep en koppelingsplaat)
Het starten ging goed, en gedurende 20 minuten hebben we de motor rond de 2000 toeren laten maken om in te lopen. Daarna een paar keer opnieuw gestart en toen begonnen we een rammelend, kloppend geluid te horen dat met de toeren mee gaat. Na het opnieuw stellen van de kleppen nogmaals geprobeerd... zelfde effect.
Video's met geluid alhier:
Video 1: Eerste start (uitlaat lekt nog bij wat klemmen)
http://www.youtube.com/watch?v=Wv7nUfLmy6k
Video 2: Motor loopt op 2000-2500 rpm en terug naar stationair
http://www.youtube.com/watch?v=NaU7wKVMG8I
Video 3: Motor starten en het kloppende geluid
http://www.youtube.com/watch?v=Tq7tw-eJxfY
Wie kan me meer vertellen over dit gebeuren? zijn het de zuigers die tegen cilinderkoppen aanlopen? IS het speling op de krukas (wel gechecked vooraf maar niks kunnen bespeuren)... Of toch iets met de kleppen?
-
- Belgisch Meester Lasser
- Contacteer:
-
- Regelmatige poster
Ik heb tot zover de volgende mogelijke oorzaken bedacht:
- De nieuwe rekbouten op vliegwiel opnieuw strak aandraaien
- Zuiger tikt tegen cilinderkop aan
- Speling op de krukas (al had ik geen speling ontdekt toen ik hem eruit had)
Ik ben zowiezo al van plan de motor weer van de versnellingsbak af te halen en de boel door te lopen.
Nogmaals, het probleem trad pas op nadat de motor al bijna een half uur gelopen had. Dus niet vanaf de eerste start direct.
- De nieuwe rekbouten op vliegwiel opnieuw strak aandraaien
- Zuiger tikt tegen cilinderkop aan
- Speling op de krukas (al had ik geen speling ontdekt toen ik hem eruit had)
Ik ben zowiezo al van plan de motor weer van de versnellingsbak af te halen en de boel door te lopen.
Nogmaals, het probleem trad pas op nadat de motor al bijna een half uur gelopen had. Dus niet vanaf de eerste start direct.
-
- Veelvuldig poster
-
- Regelmatige poster
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
heey thadeez
klinkt niet egt als een kapotten krukas das een heel anderen rammel.
dit is egt iets dat ergens tegen aan ligt te stoten.
hoor het het aan 1 kant of aan 2 kanten of in het midden.
is meestal wel lastig te vinden vind ik zelf waar het van daan komt.
maar je kan eventuweel met een schroevendraaier luisten.
die op de plek houden waar je vermoed met je oor daar tegen aan en dan vergelijk met de rest.
en zou der niet al te lang meer mee draaien.
ben wel benieuwt wat het kan zijn
geen dop 10 vergeten in je blok?
suc6 met zoeken
greets dukw
klinkt niet egt als een kapotten krukas das een heel anderen rammel.
dit is egt iets dat ergens tegen aan ligt te stoten.
hoor het het aan 1 kant of aan 2 kanten of in het midden.
is meestal wel lastig te vinden vind ik zelf waar het van daan komt.
maar je kan eventuweel met een schroevendraaier luisten.
die op de plek houden waar je vermoed met je oor daar tegen aan en dan vergelijk met de rest.
en zou der niet al te lang meer mee draaien.
ben wel benieuwt wat het kan zijn
geen dop 10 vergeten in je blok?

suc6 met zoeken
greets dukw
-
- Addicted user
- Contacteer:
nokvolgers niet gecrontrolleerd op juiste speling.
Ik heb net nog geluisterd, maar bij de tweede ook duidelijk te horen dat lucht-benzine verhouding nog te schraal staat,komt natuurlijk door filter.
Verder zijn de puntjes niet echt lekker en als het een 123 is, dan zeker nieuwe bougies er in en bougiekabels nieuw of controlleren.
Maar dat kloppen lijkt echt wel op klemmende nokvolgers, of wat ook kan is een veel te vroege onsteking.
Ik heb net nog geluisterd, maar bij de tweede ook duidelijk te horen dat lucht-benzine verhouding nog te schraal staat,komt natuurlijk door filter.
Verder zijn de puntjes niet echt lekker en als het een 123 is, dan zeker nieuwe bougies er in en bougiekabels nieuw of controlleren.
Maar dat kloppen lijkt echt wel op klemmende nokvolgers, of wat ook kan is een veel te vroege onsteking.
