Pagina 1 van 1

Motor vastgelopen

Geplaatst: zo 9 aug, 2009 23:04
door TB
Onlangs is de 602cc motor van een kennis zijn eend vastgelopen. Er was al een tijdje wat geratel te horen. We waren er al van overtuigd dat de krukas zijn beste tijd gehad heeft. Maar hoe lang zou je er nog mee door kunnen rijden? Nou niet lang, want het resultaat was dus een vastloper.

Laatst heb ik voor hem een andere motor ingebouwd (origineel blokje met zo een 35.000 km). Loopt prima! Dus de eend rijdt weer :).

Nu heb ik vanavond uit nieuwschierigheid het oude blok uit elkaar gehaald. Blijkt dat de drijfstang van de linker zuiger gebroken is. Het gedeelte waarmee de drijfstang om de krukas zit was doormidden. Het afgebroken deel is zo een 1x3 cm groot. Dit deel vond ik terug onder de zuigerbodem.

De zuiger heeft door de gebroken drijfstang de kleppen geraakt. Dit is duidelijk te zien op de bovenkant van de zuiger.

De afgebroken drijfstang heeft zich in het carter vastgeslagen.

Foto's van dit brute geweld zal ik binnenkort maken.

Geplaatst: ma 10 aug, 2009 08:40
door Spookeend
klinkt als een ramptoerist, maaruh, GAAF, kom maar op met die pix.

Momenteel heb ik zo'n experiment met mijn versnellingsbak, die WIL maar niet stuk, lol

Geplaatst: ma 10 aug, 2009 13:23
door TB
Het was niet de bedoeling om het blokje aan puin te draaien hoor. Maar het bleef minder lang heel dan gehoopt.

Uiteindelijk is er nu meer schade. Ik verwacht dat de kleppen ook wel krom zullen zijn en het carter is ook niet meer bruikbaar doordat de drijfstang schade heeft veroorzaakt. Die zit namelijk klem tussen de krukas en de linker carterhelft.

Geplaatst: ma 10 aug, 2009 20:45
door Niels
ach ja, bij mij ging ie met zo'n 6000 toeren door het carter heen, geeft ook een leuk effect hoor, vooral voor de mensen achter je op die snelweg...

Geplaatst: ma 10 aug, 2009 21:16
door Deuche Fester
Zozo, klinkt als Spa 2008 praktijken waar de drijfstang zich een stuk door de carter had geslagen!

Geplaatst: zo 16 aug, 2009 20:20
door DUKW
ik ben wel nieuwschierig naar de foto's. in ind erg lulig voor je kennes.
maar ook wel gaaaf om te zien.


greets dukw

Geplaatst: zo 16 aug, 2009 22:13
door TB
Foto's ben ik nog niet aan toe gekomen. Komen zodra ik daar tijd voor heb, even geduld nog :)

Geplaatst: zo 16 aug, 2009 23:08
door Spookeend
hoe zit het eigenlijk? Er was geratel, je vermoede lager (krukas/drijfstang?) maar omdat er een zuiger echt los van de drijfstang is..........

Als ik terug ga naar mijn brommertijd, gebroken drijfstang was dan meestal resultaat van zuiger VAST in de cylinder, krukas draait door, drijfstang is minst sterk (op dat moment) en knalt overmidden.

Gewoon nieuwsgierig........

Geplaatst: ma 17 aug, 2009 09:40
door BasvanEerden
Dan moet het goed geklapt hebben. Want een krukas breekt niet zomaar. Ik weet van de abarth 4 cylinder-lijn dat de krukas knakte/verbogen werd precies bij de 2 binnenste cylinders. Is dan de krukas hier dan ook niet krom? Dan kan je ook geratel horen. Maar dan denk ik ook aan dat bij een vaste zuiger - de drijfstang breekt.

Geplaatst: ma 17 aug, 2009 12:05
door backfire
Krukas bij de visa wilde ook wel eens in 2en breken, omdat de motor zo fijn liep dat er te weinig onderhoudt gedaan werd en olie bijvullen al helemaal vergeten werd.

Ik heb zelfs een Ural gezien, met een gebroken krukas en die liep zelfs nog. Hij liep alleen niet mooi en omdat hij niet mooi liep hebben ze toen het blok open gemaakt, om er achter te komen dat de krukas gebroken was.

Geplaatst: ma 17 aug, 2009 12:47
door AZL57
Wij hebben bij een dyane eens een zuiger gehad die door de cylinderwand naar buiten kwam.!!! Andere cylinder gemonteerd, bleek de drijfstang scheef te zijn. Een zuigerpen op een stang gelast en de drijfstang op het oog rechtgebogen. Laat nou alles weer mooi lopen ;-)
En dat al enige jaren.....

Geplaatst: ma 31 aug, 2009 16:20
door TB
Het heeft even geduurd, maar hier zijn dan de foto's. Ik heb het blok helemaal uit elkaar gehaald en de onderdelen schoongemaakt.

http://www.pixum.nl/viewalbum/id/4471981

Geplaatst: ma 31 aug, 2009 16:35
door Gerard2cv
Voor zover ik dit ziet denk ik aan een nieuwe krukas,set zuigers en cilinders en de kleppen aan 1 zijde.Dan vraag ik me af,dan weet je wat je heb, maar ik denk dat een andere motor goedkoper is

Geplaatst: ma 31 aug, 2009 17:26
door TB
Deze motor gaat niet meer gebruikt worden hoor. Ook het carter is beschadigd.

Een andere motor zit alweer in de eend. Was overigens niet mijn eend, maar die van mijn zwager.