Wiellagers eten?
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Wiellagers eten?
Mijn eend eet wiellagers ...
In twee en een half jaar tijd wel vier stuks, het laatste half jaar zelfs twee!
Voor en achter. In ieder geval in 1 geval was het echt nodig, die keer was het echt geen rijden meer ( ...) .
Doen jullie eenden dat ook, die dingen opeten?
Verhaal van de garage: Bij de APK zijn ze heel streng, ookal kan je er nog mee rijden, als er "te veel gerammel"uit komt dan is het afkeur. Jaja, wanneer is gerammel te veel, denk ik dan.
In twee en een half jaar tijd wel vier stuks, het laatste half jaar zelfs twee!
Voor en achter. In ieder geval in 1 geval was het echt nodig, die keer was het echt geen rijden meer ( ...) .
Doen jullie eenden dat ook, die dingen opeten?
Verhaal van de garage: Bij de APK zijn ze heel streng, ookal kan je er nog mee rijden, als er "te veel gerammel"uit komt dan is het afkeur. Jaja, wanneer is gerammel te veel, denk ik dan.
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
blijft die stofkap wel zitten? die plastic dingen is troep! maarja wat moet je anders? maar een periode die je geeft zegt niet zoveel, het gaat om de km's maar een skf lager zou het toch minimaal 60000 km uit moeten houden...
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Ik zou een meer geschikte garage zoeken of er voor zorgen dat je zeker weet dat ze het goed doen. Dus juiste aanhaalmoment aanleveren evenals de juiste montagemiddelen ( (ring) moeren en dergelijke). Zorg er ook voor dat ze de hele handel goed borgen (je weet maar nooit) en dat de schroefdraad van het spul wat blijft zitten onbeschadigd en schoon is (meekijken dus).
Afblijven.
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
De kwaliteit en kennis van deze eendspecialist is dik voor mekaar. Sponsort ook deze site.
Ik heb er al een keer bijgestaan, toen er met spoed een lager vervangen werd dat echt aan gort was. De dingen die je noemt werden daar keurig gedaan.
De Zuswazoekiegarage heeft inmiddels ook vele eenden van dichtbij gezien, dus ik ga er van uit dat die ook wel weet hoe het zit.
Ik heb er al een keer bijgestaan, toen er met spoed een lager vervangen werd dat echt aan gort was. De dingen die je noemt werden daar keurig gedaan.
De Zuswazoekiegarage heeft inmiddels ook vele eenden van dichtbij gezien, dus ik ga er van uit dat die ook wel weet hoe het zit.
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Hoe lang heeft die Eendenspecialist die lagers al op de plank liggen ? Of bestelt hij telkens nieuw ? En hoe rij jij in je Eend ? Rij je veel door de bagger en dergelijke ? En heb je ook iets veranderd/aangepast aan je Eend ? En daarbij doel ik voornamelijk op de velgen. Trilt je Eend ook tijdens het rijden ? Wat je zowieso kan doen is je wielen eens laten balanceren. Dat hoeft de oplossing niet te zijn hoor, maar wie weet.
Afblijven.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ik denk dat je eerder een beter apk adres moet hebben. eentje die verstand heeft van wat oudere auto's ik weet een goede in westfriesland, maar dat zal wel te ver weg zijn voor je?! ik vind dat adres iig de moeite waard om vanuit a'dam heen te gaan. en dan bedoel ik dus niet een sjaak die alles zondermeer maar goedkeurt, maar iemand die onafhankelijk is, geen reparaties uitvoert en tenminste verstand heeft van oude(re) auto's. een wiellager op 7000 km is toch echt wel te zot voor woorden. verwarren ze niet een evt wat gruizig geluid van de remmen met rotte wiellagers???Lelijke Eend schreef:Ik zou een meer geschikte garage zoeken of er voor zorgen dat je zeker weet dat ze het goed doen. Dus juiste aanhaalmoment aanleveren evenals de juiste montagemiddelen ( (ring) moeren en dergelijke). Zorg er ook voor dat ze de hele handel goed borgen (je weet maar nooit) en dat de schroefdraad van het spul wat blijft zitten onbeschadigd en schoon is (meekijken dus).
