Lage compressie met nieuwe zuigerveren
Lage compressie met nieuwe zuigerveren
Hierbij de kleun van de week....
Ik heb een half jaar geleden een uitgebrande (jaja, braadeend) S6 gekocht en geheel uit elkaar getrokken. Op zich niet echt spannend....
Vanavond wilde ik het blokje eens ronddraaien om te kijken of alles werkt en om de nieuwe olie rond te pompen.
Nu het probleem: Olie pompt niet rond en het blok draai ik met de hand gewoon rond......
Het blok is geheel uit elkaar geweest, er zitten nieuwe en juiste zuigerveren in (zuigers en cilinderwanden waren mooi), de koppen zijn schoongemaakt (koppen omgekeerd gecontroleerd op lekkage dmv vloeistof) nieuwe oliekoeler en nieuwe olieleidingen gemonteerd, nieuwe pakkingen gemonteerd en er zitten netjes nieuwe bougies in....
What the f... is wrong? Het is voor mij 15 jaar geleden dat ik aan een Eend sleutelde maar ik kan mij niet herinneren datik een blok zo makkelijk met de hand kon ronddraaien.
Ik heb een half jaar geleden een uitgebrande (jaja, braadeend) S6 gekocht en geheel uit elkaar getrokken. Op zich niet echt spannend....
Vanavond wilde ik het blokje eens ronddraaien om te kijken of alles werkt en om de nieuwe olie rond te pompen.
Nu het probleem: Olie pompt niet rond en het blok draai ik met de hand gewoon rond......
Het blok is geheel uit elkaar geweest, er zitten nieuwe en juiste zuigerveren in (zuigers en cilinderwanden waren mooi), de koppen zijn schoongemaakt (koppen omgekeerd gecontroleerd op lekkage dmv vloeistof) nieuwe oliekoeler en nieuwe olieleidingen gemonteerd, nieuwe pakkingen gemonteerd en er zitten netjes nieuwe bougies in....
What the f... is wrong? Het is voor mij 15 jaar geleden dat ik aan een Eend sleutelde maar ik kan mij niet herinneren datik een blok zo makkelijk met de hand kon ronddraaien.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Kleppen bewegen netjes en sluiten ook gewoon...
Ik heb alles volgens de opgegeven maten afgesteld dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Beetje offtopic : Even hoe ze eruit zag en hoe ze nu is.
Black to the bone...... tot aan de voorstoelen weggebrand.
De ergste roetschade is er al vanaf.
Reanimatie.
Nieuw schutbord en voetenbak. De oude kon je als papier doormidden scheuren.
Zoals ze nu is.
Noeste arbeid? Wat dacht je van spuiten met een airbrush?
En het snoepje wat er nog in komt. Een Aisin AMR300 supercharger en als het even meezit electronische ontstekeing en electronische injectie van een Ducati 600 Monster. Daar gaan we weer met de laptop......
Ik heb alles volgens de opgegeven maten afgesteld dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Beetje offtopic : Even hoe ze eruit zag en hoe ze nu is.
Black to the bone...... tot aan de voorstoelen weggebrand.
De ergste roetschade is er al vanaf.
Reanimatie.
Nieuw schutbord en voetenbak. De oude kon je als papier doormidden scheuren.
Zoals ze nu is.
Noeste arbeid? Wat dacht je van spuiten met een airbrush?
En het snoepje wat er nog in komt. Een Aisin AMR300 supercharger en als het even meezit electronische ontstekeing en electronische injectie van een Ducati 600 Monster. Daar gaan we weer met de laptop......
Laatst gewijzigd door Meeuw op wo 11 feb, 2009 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Hi Jeroen.
