Pagina 1 van 2

Hevig trillen bij sturen naar links op snelweg

Geplaatst: zo 12 jul, 2009 18:14
door Franko
Hallo Iedereen,

Ik heb een vraagje. Bij mijn 2cv 6 special gebeurt er iets raars met het rijden op de snelweg.

Als er bijvoorbeeld een fly-over is van de ene naar de andere snelweg en ik moet hiervoor naar links sturen gaat mijn stuur hevig trillen ... stuur ik weer naar rechts dan verdwijnt het weer.

Het gekke is dat het alleen in situaties is waarbij het langere bochten betreft en op hogere snelheid. Als ik gewoon op een provinciale weg een bocht naar links krijg of een rotonde of iets dergelijks is er niks aan de hand.

wat kan dit zijn?

trillen in het stuur

Geplaatst: zo 12 jul, 2009 18:44
door henk.beton
Hoi, het trillen van het stuur in een bocht,is hoogstwaarschijnlijk
een aandrijfas,Je zult even moeten controleren welke kant het is.
Als je dit gecontroleerd hebt,zul je de aandrijfas moeten vernieuwen.
Laat even iets horen hoe het afloopt.Succes namens eendrijder Henk :roll:

Geplaatst: zo 12 jul, 2009 18:51
door TB
Het zou ook kunnen zijn dat er speling zit op b.v de kogels van de stuurleviertjes of speling in het stuurhuis. Dan kun je ook hevig trillen krijgen. Vooral als er een oneffenheid in het wegdek zit in langere bochten.

Geplaatst: zo 12 jul, 2009 19:39
door Franko
Hmm heeft dit bij beide mogelijkheden dan alleen met hoge snelheden effect?


Hoe kan ik checken welke van de twee aandrijfassen het is?

en hoe kan ik controleren of het speling op de kogeltjes is? ;)

Geplaatst: zo 12 jul, 2009 19:41
door TB
Wielen opkrikken en gaan voelen en kijken.

Als je een voorwiel opkrikt en je eend op de handrem zet, dan kun je de speling op de aandrijfassen voelen.

Voor de kogeltjes zul je je wiel moeten bewegen en kijken en voelen.

Geplaatst: zo 12 jul, 2009 19:52
door AZL57
dit heeft effect op het wiel waar de spanning vanaf is, dus de binnenkant van de bocht. Ik heb dat ook gehad, bij mij waren de bronzen blokjes waar de stuurkogels in zitten in het stuurhuis uitgeslagen waardoor deze zijdelings konden bewegen.

Geplaatst: zo 12 jul, 2009 20:48
door landloper
Heb dat ook gehad. Er bleek speling te zijn in de kogels van de stuurleviertjes. Deze speling was nog goed weg te stellen en het trillen in snelle-flauwe-bochten-met-oneffenheden was verdwenen.

Geplaatst: zo 12 jul, 2009 20:52
door björn
is dit alleen bij links
mischien raakt je wiel/band wel je draagarm
dan is te stop moer weg of tever in gedraaid bij je fusee pen

Geplaatst: zo 12 jul, 2009 21:20
door Franko
hmmm ok, klinkt allemaal voor mij erg ingewikkeld.

Dus als er iemand een keer hulp zou willen bieden? ;)

Geplaatst: zo 12 jul, 2009 21:57
door björn
waar kom je vandaan??
dinsdag avond hebben wij sleutel avond in baarn!!!

Geplaatst: zo 12 jul, 2009 22:03
door Franko
Ik kom uit Rotterdam ;)

Ik was vandaag nog in Baarn haha ... ophalen van 2 spatborden

Geplaatst: zo 12 jul, 2009 22:47
door björn
toch niet bij bob/eendeke
zo ja dan ben je langs ons hok gekomen
als je wilt komen dan is het wel, do it your self sleutelen met aan wijzing natuurlijk
zo leer je het het beste

Geplaatst: zo 12 jul, 2009 23:13
door Franko
was inderdaad bij Bob :D

Mocht ik de tijd vinden ( heb het erg druk laatste tijd :( ) om langs te komen.

Kan ik dan wel wat gereedschap gebruiken daar? .. heb namelijk nog niet zo heel veel gereedschap verzameld. heb wel gewoon wat basisdingen.

Geplaatst: zo 12 jul, 2009 23:18
door björn
geen probleem

Geplaatst: za 20 mar, 2010 17:16
door Steffan
@Bjorn en/of Franko, wat was het probleem?
want ik heb namelijk precies hetzelfde, maar dan bij een bocht naar rechts..

Op de aandrijfassen zit volgens mij wel wat speling, maar geen idee wanneer het nou teveel is.