Pagina 1 van 1

Helicoil met of zonder demonteren?

Geplaatst: zo 8 mar, 2009 13:07
door marctv
Hallo,

Ben van plan om deze week mijn motor weer in te bouwen na 2 jaar restaureren. Het blokje was toen (2 jaar terug) mooi draaiend. Natuurlijk niet goed weggezet en de remcilinders zaten vast. :?
Nu alles vervangen en dacht dat ik klaar was.... :?: nu blijkt een bougie niet meer vast gezet te kunnen worden. Ik weet dat nu het blok nog vrij ligt het heel makkelijk is om de cilinders er af te halen en weg te brengen, maar je hoort zo vaak dat ze even een helicoil laten zetten in de garage. :lol:
Ik zou graag willen weten hoe ze het doen met de spaantjes die eventueel in de cilinder kunnen vallen of hoe ze dit tegen gaan. Dan zou het blok toch niet weer uit elkaar hoeven!! :P

Wie heeft hier ervaring mee?

helicoil

Geplaatst: zo 8 mar, 2009 13:28
door schroef
Je bedoelt waarschijnlijk niet de remcilinders, maar de zuigers van de motor. Als je gaat tappen in het bougiegat: Dik vet aan de tap, deze houdt het meest van het schraapsel vast, Kleppen dicht, dan kan er geen schraapsel tussen de kleppen komen. Na het tappen met een luchtspuit het gat uitblazen en controleren het een LED zaklampje op achtergebleven troep. Zo doe ik het altijd, meestal met succes, maar het lukt niet altijd. Je kunt ipv een helicoil ook een schroefdraadbus monteren. Hiervoor heb je geen speciaal gereedschap nodig in tegenstelling tot een helicoil. Een bus kun je kopen van het merk Midlock. Een helicoil is wel beter omdat de schroefdraadbus vaak er weer afkomt als je de bougie demonteert.

Geplaatst: zo 8 mar, 2009 13:34
door marctv
Sorry, Dat van de remcilinders was even appart verhaal.(dat het weer eens tegen zit)

De zuigers zijn los, maar er is alleen een bougie- draadgat waar de draad uit is.thats all :(

Zoals je het beschrijft zou het inderdaad mogelijk zijn.

Bedankt.

Re: Helicoil met of zonder demonteren?

Geplaatst: zo 8 mar, 2009 13:36
door Roel van de wal
Het is niet zo ingrijpend. Allen de cylinderkop moet worden gedmonteerd, de rest blijft keurig zitten.
Succes,

Roel

Geplaatst: zo 8 mar, 2009 15:22
door TB
Dat lijkt mij ook. Zou op safe gaan.

Geplaatst: zo 8 mar, 2009 16:05
door marctv
hoezo, niet zo ingrijpend?
Geen pakkingen en rubbers vervangen? 1963 az

Geplaatst: zo 8 mar, 2009 17:26
door TB
Dat valt wel mee toch. Kosten een paar euro.

Geplaatst: ma 9 mar, 2009 22:39
door Roel van de wal
marctv schreef:hoezo, niet zo ingrijpend?
Geen pakkingen en rubbers vervangen? 1963 az
Wel je kunt gelijk de brilrubbers vervangen, maar voor de rest is er niets bijzonders aan. En wellicht de pakking van de kleppendeksel, maar echt nodig, nee, ik denk van niet.
En als alles weer in elkaar zit, al "zwetend" starten, enigszins nerveus benieuwd, en daarna gewoon genieten.
Uiteraard wel een nieuwe bougie in zetten en aan de andere kant ook maar een nieuwe.

Succes,

Roel

Geplaatst: di 10 mar, 2009 07:03
door marctv
Bedankt allemaal, achteraf valt het wel mee en is de draad dus niet kapot.

Als je nieuwe bougies hebt dan moet je altijd voor de eerste keer de afdichtings ring plat draaien, ik had het gevoel dat de draad er uit kwam!! :oops: :wink:

Blokje mooi ingebouwd, zaterdag carrosserie er op !!! :wink: