Pagina 1 van 1

Welke bak?

Geplaatst: di 31 mar, 2009 10:40
door Spookeend
Ik heb mijn bak weer aan puin. Na heen en weer gesjeest te zijn naar Gemert is het einde.

Dit is de 2e bak in 20.000 km. De eerste was een gewone 2cv6 bak, dit is een Dynae 6 bak.

De eerste ging heel erg gieren op den duur, zeker in begin toeren.
Deze, tja, vooral in de eerste versnelling lijkt het meer op een bak met knikkers. Hij rijdt er verder prima mee, maar het kan volgens mij nooit lang meer duren. De andere versnelling beginnen nu ook een beetje anders te klinken. Detailtje, net voor Gemert de bakolie vervangen. Zit voldoende in en is de juiste olie.

Nu rij ik opgevoerd, bigbore, en heb onderin echt heel veel meer trekkracht dan een gewone eend. Ook op snelheid houdt dit blok de gang er goed in, zeker ook met een beste kar erachter, geen probleem. De eend trekt met de Dyane bak wat lekkerder door dan met de eendenbak, maar is door het hogere koppel onderin toch weer stuk gegaan.

Dus, de vraag is, wat voor bak zal ik nu eens opsnorren? Die gewoon de trekkracht langer dan 10.000 km volhoudt?

Geplaatst: di 31 mar, 2009 11:30
door Erikjan
Waren die bakken gereviseerd? Anders zou het ook nog kunnen dat ze misschien al bijna op waren toen je ze hebt gemonteerd. Mijn bak begint na 20.000 km ook te gieren ondanks de orginele motor (aleen 9:1 zuigers)en de juiste en voldoende olie.

Geplaatst: di 31 mar, 2009 11:34
door Rossero
Kun je dan niet beter een GS/GSA/AXEL of ami super bak monteren? Die kunnen veel meer vermogen aan dan je ooit uit je eendenblok zou kunnen persen.

Geplaatst: di 31 mar, 2009 22:48
door Maus0611
Hmm zonde...
Duurt dan zeker nog wel eventjes voordat ik een keertje mee kan rijden met je

Geplaatst: ma 6 apr, 2009 12:03
door Leen
Een gsa 4 bak zou idd een optie kunnen zijn. Ik zou zelf echter liever een bak reviseren. Hierbij zou ik het kroon pignionwiel uit de dyane bak combineren met een 2cv6 versnellingsbak, je krijgt dan de langste eindoverbrenging met orginele onderdelen....

Wat eigenlijk wel interesant is, wat je dan steeds kapotrijd?

Geplaatst: ma 6 apr, 2009 12:39
door Erikjan
Zo een bak heb ik toevallig net laten maken. Morgen ga ik hem halen. En over een maandje of 2 kan ik je vertellen hoe het rijdt.

Geplaatst: ma 6 apr, 2009 17:00
door 2cvfreak
mm... dan denk ik dat je verder moet kijken wat er gaan niet zomaar 2 bakken binnen 20.000 km kapot! en omdat aan je extra vermogen te verwijten snap ik maar dan vind ik het nog snel!

visa ( 1.1 of 1.4) bak?
kijke of dat past...

Geplaatst: ma 6 apr, 2009 17:02
door Rossero
Dan zit je toch met je remmen die niet te monteren zijn? vandaar dat er vaak een gs(a) bak wordt gebruikt

Geplaatst: ma 6 apr, 2009 20:09
door Punky
Ligt het niet aan de staat van de bakken of je rijstijl? Want er zijn er genoeg met een bigbore-set maar zoveel bakken verslijten...

Geplaatst: ma 6 apr, 2009 20:39
door Jacobus_XIII
2cvfreak schreef: visa ( 1.1 of 1.4) bak?
kijke of dat past...
Een visa 4 cilinder heeft een lijn motor en is compleet anders dan een a-type motor. Een visa 2 cilinder bak past wel, maar heeft geen mogelijkheid tot het monteren van de remmen aan de bak. Er zijn echter LNA bakken die deze mogelijkheid wel hebben. Ik heb ooit eens zo'n bak gehad, maar heb deze geruild tegen een axel bak ivm een projectje van een vriend. Die had een axel bak nodig.

