Pagina 1 van 1
olie 2cv6 blijft schoon?
Geplaatst: zo 2 aug, 2009 18:25
door AZL57
Hoi even een vraagje, ik heb voor de vakantie mijn 2cv6 van nieuwe olie voorzien (normale minerale Mobiloil). Normaal werd de olie steeds weer gauw zwart, maar nu is ie 3000 km later nog steeds doorzichtig. Iemand enig idee hoe dit komt? De eend rijdt wel alleen nog lange stukken in de vakantie zou dat een oorzaak kunnen zijn?
Geplaatst: zo 2 aug, 2009 20:03
door Kulio
Waarom vraag je naar iets wat normaal is? Olie behoort schoon te blijven, en vervuilt na een paar duizend km. Als dat vroeger niet gebeurde maar nu wel ligt dat of wel aan of de gebruikte olie, dan wel is er iets met de motor gebeurt. Maar wat?
Geplaatst: zo 2 aug, 2009 20:41
door 2cvfreak
die lange stukken kan heel goed kloppen!
want dan word hij aldoor goed warm/heet en dan blijft de motor beter schoon.
daarom is het ook goed als je alleen korte stukjes rijdt om 1 keer per jaar/half jaar een keer een stukje snelweg te pakken zodat hij goed heet word en al het vuil er goed uit "brand" hij loopt daarna vaak ook stukken beter (is tenminste mijn ervaring)
heb je deze keer het filter ook vervangen en de vorige keer niet? dat zou ook een oorzaak kunnen zijn..
Geplaatst: ma 3 aug, 2009 14:15
door AZL57
Nee het ik had alleen de olie vervangen. Maar ook de oude olie die nog in filter en koppen zit is toch zwart en toch had dat geen effect deze keer. En de olie was dezelfde als ie altijd heeft gehad.
Je hoort mij niet klagen ik vind het wel mooi dat de olie schoon blijft

De eend heeft net weer 3000 kilometer frankrijk achter zijn kiezen met bergen en ook gloeiende hitte. het blijft een heerlijke auto om te reizen door de binnenlanden.
Geplaatst: ma 3 aug, 2009 16:41
door TB
Mooi toch, zolang het maar z'n smerende werking blijft hebben. Dan is het allemaal prima.
Lange stukken rijden is altijd beter.
Geplaatst: di 4 aug, 2009 20:41
door Roy
Veel korte ritjes betekend vaak dat er gereden wordt met een motor die niet goed op temperatuur is.
Hierdoor krijg je veel koolafzetting en allerlei viezigheid in de motor.
Dit is allemaal niet zo erg mits er op tijd olie ververst wordt.
Op langere ritten wordt alles flink heet en daardoor brand het meeste wel schoon.. de olie zal dan ook schoner blijven...
Dit is trouwens geen vrijbrief voor hard trappen dan wordt ie snel warm... dan is de kans op motorschade groot.. al kan een 2cv blokje behoorlijk wat hebben...
je moet een motor altijd netjes warm rijden voorkom hoge toerentallen en als ie mooi warm is dan kun je gassen...
Op zijn tijd een flink stuk toeren is goed voor de motor en nog leuk ook!
