Pagina 1 van 2

AM2 blok reviseren?

Geplaatst: zo 7 jun, 2009 15:40
door tweeceevee
Hallo, ik heb een gebruikt AM2 blok op de kop kunnen tikken die volgens de oude eigenaar 70.000 km heeft gelopen.
Mijn oude blok had nl.een compressieverschil tussen links en rechts van 4 bar, nl. 8 tegen 12 bar, en hij lekte aan alle kanten.(170.000km gelopen)

Nu is mijn vraag ,( ik heb het blok nog niet draaiend gehad, hij heeft 20jaar in een schuur gelegen) en heb hem eerst los gehaald, zat wel erg veel roest in de uitlaatpoorten,

Zal ik de lagers ook vervangen , of hoe kan je controleren of deze nog goed zijn?
Heb het blok nog niet gesplitst maar wel alles al eraf.

Nokvolgers en kleppen en zuigers/cilinders zien er nog heel goed uit.

Groeten,

tweeceevee.

Geplaatst: zo 7 jun, 2009 16:03
door TB
Als je alle zooi eruit hebt gehaald en als het blok gewoon ronddraait, niet splitsen. Zeker niet gezien de km stand.

Gewoon zo erin lepelen. Als iets goed is, niet vervangen.

Geplaatst: zo 7 jun, 2009 16:29
door ArneBrys
Ik zou deze ook niet splitsen. Ik heb dit met die van mij ook niet gedaan (die had een 10tal jaar stil gestaan).
Alles gewoon terug monteren, afstellen en rijden.

Je kan hooguit misschien nog de keerringen vervangen maar veel meer zou ik wel niet doen.

Ik zou wel vrij snel de olie en oliefilter opnieuw vervangen aangezien er bezinksel opnieuw gaat oplossen en dan is dit er dan ook uit.

Geplaatst: zo 7 jun, 2009 16:43
door SamClukkers
TB schreef:Gewoon zo erin lepelen. Als iets goed is, niet vervangen.
TB: Het is niet omdat het carter gespleten wordt dat hij meteen alles moet vervangen. Controleren kan nooit kwaad en dan heb je ineens de kans om het carter langs binnen proper te maken en te voorzien van een nieuwe vloeibare pakking.

Ik heb hier thuis ook nog een AM2 met origineel 60.000 liggen waarvan de krukas om zeep is. Als je wil mag je hem komen halen om in je eend te lepelen. :wink:

Geplaatst: zo 7 jun, 2009 17:20
door tweeceevee
Heb nog een vraag over de oliepomp, deze is volgens mij niet helemaal in orde.
Afbeelding

Als ik deze wil vervangen moet ik het carter toch splitsen?

Geplaatst: zo 7 jun, 2009 19:49
door Bartje
Als je die wilt vervangen ben ik bang dat je idd het blok moet splitsen want dat huisje zit waarschijnlijk muur vast tussen de helften.

Maar zijn die ronde sporen grof of mooi glad/nauwelijks voelbaar? en hoe zijn de draiende delen van de pomp eruit?

Geplaatst: zo 7 jun, 2009 20:27
door tweeceevee
De draaiende delen van de pomp zijn ook beschadigd

Afbeelding

De groeven zijn goed voelbaar en ik ga toch voor de zekerheid het pomphuis en de pomp vervangen.

Geplaatst: zo 7 jun, 2009 20:47
door Bartje
Dan lijkt me het idd goed om de hele olie pomp te vervangen en vooral ook het carter goed schoon te maken zoals Sam a suggereerde. Flinke slijtage groeven na slechts 70000km komen immers niet door fijn schone en goeie olie... maar eerder door troep in het carter.

Succes met de werken, Bart

Geplaatst: zo 7 jun, 2009 22:07
door TB
SamClukkers schreef:
TB schreef:Gewoon zo erin lepelen. Als iets goed is, niet vervangen.
TB: Het is niet omdat het carter gespleten wordt dat hij meteen alles moet vervangen. Controleren kan nooit kwaad en dan heb je ineens de kans om het carter langs binnen proper te maken en te voorzien van een nieuwe vloeibare pakking.

Ik heb hier thuis ook nog een AM2 met origineel 60.000 liggen waarvan de krukas om zeep is. Als je wil mag je hem komen halen om in je eend te lepelen. :wink:
Normaal zijn ze na 60.000 km niet om zeep. Als ie niet goed blijkt te zijn kun je m alsnog splitsen.

Geplaatst: ma 8 jun, 2009 16:28
door TimVS
Ik ga mijn blok ook reviseren (ook een am2)
Hij draait wel redelijk, maar de brilrubbers zijn slecht, en als ik toch bezig ben ga ik ook mijn kleppen laten herslijpen. de cilinderkoppen polijsten, alle pakkingen vervangen...

Geplaatst: ma 8 jun, 2009 16:59
door Gerard2cv
Als je dan toch de kleppen eruit haalt,zou je dan niet beter gelijk voor harde kleppen en zittingen gaan,zodat je op loodvrij kan gaan rijden
De tijd dat die meegaan,dan is er geen loodhoudend meer te koop

Geplaatst: ma 8 jun, 2009 21:40
door tweeceevee
Hallo, heb het blok gesplitst en heb krassen op het (glijlager?) van de krukas.
Is dit erg of kan ik hier mee door rijden, of is er ergens een nieuw glijlager te koop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten

Geplaatst: di 9 jun, 2009 07:00
door Gerard2cv
Hallo tweeceevee,bedenk wel als je dit ziet,dat de grote drijfstanglagers en
het andere hoofdlager er net zo uitzien,Deze motor heeft duidelijk met vuil
in het carter geredenIk vraag me af of je dit wel op wil knappen

Geplaatst: di 9 jun, 2009 07:27
door Bartje
Volgens mij staan bij Patron nieuwe glijlagers op de onderdelenlijst. Gerard heeft wel ene punt met die vervuiling... was ook te verwachten gezien de oliepomp. Hoe ziet de motor er verder uit? Hoe zien b.v. die glijlagervlakken eruit en zijn de toppen van de nokkenas versleten of niet?

Succes, Bart

Geplaatst: di 9 jun, 2009 07:34
door Gerard2cv
Bartje,Het enige lager,dat je zou kunnen vervangen is het achterste en dan heb je nog pas de helft want de keukas blijft beschadigd en alle andere
lagers zijn niet los te vervangen