Pagina 1 van 1

Schokbrekers

Geplaatst: di 3 mar, 2009 15:17
door Willem2
Ik zag dat m'n schokbreker linksvoor flink aan het lekken is. Je merkt het ook tijdens het rijden, hij deint links veel meer dan rechts.
Nu had ik ergens gelezen dat je niet zomaar een schokbreker kunt vervangen, maar dat je altijd voor en achter tegelijk zou moeten doen. Klopt dat.
En ik vroeg me ook af hoeveel die dingen eigenlijk kosten. Ik wil de gewone simpele, geen avo's of iets dergelijks.

Geplaatst: di 3 mar, 2009 15:36
door Tom Duckpower
Voor en achter vervangen als alleen voor kapot is zou ik niet doen.
Beter is beide schokdempers van de vooras vervangen in jou geval.

Kosten, LIPS, welke veel gebruikt worden kosten een euro of 30 het stuk

Vervangen is zo gebeurd

Geplaatst: di 3 mar, 2009 15:44
door TB
Lips is overigens een prima schokbreker voor het geld dat je ervoor betaald.

Zoals gezegd voor alle twee tegelijk vervangen. En indien achter kapot, achter alle twee achter vervangen. Dus per set vervangen.

Geplaatst: di 3 mar, 2009 16:27
door Willem2
Mooi, dan ga ik eens kijken of dat nog lukt voor 't weekend.
Want dan moeten we natuurlijk weer een flink stuk van Nederland aan stukken scheuren om de trofee te verstopen :D

Bedankt weer voor zover

Geplaatst: do 5 mar, 2009 13:09
door Willem2
Nou, dat vervangen voor 't weekend gaat het niet worden. Heb maandag en dinsdag iets te hard gewerkt en zit nu thuis met een niet zo geweldige rug. :(

Maar om op de schokbrekers terug te komen; in het boek "How to restore Citroen 2cv" van Lindsay Porter staat over de schokbrekers het volgende:

"Its important to note that dampers must only ever be replaced in complete sets. On a conventional car, they should only be replaced in axle-pairs but, because 2cv suspension is linked front-to-rear, only complete sets should be replaced."

Of bedoeld de beste man daarmee dat ik alle (4) schokbrekers moet vervangen?

Geplaatst: do 5 mar, 2009 13:25
door Erikjan
Dat staat er wel inderdaad. Maar zelf zou ik er niet wakker van liggen om alleen de voor of alleen de achterdempers te vervangen als de andere nog goed zijn. Ik rijd met voor dempers van lip en achter dempers van Avo dat gaat ook prima ondanks dat de Avo's veel stugger zijn.

Geplaatst: do 5 mar, 2009 15:29
door TB
Je kunt jezelf ook onnodig op kosten laten jagen door dat boek natuurlijk.

Je hebt natuurlijk ook de kans dat als er eenje rot is, dat de rest snel volgt. Zeker als het nog de originele zijn.