Pagina 1 van 1

Bougie eruit geknald! Hoe kan?

Geplaatst: ma 1 jun, 2009 21:16
door Schicht
Zaterdag is een bougie uit m'n cilinder geknald. Reed omgeveer 100 km/u en de olietemperatuur was 100 graden. Niks te heet dus. Bergje op bij Terlet gaf ik gas bij en plotseling een knal en direct vermogensverlies.
Een bougie bleek eruit geknald te zijn. De draad in de kop was geen draad meer, zodat ik het projectiel niet kon monteren. ANWB gebeld.

De wegenwacht had een goede truc: drukte de bougie tussen de bankschroef enigszins ovaal zodat 'ie -weliswaar zeer losjes- bleef zitten. Met een hoop gesis kon ik met een slakkegang van maximaal 60 km/u terug naar huis rijden. Door de langs de zijkanten ontsnappende hete uitlaatgassen is de bougie blauw verkleurd en de kabel broos geworden.
TIP: bij een vergelijkbaar probleem, doe de bankschroef-truc en je kunt weer 100 km rijden!

Nu komt mijn pragende vraag: ik onderhoud mijn Schicht zelf en zo weet ik dat er perfecte draad in de koppen zit (euh, zat). Echter, twee weken geleden heb ik bij de APK de Schicht een beurt laten geven, waarbij ook de bougies vervangen zijn. Ik vermoed dat de nieuwe bougies te zwaar aangedraaid zijn, zeker omdat de bougie aan de andere kant verrekte vast zat. Kan iemand dit bevestigen? Of kan er een andere oorzaak zijn? Een bougie kan toch niet zomaar eruit ploppen?

Geplaatst: ma 1 jun, 2009 21:26
door Willem2
Het komt toch echt vaker voor. Je kunt het repareren door er een Helicoil in te (laten) zetten.
Ik denk dat als je de zoekfunctie gebruikt je er meer over kunt vinden.

Geplaatst: ma 1 jun, 2009 21:35
door André Post
Als de beurt bij een met 2CV onbekende garage gebeurt is kan een bougie te vast gezet worden.
De meeste auto motoren hebben bougies met langer draad die je best vast kan zetten.
Bij een 2CV motor met zijn korte schacht bougie is dat te veel.
Het draad in de kop kan er wel goed uit zien, maar toch al verzwakt zijn door slijtage of corrosie.

Geplaatst: ma 1 jun, 2009 21:37
door Jesse
Inderdaad, meestal verrotte draad in de kop en op te lossen met een helicoil. Maar goed, draad verslijt niet opeens zomaar, dat is ook raar. Heel misschien een bougie met slechte draad? Kijk eens in je kop (cylinderkop dan).

Geplaatst: ma 1 jun, 2009 22:35
door André Post
Natuurlijk verslijt de draad niet opeens.
Maar elke keer dat je een bougie na langere tijd gebruik er uit draait
neem je wat van het veel zachtere alluminium mee.
Als dan ook eens de bougie wat te vast gezet wordt
is het op gegeven moment op.

Het blijft gissen

Geplaatst: di 2 jun, 2009 21:38
door Schicht
Of het nu komt door slijtage (veelvuldig in- en uitdraaien van bougies) of door verkeerde montage -te strak aandraaien-, uit de reacties blijkt voor mij dat het alle kanten op kan. Ook de verkeerde, zo blijkt!
De draad van een eend-cilinderkop is in ieder geval niet onverslijtbaar.
Mijn eendenboer heeft ondertussen aangeboden om gratis een helicoil te monteren (misschien ook wel omdat ik pissed-off was...). Over enkele dagen kan ik weer dse weg op.

Onderstaande foto toont hoe een geprepareerde (zie opening topic) bougie eruit ziet na 100 km sukkelen...
Afbeelding

Geplaatst: di 2 jun, 2009 22:34
door landloper
Bijzonder plaatje.

Bijkomend voordeel: een helicoil is sterker dan origineel. Misschien kan hij beide kanten doen? Een veertje extra kost hem de kop niet.

Geplaatst: di 2 jun, 2009 22:36
door backfire
Betere tip, bougie verwijderen en bougiekabel, dan kun je zo weer 1000km rijden. Heb het al twee keer gehad, is alleen rete langzaam :D

Geplaatst: di 2 jun, 2009 22:58
door Spookeend
langzaam?, het was ff trappen, maar de 80 haal je makkelijk en de 90 is soms ook in de buurt op 1 poot hoor, lol.

Maar, een HQ shot van die bougie zou ik wel willen zien eigenlijk, gewoon voor de fun

Geplaatst: di 2 jun, 2009 23:01
door AK350
Dat ziet er extreem uit, bougie is zeer heet geworden en plaatselijk gesmolten...

Hoe zit het dan met de cylinderkop, zie je hier ook dat het aluminium gedeeltelijk gesmolten is ??

Geplaatst: di 2 jun, 2009 23:56
door AZL57
lijkt niet echt lekker, ik snap niet dat wegenwachter geen helicoil bij zich had. Het zal toch wel vaker voorkomen dat er ergens een bougie uitvliegt?
Een kennis had een ander probleem met zijn oude mazda. Een van de bougies kon je niet meer eruit krijgen die had zich zelf in de kop vasgelast. Dus die kreeg steeds maar 3 nieuwe bougies ;-)

Grotere pics (no fun at all)

Geplaatst: wo 3 jun, 2009 21:10
door Schicht
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Overigens, het bougiegat zit er nog goed uit (voor zover ik kan beoordelen)

Geplaatst: wo 3 jun, 2009 21:37
door AZL57
Dan heb je veel geluk gehad zo te zien, ik heb een uitlaatklep die er zo uitziet. Vuiltje voorkwam dat ie goed dicht ging.

Geplaatst: wo 3 jun, 2009 22:56
door Spookeend
gave foto's zeg. Zou ik graag in full hebben, gewoon voor de fun.

hou ik wel van, lol

Het bougie gat, is dat dan met of zonder schroefdraad?