wieldraagarm voorwiel
wieldraagarm voorwiel
Beste 2cv-liefhebbers,
Ik ben bezig met de demontage van een voorwieldraagarm. Alles is los met als laatste de kroonwielmoer. Maar...... nu lukt het me niet de draagarm van de as te schuiven. Het lijkt erop dat een binnenring de zaak tegenhoudt. Wat kan ik het beste doen?
Bij voorbaat dank voor het advies.
Vrgrt
Hassie.
Ik ben bezig met de demontage van een voorwieldraagarm. Alles is los met als laatste de kroonwielmoer. Maar...... nu lukt het me niet de draagarm van de as te schuiven. Het lijkt erop dat een binnenring de zaak tegenhoudt. Wat kan ik het beste doen?
Bij voorbaat dank voor het advies.
Vrgrt
Hassie.
Hey, check dit topic even!
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=7656
hier zegt TB;
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=7656
hier zegt TB;
TB schreef: De draagarm is gelagerd op de asbuis. Er zit een grote ring voor die je met een speciaal hiervoor bedoelde sleutel los kunt halen. Je kunt ook zelf iets maken natuurlijk. Deze ring zit geborgd met een splitpennetje. Moet je ook ff loshalen.
Maar je draagarm is verboven met je fusee. En je fusee weer met de asbuis. Het makkelijkste kun je de stuurleviertjes loshalen. De 2 bouten bovenop de fusee losdraaien. Zitten geborgd met een borgplaatje, dus ff omtikken. De stuurleviers tik je voorzichtig los met en hamer. Zit wat geklemd namelijk
Dan kun je de draagarm loshalen.
Voor de rest zoals hierboven staat beschreven.
Overigens zit de asbuis met 4 bouten door het chassis. Deze zitten geborgd met borgplaatjes. Moet je dus ff omtikken.
Inderdaad. Als je die ring los hebt, dan zit het lager nog op zijn plaats. Voorzichtig de draagarm van de as af tikken. En zorgen dat je lager er niet uit valt. Dat zou zonde zijn... dus gewoon je hand ervoor houden.
Pas wel ff op met slaan op de draagarm. Voor het binnenste lager zit een vet-keerring. Deze moet je niet kapot slaan. Is zonde.
Pas wel ff op met slaan op de draagarm. Voor het binnenste lager zit een vet-keerring. Deze moet je niet kapot slaan. Is zonde.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
wieldraagarm voorwiel.
Beste TB, je hebt het over een ring met splitpen; bedoel je daarmee de kroonmoer die geborgd is met een splitpennetje? Deze moer is door mij verwijderd, maar er achter in de asbuis zit wel een RING die bedoel ik; is dat het lager en kan de wielarm daaroverheen van de asbuis afgeschoven worden of moet het lager meekomen met de wielarm???TB schreef:Inderdaad. Als je die ring los hebt, dan zit het lager nog op zijn plaats. Voorzichtig de draagarm van de as af tikken. En zorgen dat je lager er niet uit valt. Dat zou zonde zijn... dus gewoon je hand ervoor houden.
vrgrt
Hassie.
Erikjan schreef:Achter die kroon moer zit het lager. Dat komt mee met de wieldraagarm. Zo als hierboven vermeld zorg dat het lager niet valt die lagers zijn vrij prijzig.
Dank voor je snelle reactie! Ik begrijp dus dat met de draagarm meekomt: een keerring en daarna het lager. Bedankt, ik ga aan de slag!
Vrgrt
Hassie.
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Nog even voor de zekerheid. De vet keering zit aan de kroonmoer vast. Als je die er af hebt zie je indd een metalen ring zitten. Dit is het lager niet een keerring. Een keerring is van rubber of vilt en dient om vet binnen en vuil buiten het lager te houden. Dit lager zit vrij strak om de asbuis maar komt vanzelf los als je voorzichtig de wieldraagarm los tikt zo als hier boven beschreven.
Heb je een vraagbaak? Daar staat alles in met tekeningen compleet. Ik kan eventueel wel het hoofdstuk mailen wat je nodig hebt.
Heb je een vraagbaak? Daar staat alles in met tekeningen compleet. Ik kan eventueel wel het hoofdstuk mailen wat je nodig hebt.
Dank voor de aanvullende informatie! Ja, ik heb de vraagbaak van Olving en de Haynes, maar beide vermelden niet dat het lager ook van de as afgaat bij het verwijderen van de draagarm. Na het losdraaien van de kroonmoer zeggen beide: "verwijder de arm". Maar dat lukt bij mij dus niet zo makkelijk. Als het weer het toelaat ga ik weer aan de slag, maar op het ogenblik regent het!Erikjan schreef:Nog even voor de zekerheid. De vet keering zit aan de kroonmoer vast. Als je die er af hebt zie je indd een metalen ring zitten. Dit is het lager niet een keerring. Een keerring is van rubber of vilt en dient om vet binnen en vuil buiten het lager te houden. Dit lager zit vrij strak om de asbuis maar komt vanzelf los als je voorzichtig de wieldraagarm los tikt zo als hier boven beschreven.
Dank nogmaals en voor eventueel meer info houd ik mij aanbevolen!
Vrgrt
Hassie.
Beste mensen, ondertussen heb ik de wieldraagarm eraf!!! Het probleem was dat ik geen ruimte had om een zwaai met een hamer te maken omdat de motor en bak in de weg zaten. Ik moest dus wrikken met de draagarm en wat er toen gebeurde was dat het lager iets schuin kwam te zitten waardoor de draagarm werd tegengehouden!!! Wellicht dat iemand hiermede zijn voordeel kan doen!
Bedankt en groeten!
Hassie.
Bedankt en groeten!
Hassie.
Vrgrt.
Hassie.
Hassie.