Pagina 1 van 1
Nieuwe oliekoeler, of opgelapt 2e handsje?
Geplaatst: za 6 jun, 2009 13:19
door Charl
Hoi allemaal,
Een tijdje geleden kocht ik onderstaande oliekoeler.
Het is een nieuwe van een goed merk.
Ervan uitgaande dat het ok was heb ik hem in de doos gelaten.
Toen ik hem kort geleden voor het eerst bekeek kon ik moeilijk geloven dat dit een nieuw exemplaar was.
De pootjes zijn beschadigd en vies, en overal zitten zwarte vlekjes die meer op incompleet straalwerk lijken dan op viezigheid die is ontstaan tijdens de fabricage.
Een oliekoeler is een teer onderdeel waarvan het essentieel is dat hij van buiten en binnen schoon is dus je mag aannemen dat het fabricageproces schoon en met voorzichtigheid verloopt.
De foto's spreken dit tegen vind ik.
Ik heb de dealer erop aangesproken en de koeler terug gestuurd maar hij vind hem 'normaal' want alle nieuwe oliekoelers zien er zo uit zegt hij.
Ik vertrouw hem dus begin ik te denken dat de fabrikant sjoemelt met de informatie en opgelapte 2e handsjes als nieuw verkoopt.
Zijn er mensen van wie hun nieuw gekochte exemplaar er ook zo uitzag?
Of was hij misschien juist smetteloos en onbeschadigd (zoals het zou horen)?
De vage zwarte vlek op elke foto, foto 3: in de gele cirkel, is stof op de sensor van het fototoestel.

Geplaatst: za 6 jun, 2009 14:00
door backfire
Die vuiligheid kan natuurlijk ook van het gietproces zijn. Wat je kunt controlleren is of bij de leiding er slijtage is van het vastzetten. Beschadigingen op de leiding in de vorm van streepjes kunnen van buigapparaat komen. Ook even tussen de koelribben kijken of dat er goed uit ziet.
Verder het is en blijft een Valeo
Geplaatst: za 6 jun, 2009 14:14
door Charl
Ik heb hem niet meer in huis dus ik kan het niet zien.
Ik had geen idee dat ze werden gegoten. Dat kan de vuiligheid wel verklaren.
Ik heb droevige ervaringen met de zogenaamd nieuwe originele olievulpijpen die op de markt zijn, ik ben dus een beetje wantrouwend geworden wat betreft 'originele' onderdelen.
De vulpijpen bijvoorbeeld bleken voor een 2cv4 te zijn en in nieuwstaat al lek.
Valeo heeft wel een goede reputatie dus misschien is er wel helemaal niks aan de hand en betere zijn er niet te koop volgens mij.
Geplaatst: za 6 jun, 2009 16:09
door Gerard2cv
Charl,Je moet wel bedenken dat de laatste eend isgebouwd in 1990 en dat
ze dan nog 10 jaar onderdelen maken,dat is tot 2000.dit is dus 9 jaar geleden dat die oliekoeler voor het laatst gemaakt is.Jouw koeler is nu dus
mindtens 9 jaar oud en dan aluminium?Ja ik denk dat het er wel zo uit zal zien
Geplaatst: za 6 jun, 2009 16:36
door Charl
Gerard, wat je zegt is dus dat nieuwe oliekoelers niet meer worden gemaakt?
Wat doet valeo dan? Dat is toch een after market fabrikant die nieuwe veelgevraagde onderdelen maakt, zoals ook de frictieset, voor auto's die niet meer worden geproduceerd?
Ik vond vanmorgen op marktplaats een nieuwe oliekoeler voor 140,- van valeo.
De advertentie is geplaatst door een bekende kitcar verkoper.
Op de foto ziet hij er trouwens erger uit dan die van mij.
Geplaatst: za 6 jun, 2009 17:03
door Gerard2cv
Wat zou je denken van de onderdelen die Valeo voor de hedendaagse modellen die de franse auto's nu hebben,daar is voor Valeo toch wat meer
productie in te doen
Geplaatst: za 6 jun, 2009 17:08
door Charl
Waarom zou je onderdelen voor een nog lopend model van valeo kopen als je origineel bij een dealer kan krijgen?
Geplaatst: za 6 jun, 2009 17:44
door backfire
vanwege prijsverschil

scheelt al snel 30%
140 voor een orginele vind ik wel duur, d8 dat ze normaal rond de 100 waren en imitatie rond de 60 euro.
Overigens zijn er wel betere, maar dan kom je al snel op 300 euro.
Geplaatst: ma 8 jun, 2009 13:17
door 2cvfreak
wat toevallig! ik ben onze onderdelen zolder aan het opruimen ( in +/-1996 uit een faillisement een partij opgekochte onderdelen)
met dus NIEUWE! onderdelen van CX, 2cv noemmaar op, rechtstreeks uit een Ex-dealer magazijn, alles zit dus nog in doos, en ik vond toevallig ook een oliekoeler van 2cv, ik zal eens kijken hoe die er aan toe is...
Geplaatst: ma 8 jun, 2009 13:40
door Charl
ok, ik ben benieuwd
Geplaatst: ma 8 jun, 2009 14:32
door AZL57
ik heb nu een NOS exemplaar gekocht die is mooi beige gespoten, de originele in de auto was blank aluminium en die is dus helemaal verrot waarschijnlijk door het zout in de loop der jaren.
Geplaatst: vr 3 jul, 2009 07:58
door engbokho
Even voor de goede orde, Valeo is geen zoveelste aftermarket fabrikant maar (vaak)de producent van de originele materialen.
De vroegere toeleveringsbedrijven (oa SEV Marchal, Cibie, Paris Rhone en Duccelier) van de Franse autoindustrie zijn opgegaan in Valeo...
En ja oliekoeler kan er zo uitzien na een tijd op de plank te hebben gelegen.
Geplaatst: vr 3 jul, 2009 11:01
door Charl
Ja, Ik heb het inmiddels geaccepteerd.
Het schijnt zo te horen dus ik ga hem dit weekend monteren. Als hij maar 'oliedicht' is en ik twijfel daar niet meer zo aan.
Tijdens de eerste test blijkt het vanzelf.
De zeer lang verwachte krukas is rechts en klaar vanmiddag dus de opbouw van mijn blok kan eindelijk beginnen.