Ik zou (zoals leen ook al aan gaf) voor een gereviseerde (combi) bak gaan of op zoek gaan naar een LNA, Ami Super of GSA 4 bak.

Op de site van Jeroen Cats staat een tuning calculator. Erg handig voor het selecteren van een "optimale" bak.

Geplaatst: ma 6 apr, 2009 21:02
door Spookeend
Maus0611 schreef:Hmm zonde...
Duurt dan zeker nog wel eventjes voordat ik een keertje mee kan rijden met je
Nah, voorlopig rijdt ie nog, van het weekend nog flink aan het raggen geweest. Ben ook wel nieuwsgierig hoe lang zo'n bak het misbruk volhoudt, stuk is ie toch al, 8)

Wat er kapot gaat is nu beide keren eerst de 1e versnelling. Na olie verversen niet echt heel veel extra slijpsel of stukken, maar wel steeds meer lawaai. De 1e klinkt serieus als een bak met knikkers en de rest gaat nu ook steeds meer lawaai maken.

Al met al denk ik dat het hebben van meer koppel onderin, stug optrekken en de dikke banden voor de bakken elke keer nekken. Ok, het waren geen nieuwe bakken, helemaal waar, maar "op" waren ze zeker niet. Als ik naga dat ik met mijn originele blok en bak ruim 2 ton heb gereden? En het pas mis is gegaan toen ik de brede banden en bigbore heb geplaatst.......

Kreeg via mail een aanbieding een bak te laten bouwen, geen idee van wie, ik denk er nog even over (geen prijs opgave)

Wel heb ik van mijn dame al te horen gekregen dat ik OF helemaal moet gaan voor de eend (nog even wachten en sparen en dan er voor gaan en helemaal opknappen) of helemaal kappen met investeren in deze eend. Op zich geen erg rare reactie gezien de staat van de rest van mijn eend.

Moet er nog es goed over denken dus..........

Geplaatst: ma 6 apr, 2009 21:55
door joe_catchou
op de race vald het ook best mee van bakken die stuk gingen vroeger , dus daar gingen ze ook best knallen tegen aan .
wat vaak voor kwam was door de heftigheid en de vloervittesse dat men ze al eens in de verkeerde knalde.
nog te weten naar gelang welk circuit dat er dan wel eens 4bakjes in gingen .
wel werd er gekeken naar de tanden liefst dat ze nog een plat vlakje hadden en niet scherpe messen waren natuurlijk

Geplaatst: ma 6 apr, 2009 22:00
door TB
Je kan ook gewoon pech hebben gehad. De meeste bakken zijn gezien de leeftijd aan een revisie toe. Ik weet een goed en niet te duur adres. Ook voor eventuele wensbouw. Maar dan moet je ff pb-en.

Geplaatst: di 7 apr, 2009 10:28
door rusty
Erikjan schreef:Zo een bak heb ik toevallig net laten maken. Morgen ga ik hem halen. En over een maandje of 2 kan ik je vertellen hoe het rijdt.
heb ik achter mijn visablok gehad, rijdt goed, maar je moet wel een goed, sterk blok hebben, is echt een stuk langer die bak, maar wel wat rustiger! de pit die je nu uit je visablok haalt ben je dan wel een heel stuk kwijt!

helaas is mijn bak gesneuveld toen ik de vangrail gekust heb met mijn eend..... had niet in de gaten dat de achterdeksel gekraakt was en dus een tijdje zo goed als zonder olie gereden....... jammer van het werk, was verder een fijn bakkie......

greetzzzzzzzzzzzzz

Rusty

Geplaatst: di 7 apr, 2009 13:40
door thomaaas
Heb bigbore, ik weet t is geen visa maar lijkt r n beejte op, en één bak heb ik half stuk gereden, (begon enorm te gieren en te trillen), maar die was dan ook redelijk oud. Heb nu een acadyanebak erachter, heb r nu denk k wel 15000 km mee gereden en gaat tot nu toe prima. En ik rijdt ook nie heel voorzichtig met mn autootje geloof k ;)