Restauratie van mijn rode eend.
Geplaatst: ma 16 feb, 2009 14:50
Hallo eendenliefhebbers.
Door een collega, op het werk en ook eendrijder, werd ik op dit forum gewezen. Omdat ik eindelijk aan de restauratie van mijn rode eend ben begonnen stelde hij mij voor mijn ervaringen en mijn problemen, die regelmatig opduiken, met jullie op dit forum te delen. Hopelijk kan ik gebruik maken van jullie ervaringen , kennis en commentaren. Ik zelf ben hier in het diepe gesprongen en gewoon begonnen. Nou ja, gewoon begonnen, ik ben al lang met het eenden virus besmet en heb al heel wat eenden gehad. Echter een echte retauratie heb ik nooit gedaan. Het bleef eerder bij wat oplappen en aan het rijden blijven. Ik woon nu al 11 jaar in Belgie en net zo lang staat de rode eend in de kelder te wachten op de dag dat hij de weg weer op mag. Het chassis was dermate slecht dat het echt geeen zin had om met de auto naar de Belgische keuring te gaan. Nu is het eindelijk zover dat ik begonnen ben met de restauratie. Ik hoop hem deze zomer klaar te hebben. Althans ik heb mijn dochter beloofd dat zij deze zomer, wanneer zij terug is uit Italie waar zij studeert, met de eend zal kunnen rond toeren.
Op dit moment ben ik al aardig op weg, althans dat vind ik. Ik heb de eend inmiddels geheel gedemonteerd waarbij ik gebruik heb kunnen maken van heel wat van jullie ervarigen en adviezen. Nuttige tips waren onder andere het omdraaien van het onderstel om de asbouten los te maken. het klinkt logisch en simpel maar anders is het echt niet te doen. Op het moment dat alles een beetje zichtbaar werd schrok ik van de toestand van het chassis. Dit is in de loop van de tijd wel erg veel opgelapt. Heel wat plaatjes gelast en "gebitakt". Wel een geruststelling als hier een nieuw exemplaar voor in de plaats komt,. De Assen zijn geschuurd en met Hammerite zwart gelakt. Wat een verschil als je ziet wat een middag schuren en slijpen kan doen met een hoop oud ijzer. Het lijkt wel weer nieuw. Zo krijg je steeds meer plezier in je project.
Ik heb verschillende foto 's gemaakt die ik ga proberen hierbij te zetten. Ik moet nog uitzoeken hoe dit moet. Nou, ik ga eens kijken of ik dit berichtje zo op het forum krijg. Als ik er ook nog fotos bij krijg dan ben ik helemaal gelukkig. Ik ben benieuwd of er iemand interesse in mijn verhaal heeft. Ik denk dat zeker de Eminence Grise, inmiddels ook rood, mijn verhaal zal volgen. Zo, nu aan de slag met de foto's. (moeilijker dan een veerpot verwijderen!)
Groeten uit Maaseik.
Door een collega, op het werk en ook eendrijder, werd ik op dit forum gewezen. Omdat ik eindelijk aan de restauratie van mijn rode eend ben begonnen stelde hij mij voor mijn ervaringen en mijn problemen, die regelmatig opduiken, met jullie op dit forum te delen. Hopelijk kan ik gebruik maken van jullie ervaringen , kennis en commentaren. Ik zelf ben hier in het diepe gesprongen en gewoon begonnen. Nou ja, gewoon begonnen, ik ben al lang met het eenden virus besmet en heb al heel wat eenden gehad. Echter een echte retauratie heb ik nooit gedaan. Het bleef eerder bij wat oplappen en aan het rijden blijven. Ik woon nu al 11 jaar in Belgie en net zo lang staat de rode eend in de kelder te wachten op de dag dat hij de weg weer op mag. Het chassis was dermate slecht dat het echt geeen zin had om met de auto naar de Belgische keuring te gaan. Nu is het eindelijk zover dat ik begonnen ben met de restauratie. Ik hoop hem deze zomer klaar te hebben. Althans ik heb mijn dochter beloofd dat zij deze zomer, wanneer zij terug is uit Italie waar zij studeert, met de eend zal kunnen rond toeren.
Op dit moment ben ik al aardig op weg, althans dat vind ik. Ik heb de eend inmiddels geheel gedemonteerd waarbij ik gebruik heb kunnen maken van heel wat van jullie ervarigen en adviezen. Nuttige tips waren onder andere het omdraaien van het onderstel om de asbouten los te maken. het klinkt logisch en simpel maar anders is het echt niet te doen. Op het moment dat alles een beetje zichtbaar werd schrok ik van de toestand van het chassis. Dit is in de loop van de tijd wel erg veel opgelapt. Heel wat plaatjes gelast en "gebitakt". Wel een geruststelling als hier een nieuw exemplaar voor in de plaats komt,. De Assen zijn geschuurd en met Hammerite zwart gelakt. Wat een verschil als je ziet wat een middag schuren en slijpen kan doen met een hoop oud ijzer. Het lijkt wel weer nieuw. Zo krijg je steeds meer plezier in je project.
Ik heb verschillende foto 's gemaakt die ik ga proberen hierbij te zetten. Ik moet nog uitzoeken hoe dit moet. Nou, ik ga eens kijken of ik dit berichtje zo op het forum krijg. Als ik er ook nog fotos bij krijg dan ben ik helemaal gelukkig. Ik ben benieuwd of er iemand interesse in mijn verhaal heeft. Ik denk dat zeker de Eminence Grise, inmiddels ook rood, mijn verhaal zal volgen. Zo, nu aan de slag met de foto's. (moeilijker dan een veerpot verwijderen!)
Groeten uit Maaseik.