Pagina 1 van 1

origineel chassisnummer

Geplaatst: do 23 apr, 2009 21:22
door Rolf
Hallo,

Ik heb al wat rondgezocht op het forum en vind telkens terug dat het in bepaalde gevallen wel of niet om een origineel chassisnummer zou gaan.
Ik zit er over na te denken om ook een oude eend te kopen en op te knappen, maar wat houdt het precies in als het niet een origineel nummer is. En waarom is het dan niet geschikt voor kitcars? Ik wil natuurlijk wel dat mijn opgeknapte eend door de keuring komt bij de RDW.
Wellicht is er iemand die mij er wat meer over kan vertellen.

Dank!

Geplaatst: do 23 apr, 2009 21:31
door the Nosepicker
Met een niet origineel nummer is de rdw niet blij. Je eend mag dan officiëel niet de weg op, je hebt dan in feite een mooie grote blinkende plantenbak voor in je tuin.
Als je niet langs de RDW hoeft kun je er voor kiezen zelf een nummer er in te tikken, maar je kat dan een auto om en bent dus illegaal bezig.
Met een kitcar op 2cv basis moet je langs de RDW, o.a. omdat het aantal zitplaatsen niet meer overeenkomt met het aantal op je kentekenpapieren (2 ipv 4), dus dan moet je sowieso een origineel nummer hebben.

Geplaatst: do 23 apr, 2009 22:13
door Willem2
Hoe zit het eigenlijk met eenden die door een garage van een ander chassis zijn voorzien? Mijn eend heeft een door de garage ingeslagen chassisnummer. Volgens de garagehouder was dat toen " nog helemaal niet aan de orde".
Dat was in 1996. Theoretisch zouden ze het met de APK ook moeten checken.

Geplaatst: do 23 apr, 2009 23:07
door André Post
Toen ging dat nog via de douane.
Bij herinslag had een douane man aanwezig moeten zijn, of met mede weten en controle achteraf.
Daarbij hoorde dan een brief van de douane, te bewaren bij de kentekenpapieren.

Geplaatst: vr 24 apr, 2009 09:39
door Willem2
Dus ik heb een zogenaamde "plantenbak"?

Geplaatst: vr 24 apr, 2009 10:03
door André Post
Bij de apk kijken ze alleen of het nummer leesbaar is en overeenkomt met de papieren.
Hoe de rdw omgaat met die oudere "zelf" ingeslagen nummers weet ik niet.
Misschien iets voor een vraag aan de rdw.

Geplaatst: vr 24 apr, 2009 10:04
door martijntje
bij de apk wordt alleen het nummer bekeken of het klopt met wat op de papieren staat en of het leesbaar is. Of dit nu met de hand ingeslagen is of erop gelast zit maakt niets uit voor de apk.

Geplaatst: vr 24 apr, 2009 10:05
door Willem2
Hmm, ik weet niet of het wijs is om de zogenaamde slapende honden wakker te maken... :?

Geplaatst: di 5 mei, 2009 11:10
door Rolf
maar als ik het goed begrijp heeft het dus helemaal geen zin om een frame te kopen om het op te knappen, als dit geen origineel chassisnummer heeft?
En hij zal na gehele opknapping toch weer een keer langs RDW moeten of heb ik dat mis?

Geplaatst: di 5 mei, 2009 11:20
door the Nosepicker
Als je niet wezenlijk iets aan de constructie (koets verzagen, ander chassis, etc.) of het aantal zitplaatsen verandert, hoef je in principe niet langs de RDW.
Moet je wél langs de RDW, dan moet je een orig. chassisnummer hebben. Bij APK checken ze alleen óf er een nummer op de juiste plek staat en of dat nummer klopt met de papieren. Manier van inslag is geen zaak voor de APKkeurmeester.

Geplaatst: di 5 mei, 2009 11:50
door Eminence Grise
Het komt er op neer dat de rdw de enige is in Nederland die een chassinummer mag inslaan.
Dat is nu eenmaal wettelijk geregeld. Het eigenhandig inslaan van een chassisnummer is een strafbaar feit.
Heb je een chassis met een niet door de RDW ingeslagen nummer kun je er problemen mee krijgen.
Als de herkomst dan niet kunt aantonen heb je zoals al vaker op dit forum verteld een leuke bloemenbak voor in de tuin..

Dat de APK er niet moeilijk over doet is een ander verhaal......

Geplaatst: di 5 mei, 2009 13:52
door the Nosepicker
Klopt EG!
the Nosepicker schreef: Manier van inslag is geen zaak voor de APKkeurmeester.

Maar wel van allerlei anderen..
Verzekeringen kúnnen zich terugtrekken, je zweet wat harder bij een politie/douane/rdw fuikcontrole, etc. Allemaal risico's die je neemt bij hamertje tik.

Geplaatst: di 5 mei, 2009 22:04
door TB
Overigens staat bij de eend het aantal zitplaatsen niet op het kentekenbewijs. Het gaat eerder om het aantal deuren waardoor de inrichting wijzigd.

Geplaatst: wo 6 mei, 2009 13:18
door BasvanEerden
TB schreef:Overigens staat bij de eend het aantal zitplaatsen niet op het kentekenbewijs. Het gaat eerder om het aantal deuren waardoor de inrichting wijzigd.
In sommige gevallen staat het aantal deuren niet eens vermeldt op het kentekenbewijs.