Pagina 1 van 2
Gerammel en gebonk
Geplaatst: ma 2 feb, 2004 21:17
door Tom Duckpower
Daarnet erachter gekomen dat de eend behoorlijk bonkend geluid maakt bij het remmen. De auto trilt er zelfs van!!
KAn het zijn dat de aandrijfassen niet meer helemaal in orde zijn, gisteren hoorde ik nl. bij een bocht naar links (volle gewicht op rechterkant) een bonk bij het insturen en bij het terugstruren. Vanochtend nergens last van, vanmiddag was het linksvoor (heel lichtjes). Het is ook te horen bij het nemen van een drempel.
Hoe kan ik zien of het mijn aandrijfassen zijn die de herrie veroorzaken, oftewel: is er te zien of de assen zijn versleten? Of is er iets mis met mijn remmen (verglazing??)?
Hoor het wel!
Geplaatst: ma 2 feb, 2004 21:40
door Pelgrim
Ik wil je niet ongerustmaken... Hopelijk is het niet hetzelfde als ik ooit es had..
Ben op mijn 18e met een toenmalige vriendin naar Frankrijk geweest in haar eend. De eend begon in de bochten naar links te bonken en zwaar te sturen.
Bij thuiskomst (na twee weken) heeft haar broer (toen ciroënmonteur en eendecrosser) een geknakte linker voor balk geconstateerd.
Hopelijk is dit het niet voor jou, maar kijk es goed of het dat kan zijn.
Dirk.
Geplaatst: do 5 feb, 2004 18:44
door Tom Duckpower
ben gisteren naar de garage geweest, onderweg natuurlijk nergens last van gehad! Waren waarschijnlijk de remschijven: of een beetje uit balans of ergens een knikje
Ben vandaag weer met de eend naar stage geweest en de hele weg nergens last van gehad!
En Pelgrim, de eend stuurt nog normaal!!
baksteun?
Geplaatst: do 5 feb, 2004 20:18
door dyane_maniac
controleer ook even de achterste versnellingsbak steun. als het rubber hiervan gaar is (even een garagekrik onder de bak zetten (een stukje hout er tussen!) een dan een stukje omhoog krikken terwijl je naar het rubber kijkt en je ziet het snel genoeg) kan ie ook gaan horten en bonken. had ik ook. deze is relatief makkelijk en goedkoop te vervangen (zit een beetje op een shitplaats, maar met een steeksleuteltje en een garagekrik is het uit te voerren.)
succes
douwe
Geplaatst: do 5 feb, 2004 21:35
door Pelgrim
Tom, dat is goed te horen!
Gelukkig maar dus.
Jammer is dat ik het verder niet weet. Ik heb voor de rest nog niet zo'n brede ervaring, behalve dat het niet opschiet met het oplappen van m'n eend.
Dirk.
Geplaatst: vr 6 feb, 2004 00:56
door Christian
Het gebonk in bochten wordt vaak veroorzaakt door roest aan de binnenkant van de velg, waardoor deze dikker wordt en tegen de fusees aan komt. Als je de auto opkrikt en aan het wiel draait, merk je niks. In een bocht wordt alles iets verwrongen, waardoor de velg net tegen de fusee komt.
Geplaatst: vr 6 feb, 2004 13:48
door Frank Kam
Of misschien toch teveel speling op je schuifstukken.. Al lang niet doorgesmeerd cq met veel vet erin minder last?
Geplaatst: vr 6 feb, 2004 13:57
door Gerard2cv
Als het probleem zich uitsluitend voordoet als je een heel eind gereden heb,Ben ik bang
dat er een aandrijfas kapot aan het gaan is.Dan is de binnenkant waar de kogels in
glijden niet helemaal goed meer.Probeer te luisteren aan welke kant het zit,en vervang
die buitenste as.
Geplaatst: vr 6 feb, 2004 14:00
door Frank Kam
Kan het niet de bakzijde zijn?
gr Frank
Geplaatst: vr 6 feb, 2004 14:53
door Gerard2cv
Zelden of nooit.want die doet veel minder,alleen de vering en niet de stuurbeweging.
Maar zeg nooit nooit.
Geplaatst: wo 25 feb, 2004 16:01
door Tom Duckpower
ben er weer (tijdje geen internet)
Het gerammnel en gebonk is over, nu zit ik ergens anders mee: als ik een bocht maak of een drempel over rijd dan zit er een bonk in de auto die voilgens mij tewr hoogte van de veerpotten zit, moet ik deze nu smeren?
Of is er iets ergeners aan de hand??
Geplaatst: wo 25 feb, 2004 16:47
door Gerard2cv
Die veerpotten zou kunnen,wel smeren met wonderolie.Controleer ook eens of je de
fuseepen kan oplichten,dus het fuseestuk recht omhoog.dit kan ook dat geluid maken.
traversebouten?
Geplaatst: vr 27 feb, 2004 20:59
door drijfsijs
Bonken , met name in bochten wil ook wel eens komen omdat de as iets verschiet op het chassis. De bouten waarmee de as op het chassis zit (traversebouten) zitten om één of andere reden niet (meer) goed vast.
Een verrot chassis kan de oorzaak zijn.
Geplaatst: za 28 feb, 2004 08:42
door Gerard2cv
Kijk ook eens of het binnenscherm niet op de draagagm aanloopt.idg.de lip met een stuk
ijzer naar boven buigen.zodat het weer vrij komt.
Geplaatst: za 28 feb, 2004 09:38
door Tom Duckpower
Gerard Maas schreef:Kijk ook eens of het binnenscherm niet op de draagagm aanloopt.idg.de lip met een stuk
ijzer naar boven buigen.zodat het weer vrij komt.
dat heb ik ook al gehad, binnenstuk een beetje verbogen en het geluid kan daar al niet meer vandaan komen!