Pagina 1 van 1
Rode waarschuwingslamp Dyane 68
Geplaatst: wo 15 jul, 2009 23:25
door TimVS
Hallo ik heb even een vraag over het elektrisch circuit van de eerste types dyane.
Mijn rood lampje op het dashboard blijft branden,ook als de motor draait.
De spanningsregelaar is het niet want er zit pas van vorig jaar een elektronische in.
Weet iemand waarvoor deze lamp nog dient?
Groeten Tim
Geplaatst: wo 15 jul, 2009 23:44
door AK350
Waarschijnlijk de oliedrukcontrole lamp, als het oliepeil goed is kan er iets mis zijn met sensor / kabel(boom)
Geplaatst: do 16 jul, 2009 00:48
door TimVS
er is gen verbinding van de carter sensor naar de kabelboom. de motor is nieuwer dan de auto
Geplaatst: do 16 jul, 2009 10:27
door BasvanEerden
En van je remolie?
Geplaatst: do 16 jul, 2009 10:40
door dyane_maniac
het lampje IS (als ik het goed heb) van de laadstroom. maar deze wordt via een diode blok gemeten. best kans dat je laadstroom wel goed is, maar het meet-diode-blokje stuk is. je hebt als het goed is een ducelier dyanamo nog waar de twee extra aansluitingen opzitten (en aangesloten zijn). en ik zou voor de zekerheid de laadstroom ook nameten. zelfs een nieuwe electronische spanningsregelaar kan kapot gaan tenslotte. misschien een slechte verbinding ofzo?
Geplaatst: do 16 jul, 2009 10:41
door Jheronimus
Als de oliedruksensor niet is aangesloten blijft het lampje idd branden.
Geplaatst: do 16 jul, 2009 11:58
door dyane_maniac
volgens mij hebben die oude dyanes geen oliedruk controle lampje
Geplaatst: do 16 jul, 2009 17:49
door TimVS
De sensor is niet aangesloten omdat er een nieuwere blok (am2) inzit standaard is dit een ak2. en deze heeft geen aansluiting zodoende dat er ook geen voorziening is op oliedruk controle.
En het kan zijn dat er normaal een dynamo opzit. Dat moet ik eens nakijken, maar bij de am2 blok zit al een alternator.
Kan iemand mij vertellen waar deze diode zit? dan kan ik die eens nakijken.
Geplaatst: do 16 jul, 2009 18:17
door Yannick
Alle Dyanes met 6-blok vanaf de eerste D6'en hebben altijd een alternator gehad, nooit een gelijkstroomdynamo.
Yannick
Geplaatst: do 16 jul, 2009 21:09
door dyane_maniac
sorry, met dynamo bedoel ik gewoon zo'n ding dat stroom opwekt. ik bedoelde er geen speciale gelijkstroom iets mee. bij mij zat er zo'n losse ducelier dynamo/alternateur op. op de kabelboom zaten twee extra stekkertjes (vrouwtjes) buiten de twee standaard aansluitingen. deze twee draden gingen naar dat blokje.
edit: hierbij twee foto's van dat blokje. dat moet ergens achter de km teller zitten

Geplaatst: di 4 aug, 2009 22:04
door TimVS
Het idee is gelocaliseerd. Het printplaatje van de altornator was bijna doorbrand. en daarmee brande mijn licht af en toe. Deze is tijdens de reis naar tjechië doorgebrand en heb nu een andere altornator gestoken.
Geplaatst: di 4 aug, 2009 23:55
door Niels
[flauw] hé, je remlichten branden nog

[/flauw]
ja, ik weet dat dat reflectoren zijn en de remlichten aan de binnenkant zitten bij de achterlichten en nog verder naar binnen de nummerplaatverlichting
rode waarschuwingslamp
Geplaatst: di 8 sep, 2009 14:26
door dh-72-zp
Een dyane d6 heeft een wisselstroom dynamo ZONDER gelijkrichter om ervoor te zorgen dat de accu wel wordt bijgeladen met gelijkstroom heeft men de gelijkrichter niet in de dynamo gemonteerd maar achterin de snelheidsmeter gelegd . Door beide plastic zijpanelen van/aan de snelheidsmeter te verwijderen en dan met je handen achterin de kabelboom opzoek gaat naar een grijs , oranje of rood kleurig plastic blokje ter grote van een luciferdoosje , aan dit blokje zitten 5 kabels aangesloten ,demonteer het blokje en meet vanaf de platte stekker pen de overige 4 aansluitpennen door middel van een multimeter met een diode meet ingang . Indien je geen mogelijkheid hebt de oude gelijkrichter diode blokje te meten vervangje het blokje voor een nieuw exemplaar , en controleer daarna met draaiende motor of er 13,8 volt aan spanning op de accu polen binnenkomt. N.B. het rode lampje op het dashbord moet dan nu gedoofd zijn . Tevens maakt het lampje dan deel uit van het laadcirquit , dus niet het lampje weglaten!
Succes
Geplaatst: di 8 sep, 2009 17:18
door Gerard2cv
Sorry, maar de gelijkrichtdiodes zitten wel in de alternator, en het blokje achter het dashboard is alleen om het lampje goed te laten werken,omdat je met 13,8V bijladen anders een gloeiend lampje zou hebben