Pagina 1 van 2
topsnelheid van eend met visablok en dyanebak
Geplaatst: do 22 jan, 2004 23:00
door robin2cv
Heeft er iemand soms ervaring met een visablok in een eend gekoppeld aan een dyane of ami bak en wat de topsnelheid hier vanis???
En misschien als extra er ook 2 breder banden op heeft (195tot 205) alleen vanachter??
Ga namelijk dashbord herbouwen en zou willen weten of ik ver boven de 120 kom zodanig dat ik misschien beter ook andere kilometerteller inbouw en dan ook ander naftmeter. of niet boven de 130 komen en dan een klok van een hy kan inbouwen gaat namelijk tot 130 en heeft al naftteller
Geplaatst: wo 18 feb, 2004 21:19
door rusty
kijk eens op
http://www.cats-citroen.net/, daar staat een 'calculator' waarin je vele variabelen kunt invoeren en zo de top kan berekenen
Greetz Rusty
Geplaatst: ma 14 jun, 2004 13:12
door Bullit
@ Jeroen:
wat bedoel je op je site met:
2cv6 bak met dyane6 C/P ? Dyane diff in eendenbak? Is dat een beetje te doen?
B.
Geplaatst: di 15 jun, 2004 10:47
door catscit
Bullit schreef:@ Jeroen:
wat bedoel je op je site met:
2cv6 bak met dyane6 C/P ? Dyane diff in eendenbak? Is dat een beetje te doen?
B.
dyane diff en onderste as (pignon) in een eende bak.
Voor als je nog langer wilt.
Is te doen, als je een bak kan reviseren is dit een eenvoudige modificatie.
maar de reden waarom ontgaat me volledig.
Een dyane bak is al aan de erg lange kant in een eend al dan niet met visa motor. Tenzij je er 45pk oid tegen aan wilt schroeven zie ik niet in waarom je een langere bak nodig zou willen hebben. je haalt dan nooit meer je top.
En als je wel zoveel pk hebt spat je 2cv bak zoiezo in no time uitelkaar en raad ik een gs bak aan.
Dit weekend gaat er een gs bak met aangepaste visa motor in m'n ami 8.
M'n vriendin rijdt al heel wat km met een gs bak en visa motor (op lpg) in d'r eend.
ik bouw tegenwoordig geen visa motoren meer in zonder gs bak. teveel gesloopte 2cv/dyane bakken, gescheurde koppelingshuizen, gestripte prise assen, losgelopen asmoeren en schakelmoffen, afgebroken kroonwiel tanden en meer van die ellende
Geplaatst: di 15 jun, 2004 13:22
door robin2cv
helloo
seg wat kost een gs bak ongeveer? en hoe kom ik aan 45 pk? Ik ga nu een visablok met 644 koppen en 630 nokken as met 2 kilo van het vliegwiel gedraaid op een dyane bak zetten. Volgens mij is dit nog t edoen niet ?
greets robin
Geplaatst: di 15 jun, 2004 13:56
door Handjes
Je topsnelheid zal er nauwelijks hoger van worden. Het is meer het extra koppel dat je merkt. En de extra slijtage aan je bak...
Geplaatst: di 15 jun, 2004 14:00
door robin2cv
weet ik maar ik wil weten hoelang ik met de bak ga kunnen doen. Ik rij deze zomer naar de ardeche en zou graag zonder bak problemen rijden vandaar
greets robin
Geplaatst: di 15 jun, 2004 14:27
door Gast
tja, er zijn genoeg mensen die 200.000km met een visa motor en eende bak rijden en geen enkel probleem hebben, en sommige mensen rijden elke 500km een bak in puin.
niemand kan voorspellen hoe lang jouw bak meegaat
op m'n site kun je alles vinden over de gs bak ombouw en als je nu HIER gaat vragen waar je een gs bak vindt dan heb je vast en zeker al HEEL ver gezocht.
Pas je wel een beetje op, 80% van de gs bakken hebben een te lange overbrengingsverhouding...
dus ga eerst maar es wat verder zoeken op internet en meld je dan opnieuw.
Geplaatst: di 15 jun, 2004 14:33
door robin2cv
Ik heb je site al meerdere keren verkent daar niet van. Nu ik ga de dyanebak nu behouden wegens een klein budget. Wie weet is de gs bak iets voor in de toekomst. Maar een eend is eend he. Om snel te gaan heb ik ondertussen een Matra bagheera X gekocht. als deze af is kan hier wat mee scheuren
greets robin
Geplaatst: di 15 jun, 2004 14:39
door Bullit
een gs bak vinden is niet zozeer het probleem:
-je moet adapters kopen of laten draaien om eendenaandrijfassen op de bak te laten passen.
-je moet het koppelingshuis van een visa of LNA hebben en die aanpassen zodat de grote schijven van de remmen vrij kunnen draaien.
-je moet het pookje uit de bak aanpassen.
-je moet de versnellingsbakophanging aanpassen
-je moet de uitlaat l en r aanpassen
-je moet een deuk in het schutbord maken om het erin te krijgen en dan moet het blokje nog steeds 1 cm verder naar voren.
maar het kan wel!
ps. dit heb ik niet zelf verzonnen maar is allemaal op de cats-site te vinden.
B.
Geplaatst: ma 12 jul, 2004 21:47
door Bullit
catscit schreef:
ik bouw tegenwoordig geen visa motoren meer in zonder gs bak. teveel gesloopte 2cv/dyane bakken, gescheurde koppelingshuizen, gestripte prise assen, losgelopen asmoeren en schakelmoffen, afgebroken kroonwiel tanden en meer van die ellende
Ben aan het twijfelen:
-visa blokje (licht gemod.) met 2cv6 bak met dyane diff. Voordelen: geen geklooi met aandrijfassen, alles past min of meer. Remklauwen kunnen gewoon weer gebruikt worden etc. Nadeel: zwakke bak.
-visa blokje(licht gemod.)met GS 1015 bak Voordelen: adapters heb ik liggen. Visa koppelingshuis kan ik zo op bak en motor schroeven. Sterk. Achteruitschakelaar. Gesynchroniseerde 1 etc. Sterke prise as.Nadeel: wat meer werk en enorme gaten in koppelingshuis. Als ik remschijven direkt op de aandrijfassen van de visa bak houdt (zelfde als GS bak toch?, alleen zonder voorzieningen voor klauwen.) Dan ziet het ernaar uit dat de gaten vrij groot moeten worden.Vandaar de vraag:
Hoe groot is de kans dat je koppelingshuis scheurt door die gaten die plaats moeten maken voor de remschijven van een GS? Heeft het zin de schijven een paar mm. kleiner te draaien. Remblokjes komen toch zeker niet tot het buitenste randje?
B.
Geplaatst: za 17 jul, 2004 22:58
door Gast
Beste Jeroen,
ik heb de knoop doorgehakt en ga een gs 1015 bak achter het visablokje monteren. Ben al een beetje aan het opassen enzo en heb een paar vragen:
(ik stel ze maar hier, op het forum, dan hebben anderen er misschien ook wat aan.)
1Op je site zeg je dat je met het koppelingshuis ook altijd de bijbehorende prise-as moet gebruiken. Logisch zou ik zeggen: een langer/korter koppelingshuis vraagt om een dito as. Maar... is de afstand van de aansluiting waar de prise as opkomt (bij het diff) tot aan de rand van de bak, waar je het koppelingshuis op plaatst, dan ook hetzelfde (visa bak vergeleken met GS bak)? Als die afstand anders is klopt het alsnog niet, toch?
Heb al een beetje zitten passen met een 1220 bak (ik wil uiteindelijk een 1015 bak gebruiken) om te zien hoe groot de sleuven voor de remschijven moeten worden. Krijg je daar echt geen problemen mee? (zie ook mijn vorige post)
Wat vind je van het idee om wat afstandringen te gebruiken: zowel onder de remschijven als tussen de klauwen en de bak. Op die manier komen ze iets verder naar buiten (2 a 3 mm.) zodat je wat minder door enkele versterkingen in het visa koppelingshuis hoeft te slijpen. Nadeel is natuurlijk dat de ruimte voor de aandrijfassen nog kleiner wordt (is al kleiner door toepassen van adapterschijven), maar vooral ook dat de tapeinden en bouten van de remschijven en remklauwen zwaarder belast worden.
Bullit
Geplaatst: di 20 jul, 2004 00:09
door catscit
Anonymous schreef:Beste Jeroen,
ik heb de knoop doorgehakt en ga een gs 1015 bak achter het visablokje monteren. Ben al een beetje aan het opassen enzo en heb een paar vragen:
(ik stel ze maar hier, op het forum, dan hebben anderen er misschien ook wat aan.)
1Op je site zeg je dat je met het koppelingshuis ook altijd de bijbehorende prise-as moet gebruiken. Logisch zou ik zeggen: een langer/korter koppelingshuis vraagt om een dito as. Maar... is de afstand van de aansluiting waar de prise as opkomt (bij het diff) tot aan de rand van de bak, waar je het koppelingshuis op plaatst, dan ook hetzelfde (visa bak vergeleken met GS bak)? Als die afstand anders is klopt het alsnog niet, toch?
inderdaad, maar die afstand is bij de gs en visa bakken identiek.
Je hebt trouwens geen keus, 2cv/visa koppelingsplaat past niet op de gs prise as.
Anonymous schreef:
Heb al een beetje zitten passen met een 1220 bak (ik wil uiteindelijk een 1015 bak gebruiken) om te zien hoe groot de sleuven voor de remschijven moeten worden. Krijg je daar echt geen problemen mee? (zie ook mijn vorige post)
Ik niet!
So far so good.
Maar er blijft voldoende vlees over.
Beter als de verhakte koppelingshuizen van 2cv bakken waar ik mee rond gereden heb. En sommige daarvan overleefden de bak...
Anonymous schreef:
Wat vind je van het idee om wat afstandringen te gebruiken: zowel onder de remschijven als tussen de klauwen en de bak. Op die manier komen ze iets verder naar buiten (2 a 3 mm.) zodat je wat minder door enkele versterkingen in het visa koppelingshuis hoeft te slijpen. Nadeel is natuurlijk dat de ruimte voor de aandrijfassen nog kleiner wordt (is al kleiner door toepassen van adapterschijven), maar vooral ook dat de tapeinden en bouten van de remschijven en remklauwen zwaarder belast worden.
Bullit
Ik denk niet dat 2 a 3 mm zoveel verschil gaat maken op de gaten in het koppelings huis. maar proberen staat vrij natuurlijk
Geplaatst: ma 2 aug, 2004 21:03
door Bullit
Nou ik heb een 1015 bak gevonden en ben aan de slag gegaan. Remmen gedemonteerd, schoongemaakt en daarna gaten geslepen en gevijld in het visa koppelingshuis zodat de remschijven erop passen.
De 1015 bak is er in 2 uitvoeringen:
-de latere met standaard GS remmen.
-het allereerste type (tot eind '72 meen ik) met kleinere remmen. Zo'n bak heb ik. Ik bekeek die remmen eens goed... en verrek... dat lijken wel 2cv remmen. Na nauwkeurige inspectie bleken er op deze bak inderdaad 2cv remmen te zitten, maar:
-ze zitten omgekeerd gemonteerd, met de handrem naar achteren. Dat past niet anders.
-ze hebben iets andere remblokjes, met draadjes eruitstekend zodat er een lampje kan gaan branden wanneer de voering op is en een langer uitstekend 'handvat' (hadden eenden vroeger ook geloof ik??). De remblokjes van een eend en de GS zijn uitwisselbaar.
Ik heb al gepast en m'n eenden-klauwen passen perfect. Die gebruik ik dus ook omdat die in elk geval geen nieuwe rubbers nodig hebben en niet inwendig gecorrodeerd zijn.
Nu nog een vraag aan Jeroen:
Kun je de prise as uit zo'n bak (en de visa bak) halen zonder die bak in z'n helften te splitsen? De prise as lijkt met een soort borgende klem achter in het differentieelhuis bevestigd te zijn, maar het lukt me niet om 'm los te krijgen.
B.
Geplaatst: ma 2 aug, 2004 21:36
door catscit
Ik ben uitermate geintereseerd in fotos van de bak en de remmen.
Ik ken em wel uit de boeken maar heb em nog nooit in het echt gezien.
De prise as verwijder je als volgt: met een punt tang duw je de 2 zichtbare pootjes van de circlip uitelkaar. Terwijl je dat doet flink trekken op een gegeven moment komt de prise as eruit.
Meestal trek je er je hele gezicht mee open omdat ie er met zo'n schok afkomt.
Dus de 2 pootjes helemaal achteraan uitelkaar duwen en trekken aan de as.
De bak hoeft niet uit elkaar, enkel het koppelingshuis eraf.
Als het moet, meel me prive en ik kan je wat foto's van de bevestiging laten zien.
Bullit, aangezien je in eindhoven woont, zal ik een keer 's avonds langkomen met m'n ami? Dan kun je het "in the flesh" zien.
Moet ergens deze week nog een visa vliegwiel afdroppen in ehv...