Ook dat heb ik netjes gedaan. Restaureer normaal oude Honda motorfietsen en die grove misser heb ik al een keertje gemaakt...... Duurde een maand vol hersenpijniging voordat ik 'het' door had
De koppelingsplaten zijn brandjenieuw..... Hmmm. Tha Pip, Hilversum? Ben opgegroeid op de Gijsbrecht. Daar ligt nog heel wat Eendenolie van mij
Ook dat heb ik netjes gedaan. Restaureer normaal oude Honda motorfietsen en die grove misser heb ik al een keertje gemaakt...... Duurde een maand vol hersenpijniging voordat ik 'het' door had
De koppelingsplaten zijn brandjenieuw..... Hmmm. Tha Pip, Hilversum? Ben opgegroeid op de Gijsbrecht. Daar ligt nog heel wat Eendenolie van mij
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Kan je misschien wat meer vertellen over je plannen met die supercharger? Ik kan je helaas geen hulp bieden bij je probleem. Zelf heb ik onlangs ook de hele motor gereviseerd en wat zaken vernieuwd, maar geen problemen ervaren. Kleppen in dezelfde koppen teruggezet, en eerst de randjes opgepolijst?
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez
was: Thadeez
AZL57, alles goed geplaatst, halve maantjes erin, erruggg goede olie erin (alleen nog geen TSL)...... Heb echt het hele zaakje goed in elkaar gezet maar ik vind het zo vreemd dat ik met de hand dwars door de compressie heen kan draaien...... Heet toch echt geen Jerommeke...
Thadeez, deze supercharger komt uit Japan en zit daar normaal op een Vivio (600cc). Er zit wat engineeringswerk aan maar het geheel moet passen volgens hetzelfde principe als een Constantin compresseur die vroeger op 12PK'tjes zaten. Die Constantins zijn alleen niet meer vindbaar of niet te betalen (wellicht weet JoSeF er wel eentje in Frankrijk te liggen als je echt iets moois wil....)
Kop en kleppen waren Ok, zagen er zo netjes uit dat ik die met rust gelaten heb.
Thadeez, deze supercharger komt uit Japan en zit daar normaal op een Vivio (600cc). Er zit wat engineeringswerk aan maar het geheel moet passen volgens hetzelfde principe als een Constantin compresseur die vroeger op 12PK'tjes zaten. Die Constantins zijn alleen niet meer vindbaar of niet te betalen (wellicht weet JoSeF er wel eentje in Frankrijk te liggen als je echt iets moois wil....)
Kop en kleppen waren Ok, zagen er zo netjes uit dat ik die met rust gelaten heb.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Het is natuurlijk wel zo dat nieuwe zuigerveren moeten inslijten op de cilinder.
Juist bij langzaam met de hand draaien kan de lekkage langs de veren zo hoog zijn
dat je geen compressie voelt, bij hoger toeren misschien wel.
Als je verder zeker weet dat alles goed zit eerst maar eens laten lopen.
Juist bij langzaam met de hand draaien kan de lekkage langs de veren zo hoog zijn
dat je geen compressie voelt, bij hoger toeren misschien wel.
Als je verder zeker weet dat alles goed zit eerst maar eens laten lopen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Andre,
Dank je voor de info.... Ik heb bij mijn Honda's eigenlijk nooit het probleem van lage compressie gehad (1 en 2 cilinders) maar wellicht dat de toch iets andere techniek van Citroen mij op het verkeerde been zet.
Ik stel mij dan wel de vraag over de hoongroeven in een cilinder. Als het goed is zijn de cilinders van oorsprong kruislings gehoond.... Dan zouden ze toch anders moeten inslijten? En dus in feite meer compressie moeten hebben?
Dank je voor de info.... Ik heb bij mijn Honda's eigenlijk nooit het probleem van lage compressie gehad (1 en 2 cilinders) maar wellicht dat de toch iets andere techniek van Citroen mij op het verkeerde been zet.
Ik stel mij dan wel de vraag over de hoongroeven in een cilinder. Als het goed is zijn de cilinders van oorsprong kruislings gehoond.... Dan zouden ze toch anders moeten inslijten? En dus in feite meer compressie moeten hebben?
Meeuw, kop(pen) kunnen ook iets krom zijn. Door te hard aandraaien vervormd de kop als het blok heet is en dan sluit het contactvlak tussen bus en cilinderkop niet goed meer.
Maar of dat de oorzaak kan zijn dat je helemaal geen compressie hebt...? Ik nie wete nie.
Succes, Bart
p.s. mooi hoor zo'n braadeend
Maar of dat de oorzaak kan zijn dat je helemaal geen compressie hebt...? Ik nie wete nie.
Succes, Bart
p.s. mooi hoor zo'n braadeend
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum