Pagina 1 van 2
Madagaskar AZ restauratie
Geplaatst: ma 8 jun, 2009 20:31
door marcopr
Een goede vriend van mij woont op Madagaskar. Vroeger een Franse colonie dus er zijn eenden. Bijna iedereen heeft er één of meerdere, zo'n blikke eend uit de wereldwinkel komt daar vandaan.
Hij heeft een echte, meerdere, maar waar dit topic over gaat is er één die hij serieus wilt opknappen.
De vraag is voor met name de technische onderdelen wat er nu op zit. De eend bestaat naar goed Afrikaans gebruik uit twintig andere eenden.
Kunnen jullie zoveelmogelijk herleiden naar de herkomst? Dat zou pratisch zijn voor de herbouw. Hij wil de wagen 12 volt houden, heeft wel hangende pedalen. De motor ook gebruiken, maar welke motor is het, welk schutbord enz.
Ik ben heel benieuwd, aanvullende vragen zijn ook altijd welkom.
En welke kleur zouden jullie de wagen en de velgen spuiten? Tips met foto's en kleurnummers graag.
Geplaatst: ma 8 jun, 2009 21:16
door AZL57
chassis/carrosserie eind jaren 50, motor 18 pk begin jaren 70 met een moderne wisselstroomdynamo. Vloerplaten 2cv4 of 6 net als de rails van de voorzitting. Leuke auto, en hij lijkt nog behoorlijk gaaf.
Carrosserie Bleu glacier rest gris rose bijvoorbeeld.
Geplaatst: di 9 jun, 2009 11:10
door marcopr
Het gepopte chassisnummer geeft bouwjaar 1960 aan.
Ik begrijp dat de motor altijd op deze manier de dynamo heeft gehad.
Het is zeker een leuke auto. De eigenaar heeft al heel wat eenden gehad, dit is de eerste die hij echt gaat opknappen/restaureren. Dat wil wel wat zeggen.
Vraagje, hoort er zo een export zand luchtfilter op PO?
Geplaatst: di 9 jun, 2009 11:49
door AZL57
Eigenlijk wel zo'n luchtfilter als het een PO versie is.
De laatste AZU's (18pk) hadden inderdaad de dynamo op die plaats, wel een gelijkstroom dynamo, maar deze past ook.

Geplaatst: di 9 jun, 2009 12:44
door Gerard2cv
Dit is dacht ik geen PO uitvoering,want daar zaten 2 filters achter elkaar
op.En in 1970 hadden ze ook een wisselstroom dynamo en de PO uitvoering had ook een dichte onderplaat.
Geplaatst: di 9 jun, 2009 12:53
door Yannick
Goed kijken Fer, het is een 12pk waar een dynamosteun op aangebracht is! 18pk's hebben zowieso nooit een gelijkstroomdynamo gehad op die plaats, dat waren de Belgische 21pk's (AZU en Dyane).
Volgens het chassisnummer is het een AZ van '60, lijkt te kloppen. Zo op't eerste zicht lijkt alles origineel, los van wat plaatwerk en het 12-Voltsysteem. In dat bouwjaar heb je Gris Clair AC132 en Bleu Glacier AC606. De wielen e.d. dan gewoon Gris Rosé AC136.
Yannick
Geplaatst: di 9 jun, 2009 14:23
door AZL57
Je hebt gelijk, ik had de foto nog niet in groot formaat gekeken.
Dus het geknutsel valt inderdaad mee.
De latere PO versies hadden een dubbele filter, maar de oude vesies hadden volgens mij alleen de grote tecalemit oliebad filter een beetje naast de motor.
Geplaatst: di 9 jun, 2009 15:48
door Gerard2cv
De dynamo zal daar in die hitte wel iets te weinig koeling krijgen zo zonder kapje,en de bedrading hebben ze van de andere kant gehaald
Geplaatst: vr 19 jun, 2009 07:23
door marcopr
Ok bedankt voor de reacties! Zo te horen zijn de essentiële onderdelen aanwezig voor het uiterlijk en gevoel van een echte oude 2cv.
Als er nieuws is op dit vlak laat ik het weten.
En tips altijd welkom.

