Pagina 1 van 2

Accu laadt niet meer bij

Geplaatst: za 27 jun, 2009 22:46
door Erasmo
En da's niet prettig :roll:

Ben al aan het meten geweest, de spanning tussen de dynamo en de accu is hetzelfde ongeacht de motor loopt of niet.

Even de koolborstels getrokken en die zagen er zo uit:

Afbeelding

Voor zover ik kan zien is alles netjes aangesloten en zijn er ook geen zekeringen gesprongen. Waarschijnlijk een gevalletje kapotte dynamo?

Zijn er verder nog dingen die ik kan meten/bekijken?

Geplaatst: zo 28 jun, 2009 00:29
door Casonline
Ze zijn wel wat versleten, steek er even nieuwe in dan kun dat in ieder geval uitsluiten.

Zou ook nog je spanningsregelaar kunnen zijn.

Geplaatst: zo 28 jun, 2009 00:50
door Ramon
staat er stroom op het platte stekkertje op je dynamo?

zo nee check je zekeringen!!
daaarna spannings regelaar
daarna dynamo zelf

koolborstels lijken nog goed!

Geplaatst: zo 28 jun, 2009 16:24
door Erasmo
Casonline schreef:Ze zijn wel wat versleten, steek er even nieuwe in dan kun dat in ieder geval uitsluiten.

Zou ook nog je spanningsregelaar kunnen zijn.
Ik ga deze week naar Duckservice, gelijk even nieuwe meenemen.
Ramon schreef:staat er stroom op het platte stekkertje op je dynamo?

zo nee check je zekeringen!!
daaarna spannings regelaar
daarna dynamo zelf

koolborstels lijken nog goed!
Gemeten op wat? Op een van de andere stekkertjes, op de massa, op de accu?

Geplaatst: zo 28 jun, 2009 22:45
door AZL57
De borstels worden meestal zo gegroefd als ze vonken. Dit gebeurd als ze te kort zijn geworden en dan niet goed meer aanliggen op de sleepringen. Hoe zie die er trouwens uit?

Geplaatst: zo 28 jun, 2009 23:23
door Erasmo
AZL57 schreef:De borstels worden meestal zo gegroefd als ze vonken. Dit gebeurd als ze te kort zijn geworden en dan niet goed meer aanliggen op de sleepringen. Hoe zie die er trouwens uit?
Zo:

Afbeelding

Fijn, toen ik net de koolborstels los wou halen glipte het schroefje uit mijn vingers :roll: Maar goed, die speur ik morgen wel op.

Geplaatst: ma 29 jun, 2009 11:12
door AZL57
Ja die moeten ook even gereinigd worden. en mooi glad gemaakt.

Geplaatst: ma 29 jun, 2009 11:54
door Erasmo
AZL57 schreef:Ja die moeten ook even gereinigd worden. en mooi glad gemaakt.
Is dat als leek zelf te doen of kan ik hem beter omruilen?

Als je met draaiende motor de platte stekker eraf haalt geeft hij trouwens wel een vonk.

Geplaatst: ma 29 jun, 2009 14:22
door AZL57
Ik denk het wel, heel fijn schuurpapier erop houden en dan de dynamo draaien.
Of heeft Gerard een professionelere tip ?

Geplaatst: ma 29 jun, 2009 15:00
door Erasmo
AZL57 schreef:Ik denk het wel, heel fijn schuurpapier erop houden en dan de dynamo draaien.
Of heeft Gerard een professionelere tip ?
Ok ik zal het eens proberen...

Ik kan dat schroefje waar de koolborstels mee vast zitten niet vinden, ik heb haar al op en neer geschud, even laten lopen en een half uur met de zaklamp lopen zoeken, wat nu? :oops:

Geplaatst: ma 29 jun, 2009 20:03
door AZL57
waar is dat gevallen, in de dynamo of elders?

Geplaatst: ma 29 jun, 2009 20:28
door Erasmo
AZL57 schreef:waar is dat gevallen, in de dynamo of elders?
Aan de achterkant van de dynamo.

Geplaatst: di 30 jun, 2009 09:49
door AZL57
erin of ernaast? Een dynamo is vaak magnetisch. Het schroefje kan ook ergens tegenaan hangen dus.

Geplaatst: di 30 jun, 2009 19:26
door Erasmo
AZL57 schreef:erin of ernaast? Een dynamo is vaak magnetisch. Het schroefje kan ook ergens tegenaan hangen dus.
Ernaast, ik zal vanavond kijken of hij aan de dynamo geplakt zit.

Nope niks gevonden, echter viel mij wel op dat er op de 'D+' aansluiting geen stekkertje zit, is dit normaal?

Geplaatst: di 30 jun, 2009 21:45
door AZL57
Ernaast is niet zo'n probleem, gewoon een ander schroefje zoeken, hoewel mogelijk ligt ie op de carterplaat onder de motor komt ook al eens voor. Een dynamo heeft 2 aansluitingen 1 plat stekkertje op de koolborstels en een oogje aan de plus (onder een rubber kapje) Dit is de kabel die de stroom naar de accu stuurt.