rammel in motor....
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
hmmm Gerard zou gelijk kunnen hebben
http://www.demascotte.nl/pdf/2005Q3%20detoneren.pdf
compressie van mijn blok (644) is 9.5:1 en dat is dus op de grens van wat mogelijk is met een 'gewone' motor (zonder uitgebreide elektronica)
ik heb wel een nieuwe voetpakkingen gemonteerd (een hele tijd geleden) en daarmee ook in de eend nog een tijd probleemloos gereden deze pakkingen waren zelfs dikker dan de originele (dat was er een van alu) en dus zou de compressieverhouding dan lager moeten zijn....
ik weet t ff niet meer.....
http://www.demascotte.nl/pdf/2005Q3%20detoneren.pdf
compressie van mijn blok (644) is 9.5:1 en dat is dus op de grens van wat mogelijk is met een 'gewone' motor (zonder uitgebreide elektronica)
ik heb wel een nieuwe voetpakkingen gemonteerd (een hele tijd geleden) en daarmee ook in de eend nog een tijd probleemloos gereden deze pakkingen waren zelfs dikker dan de originele (dat was er een van alu) en dus zou de compressieverhouding dan lager moeten zijn....
ik weet t ff niet meer.....
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
[quote="rusty"]volgens mijn niet hoor (maar ik kan me ook vergissen) voor zover ik het geleerd heb is pingelen het voortijdig ontbranden van de brandstof, dus een te late ontsteking van de bougie.
Ja Rusty dat van te vroeg ontsteken klopt, als er koolaanslag is of een te laag octaangetal bij spontaan pingelen.Maar als je ontsteking te vroeg staat gaat hij pingelen omdat de ontsteking het te vroeg heeft aangestoken
De vacuumregelaar is om de motor te laten weten of je bij zegmaar 4000t
plankgas(dus geen vacuum) of zonder gas rijdt (hoog vacuum) en dan heb je echt een ander tijdstip nodig of er dus een rijk mengsel of een arm mengsel aanwezig is.
Ja Rusty dat van te vroeg ontsteken klopt, als er koolaanslag is of een te laag octaangetal bij spontaan pingelen.Maar als je ontsteking te vroeg staat gaat hij pingelen omdat de ontsteking het te vroeg heeft aangestoken
De vacuumregelaar is om de motor te laten weten of je bij zegmaar 4000t
plankgas(dus geen vacuum) of zonder gas rijdt (hoog vacuum) en dan heb je echt een ander tijdstip nodig of er dus een rijk mengsel of een arm mengsel aanwezig is.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
hmm hij doet het dus alleen in 3e en 4e versnelling als die hard moet werken in de hogere toerentallen en plankgas als ik het pedaal iets lift is het meteen over...
o ja, ik heb er ook een turbotube op zitten met een groooot luchtfilter dus druk in cilinder wordt nog iets hoger, maar ik heb het ook zonder geprobeerd en dat hielp ook niet...
ik heb trouwens al c.a. 50.000 km zonder vacuumsensor gereden en dat ging altijd goed, maar ik zal voor de vorm de sensor weer eens terugplaatsen en kijken wat er gebeurd.
greetzzzzzzzzzzzzzz
o ja, ik heb er ook een turbotube op zitten met een groooot luchtfilter dus druk in cilinder wordt nog iets hoger, maar ik heb het ook zonder geprobeerd en dat hielp ook niet...
ik heb trouwens al c.a. 50.000 km zonder vacuumsensor gereden en dat ging altijd goed, maar ik zal voor de vorm de sensor weer eens terugplaatsen en kijken wat er gebeurd.
greetzzzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
[quote="rusty"]hmm hij doet het dus alleen in 3e en 4e versnelling als die hard moet werken in de hogere toerentallen en plankgas als ik het pedaal iets lift is het meteen over...
Kijk Rusty,Hier heb je het precies,Hoog toerental (vroege ontsteking) en
laag vacuum (arm mengsel)
Hier moet de vacuumsensor dus het tijdstip juist wat later regelen
Kijk Rusty,Hier heb je het precies,Hoog toerental (vroege ontsteking) en
laag vacuum (arm mengsel)
Hier moet de vacuumsensor dus het tijdstip juist wat later regelen
-
- Addicted user
- Berichten: 5833
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Zoals Gerard aangeeft Rusty, te vroeg ontbranden komt dus door te vroeg ontsteken, of zoals Gerard aangeeft, te veel koolaanslag. Daar je ook met octaan 100 hebt gereden sluit ik het te laag octaangehalte even uit.