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Contacteer:
Heb zo iets met mijn Land Rover 2.25 petrol.
Ik moet de krukas laten slijpen op de juiste maat lagerschalen. Klinkt nu alsof er aan de binnenkant van de motor een batterij kaboutertjes met stalen hamers op stalen aambeelden slaat, was in het begin ook alleen alleen als de motor belast wordt.
Ik moet de krukas laten slijpen op de juiste maat lagerschalen. Klinkt nu alsof er aan de binnenkant van de motor een batterij kaboutertjes met stalen hamers op stalen aambeelden slaat, was in het begin ook alleen alleen als de motor belast wordt.
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
k@t Zeg!!!
destijds bij mij klonk het zelfde, na flink uitpluizen bleek een van de de cilinder koppen zover ingesleten waar de cilinder de kop raakt, dat met een nieuw setje zuiger en cilinders waar de maat van de cilinder op vreemde wijze 0,5 mm korter was dus uiteindelijk kwam de zuiger tegen de kop aan dit heb ik geconstateerd met speciale blauwe verf op de zuiger doen dan starten en daarna alles weer open toen zag ik duidelijk verf op de kop! andere kop gemonteerd en klaar was ik.
dit is een goedkoop relatie makkelijk klusje!
krukas lager is idd meer een ratelende rammel, dat heb ik in mijn huidige blok klinkt anders!!
succes en als je hulp nodig hebt bel je maar ofzo
destijds bij mij klonk het zelfde, na flink uitpluizen bleek een van de de cilinder koppen zover ingesleten waar de cilinder de kop raakt, dat met een nieuw setje zuiger en cilinders waar de maat van de cilinder op vreemde wijze 0,5 mm korter was dus uiteindelijk kwam de zuiger tegen de kop aan dit heb ik geconstateerd met speciale blauwe verf op de zuiger doen dan starten en daarna alles weer open toen zag ik duidelijk verf op de kop! andere kop gemonteerd en klaar was ik.
krukas lager is idd meer een ratelende rammel, dat heb ik in mijn huidige blok klinkt anders!!
-
- Regelmatige poster
Thanks voor je reactie. Over de nokvolgers, er zitten opnieuw afgevlakte nokvolgers in. Nu herinner ik mijn inderdaad dat één daarvan niet lekker paste en ik ervoor koos om een oude daarvoor te gebruiken (die er origineel in dat blok zat). Aangezien ik daar geen verschil in zag met de opnieuw afgevlakte. Wellicht is het toch goed om die na te kijken.backfire schreef:nokvolgers niet gecrontrolleerd op juiste speling.
Er zitten gloednieuwe bougies in overigens, en inderdaad een 123 ontsteking die ik voorheen ook al gebruikte op deze motor. Bougiekabels zou ik wel kunnen vervangen, ik gebruik nu de oude.
Hoe weet ik hoeveel speling de nokvolgers normaal mogen hebben?
Ik reed vóór de revisie ook al met dit blok inderdaad. Ik heb de originele nokkenas laten bewerken door KEnt Cams, waardoor de nokken hoger zijn en de kleppen verder opengaan (en dus langer openblijven).TB schreef: Heb je al eerder met dit blok gereden voor de revisie?
Als de krukas toen niet tikte dat lijkt het me sterk dat ie het nu wel doet.
Hoe is de olietoevoer naar de cilinderkoppen?
Is de koppeling wel goed gemonteerd? Druklager?
Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat het de krukas kan zijn. Ik heb heel goed getest op speling (vasthouden en klap met de hamer verhaal).
Olietoevoer (leiding) is goed. Is open en kwam olie door. Zal dit nogmaals testen i.v.m. slijpsel nieuwe cilinders/zuigers.
De koppeling is met zeer veel aandacht juist gemonteerd. De veer die de druklager op zijn plek houdt heb ik aandachtig geplaatst en de koppelingsplaat netjes in het midden zodat de prise as er goed op aansloot.
Ik heb op het 2cv racing (UK) forum ook een topic lopen en zag daar al eerder ook een topic over een zelfde soort geval, waar de zuiger tegen de cilinderkop aan lijkt te lopen. De persoon in kwestie gebruikt ook een 9.0:1 setje maar van het goedkopere argentijnse merk, en ook een soortgelijke nokkenas van Kent Cams.ramon schreef: k@t Zeg!!!
Dus toen jij een andere kop had gemonteerd was het klaar? Had jij het geluid direct of pas na een poosje gelopen te hebben?
Thanks voor het bevestigen van de krukasgeluiden