Pagina 1 van 1

luchtfilter ontploft

Geplaatst: wo 12 aug, 2009 14:08
door Erikjan
Ik heb een klein probleempje. Een paardagen terug had ik een grote knal onder de motorkap tijdens het starten met warme motor.
Daarna sloeg de motor gewoon aan en hij loopt prima.
Nu ging ik gisteravond even mijn uitlaatpakking vervangen om dat ik in tsjechie 2 moertjes ben verloren van het spruitstuk en de pakking compleet weg is gebrand.

Nu zag ik dus dat mijn luchtfilter is ontploft. Deksel lag er af en er is een randje van de deksel gescheurd. Ik denk dat dat is gebeurd tijdens die knal.

De klepspeling heb ik gelijk gecontroleerd maar die was nog perfect.
Zou deze backfire (ik gok dat het dat was) kunnen komen door dat de pakking van de uitlaat er uit lag?

Het is maar 1x voor gekomen en verder start hij altijd erg netjes.

Het valt me wel op dat het filterhuis vanbinnen vettig is, ook de spons.
Er ligt geen plasje olie in maar het is wel wat vettig.

De onderdruk in het blok is prima.
De zuigers cilinders en zuigerveren zijn 20.000 km terug vervangen, dus die zouden ook niet versleten mogen zijn.

Geplaatst: wo 12 aug, 2009 14:45
door TB
Zoiets noem je een backfire. Zou zomaar kunnen dat de oorzaak de uitlaatpakking is geweest. Zeker als ie het normaal nooit heft gedaan en nu zonder die pakking wel.

Geplaatst: wo 12 aug, 2009 15:13
door Punky
Ik vermoed inderdaad dat wanneer je de pakking vervangt en alles weer goed monteert het euvel over is.

Geplaatst: wo 12 aug, 2009 15:16
door Erikjan
Daar ga ik nu maar even vanuit. Ik heb inmiddels de pakkingen vervangen en het filter gefixt. En de klepspeling gecheckt.

Geplaatst: wo 12 aug, 2009 19:45
door Jesse
En een beetje olie/vettigheid in het luchtfilterhuis is heel normaal. dat komt via je carterontluchting mee terug.

Geplaatst: wo 12 aug, 2009 19:53
door TB
Zoals je al zei is je carterdruk goed. Dus je moet je maar geen zorgen om dat beetje olie maken. Elk eenden luchtfilter heeft wel wat olie/ vettigheid onderin.

Geplaatst: wo 19 aug, 2009 13:03
door Alexandre
Ik had regelmatig een knal in het luchtfilter, de deksel werd er dan afgeblazen.
Het bleek de vlotterhoogte te zijn, stond veel te hoog. Caburateur stroomde dan over, tijdens het starten soms de terugslag. Ook sloeg de moter, als hij warm was, schlecht aan.
Vlotterhoogte goed afgesteld, probleem opgelost.
Lex