Geplaatst: di 22 sep, 2009 19:35
door marcopr
We zijn weer een paar maanden verder en ik kreeg een bestelijstje door voor de onderdelen die niet ter plekke te krijgen zijn. Hij pakt het serieus aan tussen de reizen door.
De eend is inmiddels gespoten. De motor komt eerdaags aan de beurt. Nu wordt de aandrijving onderhanden genomen. Hij had nog een paar vragen waar ik ook het antwoord niet op weet;
Zijn de wiellagers voor oude en nieuwe modellen gelijk?
Citaat: Verder nog een vraag betreffende de aandrijving, waar op z’n Afrikaans vreselijk aan geknutseld is! Ik heb nu homokineten aan de wielkant, die op een aandrijfas gelast zijn die aan de motorzijde een ouderwetse kruiskoppeling heeft. Ik wil het liever weer netjes origneel maken: volgens mij horen er aan de wielkant ook kruiskoppelingen te zitten? Of moet ik dan waarschijnlijk ook de hele draagarm vervangen (of passen kruiskoppelingen en homokineet in dezelfde draagarm)? Een gepaste draagarm is hier moeilijk te krijgen, en een beetje zwaar om mee te nemen..!
Geplaatst: di 22 sep, 2009 20:11
door engbokho
Origineel is een beetje een raar woord bij deze auto...
Koets is (voor een groot gedeelte) van een 2cv4 special uit de jaren 70 (zie de bodemplaten en schutbord) Onderstel is waarschijnlijk ook redelijk nieuw (zie geen batteurs voor en achter en voorste balk is ook voor moderne motor)
Dus ik denk -om het te laten werken- dat ze de aandrijfassen van een 2cv6 o.i.d. (die van de 2cv4 zijn te kort) hebben gebruikt in combinatie met dit oude type motor (15 pk 1962-63, met 12pk spruitstuk en "nieuwe" type verwarming)) en idem bak uit de jaren 60. Aan die bak zitten dus kruisstukjes. Als het allemaal werkt en de assen er niet uitvliegen bij een flinke bocht: lekker laten zitten!
En volgens mij zitten hier dus gewone gangbare wiellagers in.

Geplaatst: di 22 sep, 2009 21:55
door AZL57
Wiellagers oud en nieuw inderdaad het zelfde qua maat. Oude eend heeft inderdaad kruiskoppelingen aan de wielkant, maar kan ook homokineten hebben gehad die waren als accessoire verkrijgbaar sinds de jaren 50.
Als je de aandrijfas demonteerd dan kun je zien wat voor type het is. De oude met grove ribbels os een moderne met fijne ribbels. Op de fijne ribbelversie zou je een moderne 2cv homkineet kunnen plaatsen. maar dan moet je wielschijven ook nog ververangen, maar die moeten toch los als je lagers wilt vervangen.
Geplaatst: vr 25 sep, 2009 20:11
door marcopr
Over een paar weken gaat er iemand naar madagaskar. Ik wil onderdelen meegeven die daar niet verkrijgbaar zijn. Om de juiste dingen mee te geven heb ik nog een paar vragen;
Hoort er bij de peil nog iets te zitten, ik dacht zelf van niet maar weet het niet zeker.
Er is een neiuwe speigel, glas, fitting en chroomrand nodig voor deze lamp. Wat voor lamp is het en uit welk jaar. Zodat ik de juiste onderdelen kan gaan zoeken.
Dit is een aardig Afrikaans plaatje. een aandrijfas uit drie delen. Links en rechts ook verschillend van lengte. De draagarm is uit de jaren 70, zonder batteur. Het deel tegen de remtrommel is oud met een kruiskoppeling. Kan er een complete as met twee kruiskoppelingen worden gemonteerd, of andersom een complete as met homokineten?
Loopt hij dan tegen een probleem aan en hoe is dat op te lossen?
De eend begint al ergens op te lijken:
Het wordt de mooiste eend van Madagaskar!
Geplaatst: za 26 sep, 2009 08:43
door AZL57
Reflector lijkt een Marchal exemplaar alleen lijkt de sier of bevestigingsclip bovenop te ontbreken. Maar het lamphuis llijkt niet goed te passen. Tevens de rode glaasjes nodig voor op de koplamp, ook hier op letten op het merk, 3 types/merken mogelijk.
Bij de remschoenen voor even de breedte laten opmeten er zijn nl. 2 versies. Die voor de oude 2cv en die van de 2cv6 en ami die zijn iets groter. Je kunt proberen alleen de buitenste helft van met homokineet van een nieuwe aandrijfas mee te nemen, omdat de wagen ook al een nieuwe vooras heeft zoals je zegt. Dit is waarschijnlijk ook de reden van de ombouw geweest. Laat even de lengte van de het as-deel dat er nu inzit opmeten en vergelijk dat met een modern exemplaar. Er staat me iets bij van lengte verschil in aandrijfassen.
Geplaatst: za 26 sep, 2009 09:16
door marcopr
AZL57, dank je voor de input. Ik zal vragen voor de assen en de remmerij.
wat betreft de lamp. Wellicht dat ik gewoon twee complete units huis plus lamp opzoek. dan gaat het altijd passen.
De kleine glaasjesbovenop zijn altijd vrij duur, ik zal de eerste de beste soort waar ik tegenaan loop en die redelijk van prijs zijn doorsturen, de wagen is tenslotte toch een samenraapsel die de sfeer van begin 60 uit moet stralen.