Pagina 1 van 1

onbekende schakelaar Azam?

Geplaatst: zo 26 jul, 2009 15:26
door e.j.stuit
Hallo, wie kan mij vertellen wat voor schakelaar dit is. Ik heb in Frankrijk een Azam 1964 gekocht waar aan de rechterkant van het dashbordje op een apart stukje plaatwerk een schakelaar zit met drie standen. Niet zichtbaar zit er aan de binnenkant een lampje. Als je de schakelaar in de linker of de rechter stand zet gaat er een soort opwindmechaniekje afdraaien waarbij een regelmatig tikken te horen is alsof or steeds een contactje tot stand gebracht wordt. Misschien een soort knipperautomaat?
Ik heb foto's maar weet niet hoe ik die moet plaatsen. Ik ben benieuwd.

Geplaatst: zo 26 jul, 2009 15:36
door OnsEendje2
Zijn het niet de alarmlichten?
foto'tje plaatsen doe je door ze ergens op internet te zetten en de link (eindigend op .jpg) tussen Afbeelding te zetten.

Zie hier voor de volledige beschrijving: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4872

Geplaatst: zo 26 jul, 2009 17:16
door e.j.stuit
bedankt voor je reactie.
Ik betwijfel of het een dergelijke schakelaar is want na ongeveer 30 sec. stopt het ding steeds. lijkt me dan niet handig. Misschien dat hij anders reageert als hij is aangesloten maar ik heb (nog) geen 6 volt accu o.i.d..

Geplaatst: zo 26 jul, 2009 17:51
door engbokho
Dat is idd de richtingaanwijzer (ook wel de eierwekker genoemd). Even wennen maar prima te gebruiken, of anders eenvoudig om te bouwen naar "moderner" systeem aan het stuur.
Officieel heeft de AZAM nooit een eierwekker gehad, de AZ had 'm t/m modeljaar '63.

Geplaatst: zo 26 jul, 2009 19:31
door marcopr
Dat is er een luxe eierwekker! De oude zijn zondr lampje en dan is het even harken in het donker.
Ik ben er dol op.

Geplaatst: zo 26 jul, 2009 19:46
door engbokho
In het Frans heten ze trouwens minuterie.
Je hebt ze van Marshall met eierwekkermechaniek (veermotor) en van Scintex die electro-magnetisch (bi-metaaltje) werken.
Enne volgens mij hebben ze altijd een (buis)lampje gehad. :?
De ene schijnt door gaatjes in de grote bevestigingsmoer, de andere (Scintex) door de doorzichtige knop van de schakelaar.

Geplaatst: zo 26 jul, 2009 20:45
door e.j.stuit
Bedankt voor de reacties, ook over het plaatsen van foto's. Het is inderdaad een marshal "ding" met een veermotortje en een buislampje. Als ik het goed begrijp was dit mechaniekje i.p.v. de schakelaar aan de stuurkolom?

Geplaatst: zo 26 jul, 2009 21:03
door engbokho
De 2cv's vanaf ongeveer 1954 t/m 1963 hebben zo'n richtingaanwijzer. De AZAM was (in 63) het eerste (luxe) type eend met schakelaar aan de stuurkolom. De andere modellen kregen 'm pas een jaar later.
Heb je foto's van de nieuwe aanwinst?

Geplaatst: ma 27 jul, 2009 13:02
door e.j.stuit
De nieuwe aanwinst is inmiddels totaal gesloopt. Chassis kaal en gereed om te dumpen, veerpotten, asse er goed maar wel met heel veel moeite afgekregen. Het chassis is in stukken geslepen en dient verder als donor (achterbak, achterlichtenstuk en binnenspatborden, de rest is oud ijzer en oefenmateriaal voor het lassen. Ik heb geen informatieve foto's. Zou ik eigenlijk wel mee moeten beginnen.
Allen bedankt voor de reacties. Ik ga dit topic sluiten

groeten
EiltJan

Geplaatst: ma 27 jul, 2009 15:00
door engbokho
Maar hoezo gesloopt? Viel er niets meer te redden?