Pagina 1 van 2
versnellingen
Geplaatst: za 8 aug, 2009 23:26
door 2cv1988
njaa, ik weer, mét n vraag. . .
vb; als ik met mijn 2cv6 spécial voor het rode licht sta, en het word groen, dan trek ik de pook aan naar eerste, koppeling helemaal ingedrukt natuurlijk, en ik hoor een kraakgeluid. . . wat is dat? dan- ik geef gas en los men koppeling, de 2cv schokt als geen ander. . . wat is dat?- vervolgens maakt ze een bepaald geluid , nog steeds in eerste. . . wat is dat?
ik weet echt niet veel van de techniek van een 2cv, maar mijn vader wel en die heeft er een van '49 maar de band tussen mij en men vader is niet echt goed, dus hij kan me het a-typje niet geven en het me wat leren, dus dan zet ik het maar op 2cv.nl

Geplaatst: za 8 aug, 2009 23:55
door Ronald
Hoi,
Als je eerst die versnellingspook in de tweede versnelling duwt, en daarna pas in z'n eerste versnelling schakelt. Kraakt hij dan ook?
Je hebt het ook nog over een bepaald geluid. Is dat enkel in de eerste versnelling, of ook in andere? Bij een bepaald toerental, of altijd?
Enig idee of je koppelingskabel wel goed is afgesteld?
edit: opmerking over onderwerpkeuze gewist.
Geplaatst: zo 9 aug, 2009 07:59
door André Post
De eerste versnelling en de achteruit hebben geen synchronisatie.
Als je de koppeling intrapt bij draaiende motor draaien de tandwielen nog mee.
Als je hem eerst in zijn 2 zet en dan meteen in 1 komen de tand wielen zonder gekraak tot stistand in z'n 2
en kan ook weer kraakloos geschakeld worden naar 1.
Let op alleen bij stilstaande auto.
Geplaatst: zo 9 aug, 2009 09:24
door AZL57
koppeling die niet helemaal vrijkomt?
Geplaatst: zo 9 aug, 2009 10:50
door Ramon
hahahaaa, weet je wat het is??
een eend!!
en idd eerst even in 2e drukken helpt
voor de rest lekker rijden
succes ermee
Geplaatst: zo 9 aug, 2009 10:52
door Jesse
Bij mij gaat het beter als ik naar de 3e ga, ipv de 2e.
Geplaatst: zo 9 aug, 2009 16:12
door 2cvfreak
Ramon schreef:hahahaaa, weet je wat het is??
een eend!!
en idd eerst even in 2e drukken helpt
voor de rest lekker rijden
succes ermee
dacht ik ook al toen ik het las!
dat is 1 van de charmes van eend..
kom op het spul is 20 jaar of ouder... dat hoort er bijdaar moet je niet te veel van verwachten...

Geplaatst: zo 9 aug, 2009 16:33
door Martijn, Arnhem
Als je de koppeling intrapt, even rustig 2 secondjes wacht en rustig in de 1 zet behoort ie niet te kraken.
Geplaatst: zo 9 aug, 2009 17:22
door 2cv1988
njaa, misschien is het normaal, men garagist zegt dat ook maar toch . . .
het geluid in eerste versnelling is idd hetzelfde als dat in achteruit.
het gekraak kan ik op geen enkele manier vermijden, het geschok is er ook bijna altijd, en als ik in de file sta is het wel vrij erg. maar kortom, dit is een 2cv!
tnx voor de uitleg!
Geplaatst: zo 9 aug, 2009 17:27
door Jesse
Ik vind het trouwens grote onzin dit allemaal maar af te schuiven op het feit dat het een eend is.
Afgezien van de niet-gesynchroniseerde 1e en achteruit, is schokken bij het laten opkomen van de koppeling helemaal niet normaal / inherent aan een eend. Kan best een gare koppeling zijn of iets anders. Een eend die helemaal in orde is, doet dat namelijk niet.
Geplaatst: zo 9 aug, 2009 17:31
door backfire
schokken is inderdaad niet normaal en lijkt mij ook een defecte koppeling. Dat ie een beetje zingt in 1e en achterruit is vaken, maar kan allemaal verholpen worden met een revisie. Er zitten nu eenmaal wat zwakke punten in de eendenbak, maar die zijn best wel betaalbaar te repareren.
Geplaatst: zo 9 aug, 2009 20:28
door André Post
Voorlopig zijn de antwoorden gericht op het kraken,
het andere probleem is nog niet besproken.
Het schokken bij optrekken kan heel goed een slechte koppeling zijn,
enige geluiden daarbij zijn natuurlijk per text niet te beoordelen.
Hoe bedient de koppeling?
Gaat het licht en soepel of zit er misschien een zwaar punt waardoor de dosering slecht is.
Geplaatst: zo 9 aug, 2009 22:40
door Willem2
En het verversen van de versnellingsbakolie wil ook wel eens helpen.
Heb die van mij vrige week ververst en hij gaat een stuk soepeler in 1 en in achteruit.
Geplaatst: ma 10 aug, 2009 14:48
door 2cv1988
njah, als men koppeling helemaal is ingedrukt, en ik laat ze komen, dan telt alleen 1/3 van men volledige koppeling, van de overige 2/3 is niets te merken. vb, als ik rij, en ik druk men koppeling voor de helft in, dan is er niets te merken...
Geplaatst: ma 10 aug, 2009 15:37
door backfire
klinkt als een versleten koppeling.