Wat wij vroeger vaak deden bij een versleten motor, was de ontsteking iets later zetten, waardoor er wat minder belasting op de drijfstang kwam. Zo kon je met een versleten krukas/drijfstang toch nog lang doorrijden. Je moet hier wel mee opletten, want door de ontsteking later te zetten loopt je motor ook heter.
Wat wij vroeger vaak deden bij een versleten motor, was de ontsteking iets later zetten, waardoor er wat minder belasting op de drijfstang kwam. Zo kon je met een versleten krukas/drijfstang toch nog lang doorrijden. Je moet hier wel mee opletten, want door de ontsteking later te zetten loopt je motor ook heter.
Wat mij vorige week gebeurde: Na een gereviseerd blokje ingebouwd te hebben in een eend voor een kennis, bleek er een ratelend geluid uit het motortje te komen.
Vreemd, want dat was juist de reden voor de motorwissel.
Ik wist eigenlijk zeker dat het niet de krukas kon zijn, want die was zeer goed, dus ja... toch voor de zekerheid maar het blok weer open: geen slitage te zien, alles als nieuw.
Dus motor er weer in en weer de ratel, juist met belasing, toch niet met alle toerentallen...
Blijkt het de eerste uitlaatdemper te zijn, ziet er nog vrij nieuw uit, maar binnenin is er iets losgeraakt wat het geratel veroorzaakte.
Nieuwe demper eronder, ratel weg en de eend rijdt als een nieuwe!
Misschien de oplossing voor je probleem?
Succes,
Hans
Vreemd, want dat was juist de reden voor de motorwissel.
Ik wist eigenlijk zeker dat het niet de krukas kon zijn, want die was zeer goed, dus ja... toch voor de zekerheid maar het blok weer open: geen slitage te zien, alles als nieuw.
Dus motor er weer in en weer de ratel, juist met belasing, toch niet met alle toerentallen...
Blijkt het de eerste uitlaatdemper te zijn, ziet er nog vrij nieuw uit, maar binnenin is er iets losgeraakt wat het geratel veroorzaakte.
Nieuwe demper eronder, ratel weg en de eend rijdt als een nieuwe!
Misschien de oplossing voor je probleem?
Succes,
Hans
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
@ backfire: motor is echt helemaal schoon van binnen (heb er c.a. 1000 km geleden een ander onderblok op gezet en antischuimplaat vastgezet) zuigers en cilinders waren nauwelijks verkoold. dus dat is het zeker niet.
de rammel was ook de reden van de wissel van het onderblok dacht dat het het antischuimrooste was...
maar ik ga binnenkort wel ff vacuumsensor proberen terug te monteren. blok is verder helemaal spelingsvrij (iig ruim binnen de toleranties) dus niet echt versleten, het zou trouwens wel kunnen dat de zuiger/cilinderspeling niet meer is wat het geweest is dat zijn de enige delen die ik over heb gezet van het andere blok.
greetzzzzzzzz
de rammel was ook de reden van de wissel van het onderblok dacht dat het het antischuimrooste was...
maar ik ga binnenkort wel ff vacuumsensor proberen terug te monteren. blok is verder helemaal spelingsvrij (iig ruim binnen de toleranties) dus niet echt versleten, het zou trouwens wel kunnen dat de zuiger/cilinderspeling niet meer is wat het geweest is dat zijn de enige delen die ik over heb gezet van het andere blok.
greetzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
hoe zou jij de sensoren dan afstellen?? anders dan er een dikkere ring tussen zetten m.a.w. meer afstand tot de nok creëeren gaat niet lukken, de beugel zit verder vast. en met deze beugel heeft hij het altijd goed gedaan. het enige wat er bij ombouw naar ACA is gebeurd is dat er een andere versnellingsbak achter is gekomen (was een extra lange dyane/eendenbak kombi, is nu een Ami (dyane) bak.)backfire schreef:zuiger / cilinderspeling bij nicasil zal niet snel gebeuren, eerder versleten zuigerveren. Blijft toch nog je timing over, dus inderdaad vacuumsensor terug zetten, maar eventueel ook de sensoren afstellen.
wat natuurlijk wel is is dat een ACA wat zwaarder is dan een eend en ook meer luchtweerstand heeft, dus motor moet harder werken!
greetzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
rammel!
Kan ook wel even proberen de vacuum los te halen,
Heb nu dus ook een ratel in het blok het is nu erger geworden met 123
heeft dus niks met de afstand te maken van de ontstekings sensor en de nok.
(waarom: omdat ik dus geen sensor heb, en heb ook een ratel.)
heb ook andere curves helpt ook niet!!!
groetjes,
Heb nu dus ook een ratel in het blok het is nu erger geworden met 123
heeft dus niks met de afstand te maken van de ontstekings sensor en de nok.
(waarom: omdat ik dus geen sensor heb, en heb ook een ratel.)
heb ook andere curves helpt ook niet!!!
groetjes,
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
Nou de afgelopen maanden maar weinig meer gereden met de ACA, vanwege de motor die bleef problemen geven, paar weken geleden nog vanuit Brabant via Schiphol naar Voorschoten gereden, maar kon niet harder dan c.a. 90 km/h in de 2e trap van de carb begon ie meteen te rammelen....
maar vanochtend toch maar weer de stoute schoenen aangetrokken en afgetankt met euro 98 (Tango, is de enige in de omgeving die t heeft) en vanochtend voorzichtig rijden, niks aan de hand, iets minder voorzichtig rijden, nog alles ok, volgas inhalen op de snelweg, nogsteeds OK! nu snap ik t helemaal niet meer. zonder problemen hele stukken 120+ gereden (best leuk met de ACA op de linker baan met de lease audi's en vw's oprijden)
het kan 2 oorzaken hebben:
- nu echte euro98 getankt (vorige keren was het dus blijkbaar toch geen 98 of 100
-het was vanochtend natuurlijk nog best wel fris (5 graden???) en lage temperatuur heeft dan invloed op de rammel (pingelen)
heb de vacuumsensor overigens nog niet gemonteerd, ga ik binnenkort wel ff doen
greetzzzzzzzzzz
maar vanochtend toch maar weer de stoute schoenen aangetrokken en afgetankt met euro 98 (Tango, is de enige in de omgeving die t heeft) en vanochtend voorzichtig rijden, niks aan de hand, iets minder voorzichtig rijden, nog alles ok, volgas inhalen op de snelweg, nogsteeds OK! nu snap ik t helemaal niet meer. zonder problemen hele stukken 120+ gereden (best leuk met de ACA op de linker baan met de lease audi's en vw's oprijden)
het kan 2 oorzaken hebben:
- nu echte euro98 getankt (vorige keren was het dus blijkbaar toch geen 98 of 100
-het was vanochtend natuurlijk nog best wel fris (5 graden???) en lage temperatuur heeft dan invloed op de rammel (pingelen)
heb de vacuumsensor overigens nog niet gemonteerd, ga ik binnenkort wel ff doen
greetzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
ff weer een update,
Later toch weer problemen, zelfde als eerst. dus heb ik zelf een andere sensorbeugel gemaakt, ik had al een keer een mal gemaakt op een visabak, dus precies goed!
er blijkt dus een behoorlijk verschil (enkele mm's; graden) te zitten tussen de gekochte beugel en de zelf gemaakte. die erop gezet, ff een korte rit gemaakt (weinig tijd) maar het lijkt nog t zelfde te zijn....
Denk dat ik maar een keer de cilinders eraf trek, kan volgens mij alleen nog maar een gebroken zuigerveer zijn anders weet ik t ook niet.
of maar meteen een ander visablok erin (heb er nog 2 liggen....)
greetzzzzzzzzz
Later toch weer problemen, zelfde als eerst. dus heb ik zelf een andere sensorbeugel gemaakt, ik had al een keer een mal gemaakt op een visabak, dus precies goed!
er blijkt dus een behoorlijk verschil (enkele mm's; graden) te zitten tussen de gekochte beugel en de zelf gemaakte. die erop gezet, ff een korte rit gemaakt (weinig tijd) maar het lijkt nog t zelfde te zijn....
Denk dat ik maar een keer de cilinders eraf trek, kan volgens mij alleen nog maar een gebroken zuigerveer zijn anders weet ik t ook niet.
of maar meteen een ander visablok erin (heb er nog 2 liggen....)
greetzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 331
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
tijdstip
Even tijdstip uitrekenen met stroboscoop lamp en je weet of het tijdstip goed is.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/