Pagina 1 van 3

Restauratie AK400 1972

Geplaatst: wo 8 jul, 2009 17:30
door PeterPaul
Ik ben begonnen met de restauratie van een geheel dichtgeplamuurde AK van juli 1972. Er zit nog een APK op maar die is door de blinde geleidehond van de keurmeester verricht. Van het plaatwerk is eigenlijk alleen de motorkap bruikbaar.

Ik heb echter de beschikking over een AK uit 1977 of misschien 1978 (zonder kenteken) met piramides op de wielkasten en goede koets, althans de laadruimte. Deze gele AK heeft 20 jaar met schade in een lekkende schuur gestaan waardoor de voorkant onbruikbaar is (behalve de motor).
Nu heb ik het geluk gehad om bij de Burton in een donker hoekje een complete set "new oldstock" onderdelen van Citroen te vinden voor de voorkant. D.w.z. een los dakje (nog nooit ergens gezien) originele voordeuren zonder sierstrip, complete deurstijlen incl. dorpels en het voorruitframe.
Deze onderdelen waren natuurlijk niet te koop maar na een goed gesprek met Dimitri staan ze nu bij mij in de garage om samen met een nieuw schutbord tot een geheel roestvrije voorkant geassambleerd te worden.
Ik heb besloten om alles origineel naar 1972 te restaureren behalve de veiligheidsgordels. Die laat ik er in volgens het 1977 model.

Nu mijn vragen:
1.Mijn 1972 AK heeft batteurs voor en achter en 4 schokbrekers. Is dit origineel? Ik dacht dat de batteurs er toen al af waren.
2. Hoort hier een elektrische ruitensproeier op met drukknop rechts van het instrumentenpaneel?
3. De deurpanelen zijn zwart evenals de stoelbekleding. Welke kleur hebben de zonneschermen? Wit of zwart
4. Hoe zag de originele bumper eruit? Volgens mij niet met zo'n plakbandstrip?
Tot zover voorlopig. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Geplaatst: wo 8 jul, 2009 18:18
door Jeroen-citroen
succes me je project

Vraag 2: volgens mij heeft geen enkele eend standaard een elektrische pomp maar gewoon een hand pompje

Vraag 4: bumper moet er een zijn met een rubberstrip

Geplaatst: wo 8 jul, 2009 19:46
door AZL57
Ik heb hier de folder van sept 1971
1. Hij heeft 4 hydraulische schokbrekers aldus de folder, batteurs achter tot sept 1971 voor zijn ze langer geweest.
2. handpompje wel mogelijk naast het tellerblok
3. deurpanelen in de folder grijs, zonnekleppen wit, stoelbekleding rood met streepjes! (net als jaren 60 eend)
aanvulling op antwoord 4 van jeroen met zwarte rubberstrip.

azu/ak folder 1969 bijzonder vanwege de tamelijk beschadigde bestellers op de foto's. Auto's met deuken en een met een mogelijk geknikt chassis ;-)
Succes met het werk.

Geplaatst: wo 8 jul, 2009 21:15
door engbokho
1) Ja klopt
2) zie antwoord hierboven (hoort op blauw blikje te zitten ongeveen boven de pook)
3) Als je nog blauw stuur en dito dashboard hebt is de deurbekleding of wit (met een werkje) of zeer donkergrijs/zwart. (anders bij bruin dashbord bruin en bij zwart...zwart) Deursloten/scharnieren licht grijs/beige en al het goed is maar een zonneklep in wit. De franse bestellers hebben idd nog lang stoffen hangnatjes gehouden, de in Nederland geleverde hadden grijs of bruin glad skai en latere modellen bruin of zwart "targa" skai.
4)Bumper met rubber strip (lichtgrijs met hoekig profiel)

Geplaatst: wo 8 jul, 2009 21:43
door TB
Ik ben toch wel benieuwd naar foto's
:)

Geplaatst: do 9 jul, 2009 20:34
door Yannick
Klinkt goed!

Ik zie dat er wat onenigheid is rond de bumperstrip. Hier moet dus volgens de folder het lichtgrijze, hoekige exemplaar op. Het zwarte, ronde exemplaar werd van september '65 tot september '71 gebruikt. Het grijze exemplaar van september '71 tot september '74.

Afbeelding


Yannick

Geplaatst: vr 10 jul, 2009 15:21
door PeterPaul
Ter aanvulling wat foto's.
Het dashbord is inderdaad blauw evenals het stuur. De ruitensproeier zit op een klein metalen blauw plaatje wat origineel lijkt. Maar het is een (elektrische)drukknop i.p.v. handpompje.
Dit zijn de 2 eenden. De bruine is van 1972. De gele is de donor.
Afbeelding

Interieur van de bruine.

Afbeelding
Zeer slechte koets!
Afbeelding
Afbeelding

Foto's van de donor met een mooie laadruimte maar slechte voorkant.

Afbeelding
Afbeelding

Wielkasten zijn zeer goed maar de achterkant moet vervangen worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: vr 10 jul, 2009 15:49
door Jeroen-citroen
mooie foto's.
Dat stuur hoort een ander type te zijn, een zogenaamd zwaluwstuur met een iets grotere diameter

Geplaatst: vr 10 jul, 2009 15:49
door Yannick
Een originele NL in Jaune Cédrat, zeldzaam! Welke kleur heeft de '72 normaal gezien?



Yannick

Geplaatst: vr 10 jul, 2009 16:33
door PeterPaul
De '72 heeft een plaatje met AC 136 dus Gris Rose. Alleen lijkt me dat weer niet te kloppen met het jaartal.
Jammer van dat stuur. Weet je het zeker want het leek me origineel. Ik heb een insructieboekje van juli 1972 van de gewone 2cv6 waarin inderdaad dat andere stuur staat maar de besteluitvoering is toch iets anders. Zo heeft deze in '72 nog een trekstarter i.p.v. drukknop

Geplaatst: vr 10 jul, 2009 16:51
door Yannick
Dat stuur hoort er niet in omdat het toen simpelweg nog niet bestond, het was nog niet ontworpen. Er moet een blauw Quillerystuur in.

Gris Rosé is op de besteluitvoeringen tot eind '71 gebruikt. Als jij een vroege '72 hebt zou het dus nog wel moeten kunnen. Is die '72 ook een Nederlandse auto?



Yannick

Geplaatst: vr 10 jul, 2009 16:51
door PeterPaul
Dit is de 1972 Berline uitvoering. Startknop 6 zit er bij mij dus niet op. De watersproeier net achter de rand van het stuur is hier een handpompje.

Afbeelding

Geplaatst: vr 10 jul, 2009 16:57
door PeterPaul
Kenteken is van 06-01-1998 met als eerste toelating 30-06-72. Hij is dus waarschijnlijk geimporteerd. Het kenteken is BE-31-48

Geplaatst: vr 10 jul, 2009 17:06
door Yannick
Kan je geen papieren zoeken voor die gele? Met wat zoekwerk zou je die auto vrij precies kunnen dateren. Die auto is namelijk véél zeldzamer :D



Yannick

Geplaatst: vr 10 jul, 2009 17:53
door CitroenAZU
Wow, een AK400 in Jaune Cedrat dat is echt zeldzaam.
Ik zie op de 1e foto een kenteken op de gele zitten, als het chasisnr ook nog in het chassis staat kun je gewoon ook zonder papieren bij de RDW deze auto ter keuring aanbieden en krijg je de originele NLse papieren terug! Veel beter dan die importplaten. Ik zeg de gele opknappen....

PS. wat voor kenteken zat er op die gele?