dat ie de site sponsort zegt nix natuurlijk. er zijn eendengarages die sponseren op 2cv.nl waar ik hele goede ervaringen mee heb en garages waar ik heeeeeeele slechte ervaringen mee heb. nee ik noem geen namen (alleen via pm)Hanzzl schreef:De kwaliteit en kennis van deze eendspecialist is dik voor mekaar. Sponsort ook deze site.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
- Locatie: vlaardingen
Wiellagers gaan alleen maar lang mee als je er vet in doet. Het vet dat af fabriek erin zit is ontoereikend. Veelal worden A-type's afgekeurd op achterwiellagers. Omdat de draagarm hol is en van dik naar dun loopt, werkt deze als een trompet en versterkt het geluid. Ik heb zelf ook een eendengarage (en ik sponsor niet), en heb met SKF lager bijna geen problemen. Het APK station om de hoek die de auto's afmeldt weet ondertussen ook wat wel en niet meer mag. Het vervangen van de ringmoeren doe ik bijna nooit omdat de imitatieshit niet goed past en dat hebben ze in Zuid-Amerika nog niet helemaal door. Ik heb er even de keuringseisen aangeplakt zodat je zelf kunt lezen wat wel en war er niet mag. Sterkte.
Artikel 5.2.20
wiellagers
Keuringseisen personenauto's, assen
Keuringseisen Wijze van keuren
1. De wiellagers van personenauto's mogen niet teveel speling vertonen. 1. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.2. Voor de controle van de speling moet elk wiel vrij kunnen ronddraaien en wordt elk wiel met de hand of met behulp van een hefboom, bijvoorbeeld een koevoet, haaks op de draairichting bewogen.3. In geval van twijfel wordt de speling gemeten met een geschikt meetmiddel.4. De meting vindt plaats op een zo groot mogelijke afstand van de hartlijn van de as.5. Bij bestuurde wielen moet:a. één maal in ongeremde toestand, voor de bepaling van de speling van het wiellager en de fusee tezamen, enb. één maal in geremde toestand, voor de bepaling van de speling van de fusee, worden gemeten.6. Het verschil tussen de in punt 5 bedoelde waarden is de wiellagerspeling.7. Op de speling is artikel 2.5.5 van de Regeling permanente eisen van toepassing.
2. Verschijnselen van slijtage of beschadiging mogen niet hoorbaar of voelbaar zijn. Visuele en auditieve controle, waarbij het wiel, al dan niet met behulp van apparatuur, wordt rondgedraaid. Zo nodig wordt een rijproef uitgevoerd.
3. Onze Minister stelt regels vast omtrent het bepaalde in het eerste lid. -
(c) RDW (opgemaakt door RDW)
Artikel 5.2.20
wiellagers
Keuringseisen personenauto's, assen
Keuringseisen Wijze van keuren
1. De wiellagers van personenauto's mogen niet teveel speling vertonen. 1. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.2. Voor de controle van de speling moet elk wiel vrij kunnen ronddraaien en wordt elk wiel met de hand of met behulp van een hefboom, bijvoorbeeld een koevoet, haaks op de draairichting bewogen.3. In geval van twijfel wordt de speling gemeten met een geschikt meetmiddel.4. De meting vindt plaats op een zo groot mogelijke afstand van de hartlijn van de as.5. Bij bestuurde wielen moet:a. één maal in ongeremde toestand, voor de bepaling van de speling van het wiellager en de fusee tezamen, enb. één maal in geremde toestand, voor de bepaling van de speling van de fusee, worden gemeten.6. Het verschil tussen de in punt 5 bedoelde waarden is de wiellagerspeling.7. Op de speling is artikel 2.5.5 van de Regeling permanente eisen van toepassing.
2. Verschijnselen van slijtage of beschadiging mogen niet hoorbaar of voelbaar zijn. Visuele en auditieve controle, waarbij het wiel, al dan niet met behulp van apparatuur, wordt rondgedraaid. Zo nodig wordt een rijproef uitgevoerd.
3. Onze Minister stelt regels vast omtrent het bepaalde in het eerste lid. -
(c) RDW (opgemaakt door RDW)
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Maar SKF lagers hoeven niet uit elkaar om in gevet te worden is mij door meerdere bronnen (wo ook een eendengarage, leverancier en werkplaatshandboek) verteld. een flinke lik vet van buitenaf doe ik wel altijd (lithium vet meen ik)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction