Fuseepennen vervangen
Geplaatst: za 11 apr, 2009 23:31
Hallo medesleutelaars,
Vandaag voor het eerst sinds een jaar of 20 weer een keer fuseepennen van een 2CV vervangen. Het gereedschap had ik al die jaren al in bezit en met een geleende kloofbijl, waarvan de achterzijde als hamer is te gebruiken, was ik he-le-maal "het mannetje"
De betreffende 2CV6 had al de laatste 15 jaar last van wat speling op de fusees, maar nu werd hij/zij er ook op afgekeurd. Afgekeurd op de rechtse fusee alleen, terwijl de linker duidelijk meer speling had, misschien weet de keurmeester niet dat de duim van zijn linkerhand rechts zit Enige jaren teru werd mijn Citroën 250 van 1977 afgekeurd op het wiellager RA.....links maakte veel meer herrie echter, gewoon de trommels gewisseld en terug naar de herkeuring........goedgekeurd
Maar goed, we hebben ons er maar bij neergelegd en een setje pennen gekocht. Vandaag lekker zonnig, heerlijk sleutelweer. Eruit rammen is altijd weer spannend, maar het ging (ja, ik zal morgen spierpijn hebben).
Het monteren was wat lastig, de drie ringen plus metalen "kapje" tussen de draagarm en de onderhelft van het fuseestuk wilden er echt niet tussen.
Heb toen een platte vijl ter hand genomen en een beetje meer ruimte gemaakt, toen paste het wel. Na anderhalf uur zat alles weer op zijn plaats.
Toen de linkerkant.....ging uiteraard iets vlotter, want ik wist nu weer hoe het wel dan wel NIET moet ! Al gelijk de vijl ter hand genomen om e.e.a. netjes vlak te vijlen (uiteraard geen grove vijl). De drie ringen en het "kapje" gingen er makkelijker in, maar niet van harte hoor, alleen met een hamertje.
Maar toen kwam het.....het fuseestuk was na montage van alle delen met de hand NIET te bewegen
Met een pijp in het gat van de andrijfas in de wielflens kwam er wel beweging in. Dus alles maar gemonteerd en een stukje rijden (zonder spatborden), stuurde best normaal, dus we hebben het maar zo gelaten.
Eerst maar een paar daagjes rijden, dan slijt het lekker in en dan maar naar de APK. De fusees kunnen weer 15 jaar mee !
Mijn vraag achteraf is nu......wat heb ik verkeerd gedaan ???? Hadden we gewoon BAGGERkwaliteit nieuwe fuseepennen ???? Volgens mij moet er altijd opwaartse speling zijn tussen draagarm en fuseestuk van een fractie van een millimeter.....er kon vandaag echt geen voelermaatje tussen hoor, zelfs 0.05 niet......vreemd !
P.S. Hoe krijg je in hemelsnaam die "ponsdoppen" bovenop de fusees vetdicht ?????????????????????????? Ik heb echt mijn best gedaan ze netjes in te tikken en het ijzer rondom van het fuseestuk her en der opnieuw te stuiken, toch lekt het doorsmeervet.....kl***zooi
Vandaag voor het eerst sinds een jaar of 20 weer een keer fuseepennen van een 2CV vervangen. Het gereedschap had ik al die jaren al in bezit en met een geleende kloofbijl, waarvan de achterzijde als hamer is te gebruiken, was ik he-le-maal "het mannetje"
De betreffende 2CV6 had al de laatste 15 jaar last van wat speling op de fusees, maar nu werd hij/zij er ook op afgekeurd. Afgekeurd op de rechtse fusee alleen, terwijl de linker duidelijk meer speling had, misschien weet de keurmeester niet dat de duim van zijn linkerhand rechts zit Enige jaren teru werd mijn Citroën 250 van 1977 afgekeurd op het wiellager RA.....links maakte veel meer herrie echter, gewoon de trommels gewisseld en terug naar de herkeuring........goedgekeurd
Maar goed, we hebben ons er maar bij neergelegd en een setje pennen gekocht. Vandaag lekker zonnig, heerlijk sleutelweer. Eruit rammen is altijd weer spannend, maar het ging (ja, ik zal morgen spierpijn hebben).
Het monteren was wat lastig, de drie ringen plus metalen "kapje" tussen de draagarm en de onderhelft van het fuseestuk wilden er echt niet tussen.
Heb toen een platte vijl ter hand genomen en een beetje meer ruimte gemaakt, toen paste het wel. Na anderhalf uur zat alles weer op zijn plaats.
Toen de linkerkant.....ging uiteraard iets vlotter, want ik wist nu weer hoe het wel dan wel NIET moet ! Al gelijk de vijl ter hand genomen om e.e.a. netjes vlak te vijlen (uiteraard geen grove vijl). De drie ringen en het "kapje" gingen er makkelijker in, maar niet van harte hoor, alleen met een hamertje.
Maar toen kwam het.....het fuseestuk was na montage van alle delen met de hand NIET te bewegen
Met een pijp in het gat van de andrijfas in de wielflens kwam er wel beweging in. Dus alles maar gemonteerd en een stukje rijden (zonder spatborden), stuurde best normaal, dus we hebben het maar zo gelaten.
Eerst maar een paar daagjes rijden, dan slijt het lekker in en dan maar naar de APK. De fusees kunnen weer 15 jaar mee !
Mijn vraag achteraf is nu......wat heb ik verkeerd gedaan ???? Hadden we gewoon BAGGERkwaliteit nieuwe fuseepennen ???? Volgens mij moet er altijd opwaartse speling zijn tussen draagarm en fuseestuk van een fractie van een millimeter.....er kon vandaag echt geen voelermaatje tussen hoor, zelfs 0.05 niet......vreemd !
P.S. Hoe krijg je in hemelsnaam die "ponsdoppen" bovenop de fusees vetdicht ?????????????????????????? Ik heb echt mijn best gedaan ze netjes in te tikken en het ijzer rondom van het fuseestuk her en der opnieuw te stuiken, toch lekt het doorsmeervet.....kl***zooi