Pagina 1 van 9

Mehari '77

Geplaatst: di 23 jun, 2009 22:15
door Joos
Uiteindelijk gisteren begonnen aan het project.

Het moet eerder een revisie dan een restauratie worden,
het einddoel is een gezonde, praktische en plezierscheppende mehari, meer dan een fabrieksnieuwe auto in originele staat. Natuurlijk wil ik wel zoveel mogelijk het specifieke karakter van deze auto houden.

Concreet wordt het een auto op gegalvaniseerd chassis, met gemetaliseerde en gepoederlakte subframes, een totaal nieuw remsysteem (schijfremmen voor) en een gereviseerde motor. Uiterlijk blijft ze mat en met haar verhaal, onderhuids wordt ze nieuw, of het gereviseerde equivalent.

De voorbije anderhalve dag ben ik met Sam aan de ontmanteling bezig geweest, front en kont zijn er af, de flanken zijn grotendeels los en komen er deze week nog af. Morgen wil ik de kabelboom uit de auto halen en labelen.

Foto's van het project:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En meer foto's staanhier :-)

Geplaatst: di 23 jun, 2009 22:33
door AZL57
lekker sub-framepje heb je....
Succes met het werk.

Geplaatst: di 23 jun, 2009 22:55
door siemen
oeh jammer van dat subframe
heb je dat raamframe er goed uitgekregen? die dingen kunnen ook goed vast zitten!

Geplaatst: di 23 jun, 2009 22:57
door Joos
Raamframe is er nog niet uit, dat is een uitdaging voor morgen of donderdag... Nog tips daarvoor?

Geplaatst: di 23 jun, 2009 23:11
door Punky
Nu vast dagelijks inspuiten met kruipolie.

Als ie straks echt niet los wil, dan kun je altijd nog de manier van P.Senior gebruiken. Die had van het dashboard (bovenste kap) de zijkanten eruit gesneden en kon toen met een slijptol het subframe openslijpen om vervolgens het frame zelf te verwijderen. De kokers van je subframe moet je dan wel vervangen, maar dat is een gangbare maat. Subframe is ijzer en raamframe aluminium, dus dat rot lekker vast. Maar probeer het eerst eens met een paar dikke lagen kruipolie en enkele dagen om het goedje zijn werk te laten doen.

Ga je dit subframe restaureren of koop je een nieuwe? Wij hebben destijds van meerdere subframes weer een goede combinatie laten maken. Ook zijn alle kokers zowat vervangen door nieuwe.
Als je voor een nieuwe gaat waarom dan ook geen galva? :roll:

Leuk om een keer een Mehari verslag te lezen hier. :lol:

Suc6. :wink:

Geplaatst: di 23 jun, 2009 23:43
door joe_catchou
ooit was mijn plastiek ook fantastiek.
zo was ie ooit van mij
Afbeelding
en zo is 't ie nu bij een club member
Afbeelding

Geplaatst: di 23 jun, 2009 23:47
door Joos
Ha, den bir :-) die was vorig weekend ook op de Zolderse meeting. Auto van een bokkenrijder zeker?

Geplaatst: di 23 jun, 2009 23:50
door joe_catchou
jup

Geplaatst: di 23 jun, 2009 23:55
door hanzz
hah geert zo meenemen, 'k heb hier nog een afgekeurde corsa uit '89 staan, zonder roest! voor die mehari plus pakweg 150 euro moogde'm komen halen! :twisted:

uw potje roestomvormer zal hier weinig helpen joos! nog steeds interesse in't metalen subframe van onze serre?

Maja soit, 'k zal in de week eens met vuil handen een paar sigaretten langs uw mehari komen roken, ge zegt maar wanneer!

Geplaatst: di 23 jun, 2009 23:55
door hanzz
Joos schreef:Ha, den bir :-) die was vorig weekend ook op de Zolderse meeting. Auto van een bokkenrijder zeker?
oeps toch niet die van't bumperincident??? :shock:

Geplaatst: di 23 jun, 2009 23:55
door Joos
Ik heb er nog naar staan kijken, da's een hele propere auto!
Van welk jaar is ze? Ze heeft zo wat kenmerken van zowel 1e als 2e type op het eerste zicht.

Geplaatst: wo 24 jun, 2009 00:00
door Joos
hanzz schreef:
Joos schreef:Ha, den bir :-) die was vorig weekend ook op de Zolderse meeting. Auto van een bokkenrijder zeker?
oeps toch niet die van't bumperincident??? :shock:
Dat is die inderdaad :-)

Geplaatst: wo 24 jun, 2009 00:01
door hanzz
'k zal mar nix meer zeggen zeker? :lol:

Geplaatst: wo 24 jun, 2009 00:02
door joe_catchou
goeie vraag dacht 78' maar durf het niet met zekerheid meer zeggen .
moest ge het echt willen weten kan ik het wel vragen .voor mij weeral 9j. geleden ondertussen.

Geplaatst: wo 24 jun, 2009 00:07
door Joos
Dan zal 't inderdaad een overgangsmodel geweest zijn met -citroen kennende- een interessante combinatie van onderdelen :-) Bedankt!

En om op Punky's vragen te antwoorden:
Het achterste subframe (en zijdelingse latten) was nieuw bij de koop meegeleverd, reeds gemetaliseerd en gepoederlakt, de keuze om dat met het voorste subframe ook te laten doen is dan snel gemaakt.