Pagina 1 van 2

remcilinder

Geplaatst: vr 26 jun, 2009 17:19
door hans schouten
ik heb zelf een azam uit 1966 en ben op zoek naar 2 remsilinders .ik heb mijn versnellingsbak 3 weken geleden in elkaar gereden .ik had al een gereviseerde bak thuis liggen omdat ik wist dat deze niet zo goed meer was .die zit weer in elkaar maar heb ondekt dat er 1 rubber van mijn remsilinder niet goed meer was :? heb wel alle 2 schoongemaakt .en nu word er gezecht dat ik ze niet uit elkaar moes halen en dat het beter was om er nu 2 nieuwe in te zetten :cry: .dat is nu het eenigste wat er gebeuren moet en dan is hij klaar .en met dit weer wil ik rijden dus vandaar
:wink:

Geplaatst: vr 26 jun, 2009 18:50
door André Post
Het magazijn van de EEEC heeft ze zeker.

Geplaatst: vr 26 jun, 2009 19:51
door AZL57
bij iedere remmenfirma moet je losse cupjes en stofrubbers kunnen krijgen. Wel even een oude meenemen voor de maat. Als de cylinders niet geroest zijn van binnen en de zuigertjes niet vast zitten moet je ze volgens mij zo kunnen gebruiken.

remcilinders

Geplaatst: di 30 jun, 2009 20:39
door Eendeke
Hallo,

Wie kan mij iets vertellen over het "reviseren" van de remcilinders of testen of ze nog oke zijn.
Bij mijn ami die ik eerdaags eindelijk ga ophalen moet hier iets mee gebeuren na 30 jaar stilstand lijkt mij.

Nieuwe kopen kan altijd nog, en iemand mailde mij (mail kwijt) dat je ze kunt reviseren/kunt nakijken op roest schuren .......

Ik weet het niet precies meer.

Hoe & wat????

Groetjes Bob

Geplaatst: di 30 jun, 2009 21:00
door hans schouten
de cilinders zijn prima ik heb ze helemaal schoongemaakt en heb geen kras of enige beschadiging kunnen vinden kan ik dan alleen de rubbers maar vernieuwen??ik ga morgen naar het eeec dan haal ik ze daar wel op

Geplaatst: di 30 jun, 2009 21:37
door AZL57
Ja als de zuigertjes goed kunnen bewegen en niet kantelen moet je ze eenvoudig kunnen repareren met nieuwe cupjes.
Ik heb destijds bij mijn 57er de remschoenen met de hamer open moeten slaan zo vastgeroest waren ze. Daarna remcylinders gedemonteerd. met fijne staalwol om een vinger al draaiend gepoetst (niet in de lengterichting poetsen dit kan lekkages geven) Daarna goed schoomaken, zijn er geen groeven dan nieuwe cupjes erin en stofrubbers. Ze hebben het nog bijna 20 jaar gedaan zonder een probleem. Ik heb ze 2 geleden pas moeten vervangen omdat de zuigertjes gingen kantelen en in de cylinder blokkeerden.

Geplaatst: wo 1 jul, 2009 09:01
door Eendeke
okee!
Als iemand daar eens een werkbeschrijving van heeft zou ik die graag zien. Dat ik denk ik iig alvast goedkoper dan nieuwe toch? Hoeveel kosten die rubbercupjes (geen idee wat dat zijn) en stofhoesjes??

Groetjes!

Geplaatst: wo 1 jul, 2009 11:21
door dyane_maniac
ik heb nog een hele berg rubberen dingen liggen waarvan ik het vermoeden heb dat die cupjes zijn. nieuw in een soort doordruk verpakking. als iemand (ik kan wel even een fototje schieten thuis) mij met zekerheid kan zeggen of dit zo is... en mocht iemand interesse hebben...

Geplaatst: wo 1 jul, 2009 11:30
door AZL57
Let wel op dat je de goede maat cupjes gebruikt (er zijn maar een paar standaard maten volgens mij) De stofkapjes zijn de rubber delen die je buiten de remcylinder ziet. Zijn deze defect dan komt er stof en wat erger is vocht bij de zuigertjes en kunnen ze gaan roesten en vast zitten. Cupjes kosten gewoonlijk ongeveer 25 tot 50 cent per stuk. stofhoesjes iets meer.

Geplaatst: do 2 jul, 2009 08:28
door hans schouten
prima ik ga zaterdag tog naar het eeec en neem mijn cilinders mee en haal alleen maar de rubbers dan kan ik weer snel de weg op .wand ik baal er wel van dat met dit weer met een gewoone wagen moet rijden :cry: .ps wat een geweldige site is dit voor mensen zo als ik (leek in eendjes) er word zo snel gereageerd geweldig

Geplaatst: vr 3 jul, 2009 20:51
door TimVS
Let wel op als remcilinders voor de trommels vooraan neemt, moet je opletten op de draad.
bij de oudere typen is dit 4.5mm (sleutel 9)
en bij de nieuwe 3mm (sleutel 8)
jij moet dus de oude hebben. Dat is namenlijk tot '73. Ik heb daar deze week ook in gemist

Geplaatst: za 4 jul, 2009 09:26
door Eendeke
Ja. dat zal wel kloppen, want in de ami (68) ligt een dyane 6 motor. We zullen dus wel dezelfde motor hebben.

Ik denk dat ik ze ga reviseren. Er zijn voor en tegens, maar het is te proberen als het kan.

Daar moet ik dus alleen bij opletten met loshalen of niet?

Groetjes

Geplaatst: za 4 jul, 2009 09:52
door dyane_maniac
Eendeke schreef:Ja. dat zal wel kloppen, want in de ami (68) ligt een dyane 6 motor. We zullen dus wel dezelfde motor hebben.
in de dyane ligt een ami motor :D :wink:

Geplaatst: za 4 jul, 2009 11:10
door Eendeke
:lol:

Geplaatst: za 4 jul, 2009 19:33
door TimVS
ik heb ook de overweging gemaakt tot revisie, maar aan een kant zag hij er echt heel slecht uit, ik zal in de loop van de week enkele foto's maken om het te ilustreren