Achterlichten bestel-eend

Plaats reactie
Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Achterlichten bestel-eend

Bericht door Rossero » vr 15 mei, 2009 01:20

Ik heb op de citromobile achterlichten gekocht van een bestel eendje (van die rode puntjes) voor achterop mn acadiane. Nu hebben de rode slechts één aansluiting terwijl dat er volgens mij twee zouden moeten zijn (rem/achterlicht). Klopt dit dat het er maar één is?

En zou het mogelijk zijn om met een weerstand rem en achterlicht via één lampje te laten lopen? dat ik een 21watt lampje heb wat via een weerstand zachter brand als achterlicht en zonder weerstand feller brand als remlicht. Zie hieronder het elektrisch schema:

Afbeelding

Zou dit werken? En zo ja, hoe groot moet de weerstand dan zijn?

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » vr 15 mei, 2009 02:34

Er zitten op een origineel lampje idd twee aansluitingen omdat er een 21/5 w duplolampje in zit.

De lampjes die jij beschrijft kom ik idd ook veel tegen op Citroënbeurzen. Het lijkt wel of ze van een knipperlichthuis het oranje kapje voor een rode verwisseld hebben. Of ze zijn bedoeld als toplichten o.i.d.

De methode die jij beschrijft zou kunnen werken. Ik weet alleen niet wat de APK hiervan zegt.
Ik heb uitgerekend dat de weerstand 5,22 ohm zou moeten zijn. Maar niet een klein koolweerstandje want die zou verbranden. Hij moet een vermogen van 16W bij 9,15V verstouwen dus dan kom je op draadgewonden ofzo, of iets met koeling.
Voor het lampje blijft dan 5W/2,85V over.
De lichtopbrengst zou dan dus net zoveel moeten zijn als een 5W lampje en bij remmen passeer je de weerstand waardoor het lampje vol 21W vermogen krijgt.
(Opgelet: Mijn elektrotechnische kennis heb ik alweer wat jaren geleden opgedaan dus don't blame me als de boel in de fik gaat. Probeer het eerst even in een nagebootste situatie buiten de auto).


Maar waarom zou je moeilijk doen: Er zijn volgens mij wel degelijk nieuwe rode achterlichten met 2 draadjes te koop.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » vr 15 mei, 2009 07:12

volgens mij ben je gewoon belaazerd
ik weet dat er alleen maar met 2 draadjes aan horen te zitten
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

ArneBrys
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: di 5 mei, 2009 16:05
Locatie: Humbeek

Bericht door ArneBrys » vr 15 mei, 2009 09:34

Ik zou op zoek gaan naar een andere lamp.

De zijn verschillende redenen waarom je dit beter niet probeert met de voorgestelde schakeling.

- De lichtopbrengs is niet lineair met de stroom die er door gaat. Hierdoor is het niet zo simpel zijn om de juist weerstand te bepalen.

- Verder zou ik dit niet uitvoeren met een simpele spanningdeler schakeling met een weerstand aangezien de weerstand vermogen verbruikt (puur verlies).
Hiervoor zijn betere transistor gebaseerde alternatieven.

- De stroom is ook nog eens (veel) hoger dan bij een 5W lampje en dit zou ik niet proberen in je auto aangezien dit slechte gevolgen kan hebben. Je gaat dan voor je gewone achterlichten van in totaal 10W naar 42W.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 15 mei, 2009 10:15

Bedankt! Dan word het toch allemaal ineens een stuk duurder... Ik ben niet zozer belazerd als dat ik zelf niet echt bepaald heb lopen opletten toen ik ze uit de grabbelbak haalde! Voor de fitting zelf heb ik 2 euro betaald, daarvoor kun je moeilijk de kat in de zak kopen. Jammer alleen dat de nieuwe zo duur zijn, dus ik moet even langs een eendenboer; kijken of die er nog eentje heeft.

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » vr 15 mei, 2009 10:59

ik had laatst ook een nieuwe nodig voor mijn azu, die zijn helemaal niet zo makkelijk te vinden, uit eindelijk bij de 2cv 4 en 6 club geslaasgd
nieuw in doos voor 25 eur goeie deal voor echt origineel. gebruikt zijn ze vaak gammel aan de achter kant waar ket veertje zit ,als je een metalen vindt. plastic is dan beter, maar heeft ook zijn eigen problemen, aarde.
omdat er altijd water tegen aan spat tijdens regen.l
2cv6 azu-b 250

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 15 mei, 2009 11:12

Verdikkie... Hier over de grens zijn ze 22 euro, ik vind het te veel geld. maandag heb ik elektronica prakticum op de universiteit, ik zal wel even vragen wat voor gevolgen weerstandjes hebben en of dat mogelijk is. Grote kans dat ik er dan ook een paar gratis mee naar huis krijg als het kan. En bij de apk zien ze toch niet of het nou één of twee spoelen zijn.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 15 mei, 2009 12:49

Of gewoon een tweede achterlichtunit voor het remmen... en dan geen achteruitrijlichten. Moet ik alleen nog even twee rode kapjes kopen. Goh, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb! ;)

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5076
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 15 mei, 2009 14:28

Je kunt ook ledlampjes in het huis zetten, die kunnen makkelijker over een weerstand geschakeld worden.
diverse Citroens, wat anders.

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » vr 15 mei, 2009 23:44

en waarom geen advertentie op markt van dit forum forum
2cv6 azu-b 250

Gebruikersavatar
Sjoerdje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 141
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 19:20
Locatie: Reuver

Bericht door Sjoerdje » za 16 mei, 2009 08:33

Mocht je toch een voorschakelweerstand willen gebruiken, plaats dan in ieder geval diodes, zodat als je remlicht gaat branden niet op je koplampen beginnen te gloeien.

Succes!

Sjoerdje
2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5076
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 16 mei, 2009 11:23

Kijk ook eens hier
http://www.norbsa02.freeuk.com/goffyleds.htm
of is dit te veel reclame?
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie