Renovatie Ami 8 Break 1972 (roestplekken bijwerken).
Geplaatst: zo 9 aug, 2009 23:19
Vandaag mijn nieuwe aanwinst opgehaald in het Noorden van het land.
Na al langere tijd getwijfeld te hebben over een 2de A-type ben ik overstag gegaan voor een Ami8 Break (met werk). Ik heb ook een 2cv of een acadiane overwogen maar ben na een testritje in de Ami van fonflaar overstag gegaan. Een 2cv erbij leek me te saai, omdat ik die al een heb. verder zocht ik een auto die niet super hoeft te zijn en er meer is voor erbij liefst met een hard dak. Een die ik overal kan laten staan zonder me zorgen te maken zeg maar. En uiteindelijk is het dus deze Ami8 break geworden:
De auto is ingevoerd vanuit de Drome in 2006 en lijkt nadien technisch volgens mij redelijk onderhouden te zijn. Er zat een nieuwe benz. pomp op. onderkant is strak en zit in een dunne verse laag tectyl. Zo te zien is deze nog niet eerder gelast. Chassis maakt sowieso een degelijke indruk. Alleen een klein gaatje in de bovenplaat.
Motorruim zat onder de olie, vermoedelijk vuldop open laten staan. Dus met soppende remmen en het eerste half uur oliedamp van onder de dash naar huis gereden. Later op de avond met een vriend naar de wasstraat gereden om alles af te spuiten met koudontvetter en het ziet er nu een stuk beter uit. Ergens lijkt hij wel olie te verliezen want na de rit uit het Noorden is het oliepeil wat gezakt. Morgen de neus eens demonteren en kijken naar de staat van de brilrubbers en de oliedruksensor. Daarnaast een algehele grote beurt geven.
Wat wel vreemd is, is dat hij met een koude motor goed loopt en bij een motor op bedrijfstemp af wil slaan bij gasgeven en vervolgens met moeite aan wil slaan. Als hij da al wil doen. Als hij aanslaat gaat dat ook met een 10 a 30tal seconden aarzelen. En dan draait ie echt hoorbaar op halve kracht. Op de snelweg en een rit in het dorp merk je er verder niks van en loopt hij mooi rond. Reageert alleen wat later op het gas dan de 2cv. De slang tussen de luchtfilter en de carb is gescheurd en moet ik morgen zien op te lappen tot ik een andere heb. Verder kan ik vreemd genoeg geen "turbo" ontdekken. De windtunnel is hier niet op aangepast. Het is een AM2A blokje.
Toen het blok op bedrijfstemp was geprobeerd om de CO schroef wat open te draaien, maar dit maakt geen verschil. Er zit trouwens ook een afwijkende carb op tov de 2cv.
Wat het meest typische van het verhaal is, is dat de Ami van fonflaar ook een break uit 1972 hetzelfde euvel heeft. Weet iemand wat dit kan zijn?
Het is dus de bedoeling de Ami technisch in goede staat te maken. Hij heeft een APK, maar er zijn nog wel veel zaken die moeten gebeuren. daarnaast wil ik voor het behoud de Ami een nieuwe laklaag geven. Ik ben er nog niet uit of dit legergroen of iets anders wordt. Gezien de deuken her en der en het doel gaat een totale restauratie wat te ver. In het achterhoofd speelt het idee, dat wanneer hij geen APK meer krijgt hij uit mekaar gaat en er een kitcar van gemaakt gaat worden. Alle leuke delen hiervoor zijn aanwezig. Stugge vering, stabiestang, AM2A blokje, degelijk chassis met origineel nummer.
Maar eerst eens zorgen dat hij blijft lopen en ik hem zonder problemen als daily driver kan gaan inzetten.
Na al langere tijd getwijfeld te hebben over een 2de A-type ben ik overstag gegaan voor een Ami8 Break (met werk). Ik heb ook een 2cv of een acadiane overwogen maar ben na een testritje in de Ami van fonflaar overstag gegaan. Een 2cv erbij leek me te saai, omdat ik die al een heb. verder zocht ik een auto die niet super hoeft te zijn en er meer is voor erbij liefst met een hard dak. Een die ik overal kan laten staan zonder me zorgen te maken zeg maar. En uiteindelijk is het dus deze Ami8 break geworden:
De auto is ingevoerd vanuit de Drome in 2006 en lijkt nadien technisch volgens mij redelijk onderhouden te zijn. Er zat een nieuwe benz. pomp op. onderkant is strak en zit in een dunne verse laag tectyl. Zo te zien is deze nog niet eerder gelast. Chassis maakt sowieso een degelijke indruk. Alleen een klein gaatje in de bovenplaat.
Motorruim zat onder de olie, vermoedelijk vuldop open laten staan. Dus met soppende remmen en het eerste half uur oliedamp van onder de dash naar huis gereden. Later op de avond met een vriend naar de wasstraat gereden om alles af te spuiten met koudontvetter en het ziet er nu een stuk beter uit. Ergens lijkt hij wel olie te verliezen want na de rit uit het Noorden is het oliepeil wat gezakt. Morgen de neus eens demonteren en kijken naar de staat van de brilrubbers en de oliedruksensor. Daarnaast een algehele grote beurt geven.
Wat wel vreemd is, is dat hij met een koude motor goed loopt en bij een motor op bedrijfstemp af wil slaan bij gasgeven en vervolgens met moeite aan wil slaan. Als hij da al wil doen. Als hij aanslaat gaat dat ook met een 10 a 30tal seconden aarzelen. En dan draait ie echt hoorbaar op halve kracht. Op de snelweg en een rit in het dorp merk je er verder niks van en loopt hij mooi rond. Reageert alleen wat later op het gas dan de 2cv. De slang tussen de luchtfilter en de carb is gescheurd en moet ik morgen zien op te lappen tot ik een andere heb. Verder kan ik vreemd genoeg geen "turbo" ontdekken. De windtunnel is hier niet op aangepast. Het is een AM2A blokje.
Toen het blok op bedrijfstemp was geprobeerd om de CO schroef wat open te draaien, maar dit maakt geen verschil. Er zit trouwens ook een afwijkende carb op tov de 2cv.
Wat het meest typische van het verhaal is, is dat de Ami van fonflaar ook een break uit 1972 hetzelfde euvel heeft. Weet iemand wat dit kan zijn?
Het is dus de bedoeling de Ami technisch in goede staat te maken. Hij heeft een APK, maar er zijn nog wel veel zaken die moeten gebeuren. daarnaast wil ik voor het behoud de Ami een nieuwe laklaag geven. Ik ben er nog niet uit of dit legergroen of iets anders wordt. Gezien de deuken her en der en het doel gaat een totale restauratie wat te ver. In het achterhoofd speelt het idee, dat wanneer hij geen APK meer krijgt hij uit mekaar gaat en er een kitcar van gemaakt gaat worden. Alle leuke delen hiervoor zijn aanwezig. Stugge vering, stabiestang, AM2A blokje, degelijk chassis met origineel nummer.
Maar eerst eens zorgen dat hij blijft lopen en ik hem zonder problemen als daily driver kan gaan inzetten.