Pagina 1 van 1

Assen demontage

Geplaatst: do 28 mei, 2009 16:33
door LosPoppelos
Heren en Dames,

wie heeft er nuttige tips voor het demonteren van zowel mijn voor- als achteras. De bouten ziten allemaal erg goed vast en de dop (maatje 17) schiet er steeds vanaf. Ze hebben al goed staan weken in industriele vet en vuil verwijderaar, hele goedkope cola van een goedkope supermarkt en WD40. Toch zitten de bouten dusdanig vast dat het ondersteboven dopsleutelen best nog een flinke uitdaging is.

Had al gezocht op tips, maar vind eigenlijk vrij weinig behalve een gesloten topic.

Dus alle gouden tips zin welkom... beloning... eeuwige roem op dit forum

Groet,
Ronnie

Geplaatst: do 28 mei, 2009 16:45
door dyane_maniac
chassis omdraaien, en de dop afslijpen zodat die "afschuining" weg is. iemand op de dop laten drukken zodat deze er niet afschiet en dan draaien met een flink verlengstuk. maar je zal de eerste niet zijn die de bout aan gort draait enzo.

Geplaatst: do 28 mei, 2009 16:50
door 2cv Michel
Flink kloppen met een zware hamer op de kop van de bout (dat noemen we schrikken)
Meestal maak ik de bout ook warm met een gasbrandertje
Zo zou het moeten lukken

Succes

Geplaatst: do 28 mei, 2009 17:22
door Eminence Grise
als ze toch naar de Filistijnen zijn kun je ook de kop er vanaf slijpen. Bout eruit en nieuwe erin....

Geplaatst: do 28 mei, 2009 17:36
door AZL57
zorg dat je de blikken borgplaten goed weg buigt/klopt. De dop gaat dan verder erop.

Geplaatst: do 28 mei, 2009 17:37
door backfire
Potkrikje onder de dopsleutel en zorgen dat je een goede dop hebt, zoals dyane maniac ook aangeeft. Ik heb die grote ratel gebruikt die je bij veel bouwmarkten kunt kopen voor 25 euro of zo.

Geplaatst: do 28 mei, 2009 22:44
door thomaaas
afslijpen en nieuwe erop. Als je toch aan het restaureren bent hoef je niet op nieuwe bouten te bezuinigen, anders idd goed dat borgplaatje eraf tikken maar dat gaat vaak lastig als er heel veel tectyl over heen zit, dus dan idd potkrikje op je dop zetten oid.

Heb je alle tectyl wel al van je bouten afgehaald?? andrs hebben je kruipolie enzo ook niet zoveel nut...

Geplaatst: vr 29 mei, 2009 20:59
door TB
Ik had er laatst van de 8 bouten er ook 1 bij zitten die niet los wilde. Gasbrandertje op het uiteinde (bovenkant dus) en dan lukt het vaak wel. Desnoods de kop eraf slijpen.

Geplaatst: vr 29 mei, 2009 21:10
door dyane_maniac
je moet de brander dan toch niet op de bout, maar juist op het gedelte as richting waar de bout in zit? door de warmte zet deze iets uit waardoor ie lost. anders zou die juist klemmen.

Geplaatst: za 30 mei, 2009 08:42
door LosPoppelos
Heb eerst al het vuil en tectyl en aanverwante rotzooi en borgstukje weggeschraapt/ gevouwen & gebikt. Doppen zijn nieuw chroom-vanadium geneuzel en een beetje momentkracht er op zetten is het probleem niet (heb een universele momentsleutel van een meter lang voor mijn wielbouten waar ook 1/2" doppen oppassen).

De truc is te zorgen dat de dop blijft zitten. Nieuwe bouten is geen probleem, maar slijpen is het laatste wat ik wil proberen, omdat ik dan de uiteinden weer uit de assen om vissen.

Voor nu ga het boeltje wel eerst warm stoken kijken of dat helpt. Het chassis staat al op bokken dus krikken lijkt me lastig, alleen de armen en assen hangen er nog aan. Dus ben bang dat ik alleen maar het chassis van de bokken af krik.

Geplaatst: za 30 mei, 2009 09:06
door JL2CV
Een gewone sleutel gebruiken. Dan vastzetten met een lijmtang en vervolgens met een hamer de bout los laten schrikken.

Geplaatst: za 30 mei, 2009 10:09
door gillis
heb je je chassis al om gedraait?

Als je hem toch al los hebt liggen zo kan je beter kracht zetten.

Geplaatst: za 30 mei, 2009 11:35
door Jesse
Of moordenaar op de kop van de bout zetten, goed op spanning zetten (niet overdreven) en dan met een hamer op de kop van de bout kloppen. Doordat je 'm onder spanning houdt, schiet ie bij elke klop met de hamer een beetje verder als het goed is.

Geplaatst: za 30 mei, 2009 18:31
door AZL57
nood-oplossing een moer op de bout lassen dan heb je extra grip. En inderdaad wat gillis zegt chassis op zijn rug leggen dan kun je druk uitoefen op de dop en springt ie er ook niet gauw vanaf. (Pneumatische slagmoersleutel kan ook helpen. Hiermee kreeg ik zelfs 80 jaar oude vastgeroeste remmoeren van mijn 5cv los!!!