Afbrekende bouten van vooras.

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
danielv
Beginner
Beginner

Afbrekende bouten van vooras.

Bericht door danielv » ma 30 mar, 2009 21:19

Hoi,

Het is nu al de tweede maal dat de voorste bout die door het chassis (2cv6) gaat naar de vooras afbreekt. De eerste maal links en nu rechts. Telkens na het rijden door een plotse straatoneffenheid. De vooras staat dan vooraan met het voetje iets omhoog en het stuur begint heel zwaar te draaien.

Heeft iemand een idee om dit onderdeel te versterken. Het is een kl@@te om telkens het afgebroken stukje bout dat in de voet van de vooras zit uit te boren en te verwijderen.

Groeten,
Daniel

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 30 mar, 2009 21:34

versterken? Lijkt mij eerder een slechte merk bouten.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » ma 30 mar, 2009 21:40

IK zou alle 4 de bouten tegelijk vervangen, normaal moet de constructie sterk genoeg zijn.

Aangezien je al 2x een bout gebroken hebt kunnen de resterende 2 ook al verzwakt zijn.

Voor de rest geen andere oorzaak te zien b.v. felsnaden die uitzetten door roest?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 30 mar, 2009 23:44

Zijn ze wel met het juiste aandraaimoment vast gezet. Ik het het volgens het boekje gedaan en vond het eigenlijk niet erg vast. Geloof 50Nm maar dat zou ik even moeten controleren. Als ik geen momentsleutel had gebruikt had ik ze waarschijnlijk veel te vast gedraaid.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » di 31 mar, 2009 11:52

Is je chassis wel OK, mist ie geen steunbussen om de asbouten? Als deze bouten en dus de as kan bewegen bij een oneffenheid in de weg lijkt me toch ergens een ander probleem te zijn. (draaien de wielarmen wel soepel?)
diverse Citroens, wat anders.

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 31 mar, 2009 12:18

Ik zou in elk geval niet durven rijden tot ik alles goed had na gekeken en alle vier de bouten had vervangen. Je moet er niet aan denken wat er gebeurd als je 100 rijd en er meer als 1 bout afbreekt. En vervolgens ben je ook gelijk onbestuurbaar om dat de stuurbuis dan ook afbreekt. Die moet je nu trouwens ook goed bekijken. Als hij verbogen is aan de onderkant snel weggooien en een ander monteren.

danielv
Beginner
Beginner

Bericht door danielv » di 31 mar, 2009 12:48

Het zijn de originele bouten van Citroen welke ik gerecupereerd heb na een chassiswissel een paar jaar geleden.
Ze zijn wel gewarmd (gasbrander) geweest om te te kunnen losmaken van het vorig chassis, mogelijks ligt daar de reden van het knappen. Ik heb er nochtans een paar jaar intens mee gereden zonder problemen...

Moraal van het verhaal: altijd bouten vervangen na chassiswissel?

Daniel

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 31 mar, 2009 14:13

uh ja haal 4 nieuwe zou 'k zeggen, maar zorg wel dat je goeje hebt.

Maar kijk ook ff waar je je bouten doorheen steekt, er hoort een bus oid in je chassis te zitten. Idd niet te strak vast zetten, maar wel borgen met je borgplaatje dat onderaan je chassis zit als t goed is.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

danielv
Beginner
Beginner

Bericht door danielv » di 31 mar, 2009 16:48

Het chassis is een nieuw gegalvaniseerd en heeft de juiste bussen.
De draagarmen bewegen normaal.

Zou ik de bouten van de achterste draagarm ook vervangen?

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 31 mar, 2009 17:14

Zo als het er nu uitziet komt het of door het verwarmen of door te vast monteren. In dit geval lijkt het mij verstandig ook achter te vervangen. Ik wil je niet op kosten jagen maar persoonlijk zou ik die bouten niet meer vertrouwen.

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Steffan » di 31 mar, 2009 17:28

verwarmen zou best de oorzaak kunnen zijn geweest. als je de bouten na sterk verwarmen snel hebt afgekoeld (in water oid) wordt het wel harder maar ook brosser = minder goed rek op kunnen nemen
dus als je ze dan goed strak hebt aangedraaid waardoor er al een beste voorspanning en rek in de bout zit, dan breken ze sneller dan normaal.

als je bij de bouten van de achterste draagarmen dat ook gedaan hebt zou ik ze wel vervangen

Plaats reactie