Pagina 1 van 2

chassis bodemplaat vervangen

Geplaatst: vr 12 jun, 2009 17:24
door kwakkieftd
Hoi, even een vraagje m.b.t. de bodemplaat.
Het was eigenlijk de bedoeling om dit jaar een nieuw chassis onder m'n eend te gooien maar dat zit er dit jaar iig even niet in.
Nu wil ik de bodemplaat welke dus niet zo best meer is er af slijpen en dan de binnenkant waar zeer waarschijnlijk ook wat roest zal zitten ook repareren/restaureren.
Ik heb natuurlijk geen beschikking over een brug o.i.d. dus wil de eend zo ver mogelijk strippen ( alle delen die er af kunnen, deuren, kleppen,interieur, spatborden ) en dan de eend op z'n kant gooien op een matras zodat ik er lekker bij kan.
Uiteraard alle olie en benzine er uit laten lopen, maar moet de rem olie er ook uit of zal dit niet gaan lekken ?
En zouden de voorste poten met het motorblok het houden als ze op haar kant ligt ?
Ik zal zowieso proberen zoveel mogelijk foto's te maken van deze operatie :)

Geplaatst: vr 12 jun, 2009 19:24
door AZL57
Pak de motor en de bak eruit, het zijn maar een paar schroeven en dit werkt wat makkelijker. Kijk ook eens op de site van Jeroen Cats bij de AZU dan zie hoe hij een chassis restaureerde.

Re: chassis bodemplaat vervangen

Geplaatst: vr 12 jun, 2009 20:25
door supercees
kwakkieftd schreef:En zouden de voorste poten met het motorblok het houden als ze op haar kant ligt ?
goeie test, als ze dat niet houden is je chassis erg slecht...

Geplaatst: vr 12 jun, 2009 20:53
door kwakkieftd
Hahaha, idd een goede test. We zullen het meemaken allemaal, ik ga het iig proberen.
En AZL57 bedankt voor de tip, ik ga gelijk ff kijken.

Re: chassis bodemplaat vervangen

Geplaatst: vr 12 jun, 2009 23:11
door Roel van de wal
Ha knutselaar,

Uiteraard de remolie verwijderen, ondanks dat zal er nog genoeg uit komen uit de achtergebleven delen. Dus "olievreters" bij de hand houden, ik gebruik daarvoor kattebak vulling.
Ik heb net het grootste deel van de chassiswisseling achter de rug, weliswaar van een Dyane :lol: :lol: een aardige klus.

Succes met de "operatie",

vriendelijke groet,

Roel

Re: chassis bodemplaat vervangen

Geplaatst: za 13 jun, 2009 16:51
door the Nosepicker
supercees schreef:
kwakkieftd schreef:En zouden de voorste poten met het motorblok het houden als ze op haar kant ligt ?
goeie test, als ze dat niet houden is je chassis erg slecht...
Als je de bodemplaat eruit chopt is een groot deel van de stijfheid (tijdelijk, tot de nieuwe vastzit) uit je chassis. Je hebt dus kans dat je chassis gaat torderen als ie op de kant ligt met het blokkie er nog op. De koets maakt hem wel weer wat stijver, maar je zult er na afloop maar achterkomen dat je chassis een wokkel is..

Re: chassis bodemplaat vervangen

Geplaatst: za 13 jun, 2009 23:47
door Roel van de wal
Ik heb een bodemplaat vervangen door eerst de koets van het chassis te halen, de plaat en rotte stukken er uit geslepen, daarna de koets weer op het chassis geplaatst, om te zien waar de boutgaten zaten en toen gelast. Zo ben je zeker dat het past en geen gekleur achteraf.

Roel

Geplaatst: di 23 jun, 2009 23:00
door kwakkieftd
Bedankt voor jullie adviezen allemaal, ik ga het proberen en zal wat foto's maken.
@ the nosepicker - daar ben ik ook wel een beetje angstig voor dus ik zal het motorblok of er af halen of goed ondersteunen om dit te voorkomen.

Geplaatst: di 23 jun, 2009 23:31
door David
Yesssssssss foto's
kom maar op.
Ben nieuwsgierig hoe je het gefixt hebt so far!

Greetz david

Geplaatst: di 7 jul, 2009 09:27
door Erikjan
Ik ben ook benieuwd naar de foto's.

Zelf zou ik de motor en bak er lekker uit halen. Is misschien als je rustig aan doet 15 min werk. En het scheelt een hoop gewicht als je gaat kantelen enzo. En geen risico op een krom chassis.

Geplaatst: wo 15 jul, 2009 21:33
door kwakkieftd
Jaaa, het is nog niet zo ver maar binnenkort gaat het gebeuren en dan komen er wel fotoś :D
Bedankt voor jullie adviezen iig.

Geplaatst: wo 15 jul, 2009 22:54
door Spookeend
blok en bak er gewoon uithalen, is veel makkelijker, scheelt ook veel met omgooien van je eend. De remolie valt wel mee, potje eraf, paar keer trappen en het meeste is wel uit je systeem, dan gewoon een goede plastic zak eromheen tapen, desnoods 2.

Afbeelding

Afbeelding

Ow ja, je voordeuren eruit halen is sneller dan je spiegels eraf, lol, en het scheelt weer gewicht. Zorg er wel voor dat je je ruiten goed beschermt als je gaat slijpen en lassen. Die spetters komen overal terecht en je zou de eerste niet zijn die pitjes in zijn ruiten oploopt zo.

Ow, en de kant die je m oprolt, haal daar ook het achterspatboord af. Anders deukt het wel.

Geplaatst: do 16 jul, 2009 06:47
door Gerard2cv
Het lijk me raadzaam om de tank er af te halen

Geplaatst: do 16 jul, 2009 09:02
door Erikjan
Of je zorgt dat hij bijna leeg is en dan de andere kant op kantelen. Dan loopt er ook niets uit.

Geplaatst: do 16 jul, 2009 09:08
door Gerard2cv
Ja,maar ik begrijp dat je er een andere plaat op wil lassen :roll: