Pagina 1 van 1
Carburateur reviseren of vervangen?
Geplaatst: do 23 apr, 2009 08:56
door letatcest
Ik zit in dubio: ga ik de carburateur reviseren of vervangen?
Een revisiesetje kost zo'n 35 euro. Maar daar zit dan weer niet een [naam] ding in waar de choke tegenaan komt en dat soort zaken.
Een nieuwe carb. kost 400+ euro en een gereviseerde ong. de helft.
Al rondstruinend over het forum kom ik echter weinig tegen over de carburateur met betrekking tot revisie (wel dingen over vuiltjes, etc.)
Die van mij heb ik zo'n 12 jaar geleden een nieuwe pakking en schoonmaakbeurt gegeven... maar dat was het dan ook wel. Op zich rijdt ie nog steeds zo'n 1:15,5 bij rustig snelwegrijden, maar vooral met starten merk je dat de choke verhoudingen hun beste tijd gehad hebben en met een motor die warm is heeft ie startlast. Altijd al gehad natuurlijk, maar het wordt nu wel erg vervelend.
Aangezien de carb. het enige is waar ik nooit echt aangezeten heb - buiten die ene keer dus - kan ik hier wel enig advies over gebruiken
Geplaatst: do 23 apr, 2009 09:29
door dyane_maniac
meeste problemen krijg je als er speling op de asjes komt te zitten. dit reviseer je zelf ook niet 123 even. als dat nog helemaal goed is, kun je overwegen het zelf te reviseren en de carb. ultrasoon te reinigen of met schuma wat bij de mitsubishi dealer te koop is.
mag ik trouwens vragen waar je gereviseerde carb's kunt kopen voor 200 en zelfs nieuwe voor 400? ik weet alleen gereviseerde voor 400. (deze adressen graag even per pm)
ik overweeg nu om op mijnte restaureren dyane een enkeltraps carb te zetten. deze kun je nieuw krijgen voor 100 a 175 euro (en het scheelt mij een hoop gedoe, want in de dyane hoort en komt ook weer een gasplankje ipv hangend pedaal) en dit schijnt zuiniger te rijden
douwe
Geplaatst: do 23 apr, 2009 11:49
door hanzz
staand gaspedaal zuiniger?
'k heb in m'n busje zo'n pedaal en 'k heb het gevoel dat je daarmee minder gecontroleerd kunt gasgeven, en dus minder goed gas terugtrekken als je op snelheid bent... of is dit maar een gevoel?
Geplaatst: do 23 apr, 2009 12:27
door dyane_maniac
ach ik ken 2 standen... maar het ging me niet zozeer om gasplank of gaspedaal, maar meer om de bijbehorende enkeltrapscarb
Geplaatst: do 23 apr, 2009 12:50
door backfire
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een gereviseerde, omdat ook materialen oud zijn en alleen dat aangepakt wordt wat "noodzakelijk" is. Met een nieuwe kun je de komende 20 jaar in ieder geval weer vooruit. Verder nieuwe bobine en contactpunten afstellen volgens het recept van Gerard Maas.
Geplaatst: do 23 apr, 2009 13:14
door Nicky
Op marktplaats staan ook regelmatig gereviseerde carburateurs:
http://link.marktplaats.nl/244333826
Geplaatst: do 23 apr, 2009 20:09
door joost2cv
Laatste half jaar wat 2e hands op elkaar lijkende carb. gekocht. Afgelopen winter carb. uit elkaar gehaald in de wasbenzine laten liggen. Later versleten delen van de andere afgehaald en zelf weer 1 goed exemplaar samengesteld. Nog gedacht aan ultrasoon reinigen maar dat was niet eens nodig. Met ultrasoon reinigen overigens goede ervaringen.
Groeten Joost
Geplaatst: do 23 apr, 2009 23:29
door letatcest
Tnx voor de info, ik weet nog niet precies wat ik er mee ga doen, ik denk toch in eerste instantie maar eens kijken wat ik met wat nieuwe onderdeeltjes kan doen. Vind ~420 euro wel veel voor een nieuwe carb. dan zou dat direct het duurste onderdeel van de auto zijn...
Geplaatst: za 25 apr, 2009 01:21
door TB
Gewoon dekseltje eraf halen en je vlotterhoogte nakijken en eventueel afstellen. Moet op 18mm staan. Misschien scheelt dat al.
Geplaatst: zo 26 apr, 2009 12:22
door letatcest
Ik ga nu in eerste instantie een paar nieuwe onderdeeltjes bestellen voor niet te veel geld en kijken wat het verschil wordt. Even in een trilbad en zo.
Geplaatst: ma 11 mei, 2009 10:23
door LosPoppelos
Als je een carburateur zelf reviseert met zo'n revisie pakket, kun je hem dan ook spuiten in kleurtje als die toch uit elkaar ligt?
of is dat geen verstandige beslissing?